Före det att man anlitar en firma ska följande vara utfört:

1. Se till att ta en hemförsäkring i ett bra försäkringsbolag.
2. Tag referenser på firman. Var extra uppmärksam om firman endast har funnits en kortare tid.
3. Kolla att firman har en ansvarsförsäkring.

Om nu olyckan ändå är framme.

1. Tag kontakt med DITT försäkringsbolag.
2. Ditt försäkringsbolag kommer då att göra en besiktning.
3. Om skadorna är orsakade av firman kommer ditt försäkringsbolag att åtgärda skadorna och skicka räkningen till firmans försäkringsbolag.
4. Klart!

Nu skulle jag vilja veta varför detta fall inte har hanterats på rätt sätt.
Är det något som vi inte har fått veta eller är det fråga om ren okunskap?
Helt befängt att blanda in advokater och själv börja analysera fel mm.
 
tenromram skrev:
Om nu olyckan ändå är framme.

1. Tag kontakt med DITT försäkringsbolag.
2. Ditt försäkringsbolag kommer då att göra en besiktning.
3. Om skadorna är orsakade av firman kommer ditt försäkringsbolag att åtgärda skadorna och skicka räkningen till firmans försäkringsbolag.
4. Klart!
Vilket moment i din hemförsäkring menar du att försäkringsbolaget skulle täcka här?

Drabbas man av dåliga hantverkare så är man oftast utlämnad åt sig själv. Det finns för det mesta inget skydd för beställaren, annat än att hålla inne betalning. I det här fallet låter det ju som hantverkarna har börjat hela projektet med en kraftig överdebitering för antimögelmedel, Att den mängd de fakturerat skulle räckt som grundmålning av fasader för halva kvarteret är inte helt lätt att inse för en privatperson.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det är ju just därför man ska ha en bra hemförsäkring.
Jag kontaktar i mitt fall 'if försäkring' om det skulle vara jag själv och anmäler skadan. Klart!
Sedan tar mitt försäkringsbolag över ärendet.

Om firman har gjort fel vilket alla kan göra så måste de också ha en försäkring.
Sedan clearar försäkringsbolagen sinsemellan. Mitt försäkringsbolag ser till att en proffsfirma kommer in som i detta fall och bygger om badrummet.
Svårare än så är det inte.
Men slarvar man med sin hemförsäkring vilket många gör så ligger man säkert risigt till.
Ring ditt försäkringsbolag och kolla upp att du har rätt hemförsäkring. Jag kan bara svara för 'if' där jag är försäkrad.
 
  • Gilla
Helene67
  • Laddar…
Ja om ditt försäkringsbolag inte ställer upp. Byt!
Eller ännu bättre, kolla upp försäkringsbolaget innan något händer.
 
  • Gilla
Helene67
  • Laddar…
Hmm, visst kan man slå en signal till sitt försäkringsbolag, på vinst och förlust.

Men det verkar långsökt att de skulle ersätta, eller ens driva ärendet. Att man släpper in hantverkare som renoverar oskickligt är nog inte en skada i försäkringsbolagets ögon.

Man får nog köra själv som ett privat civilmål.
 
  • Gilla
Helene67 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fast f-bolaget kan ju inse att det är risk att det förr eller senare ändå hamnar i deras knä, i form av skadeärende och/eller rättshjälp.
Så det är inte helt uteslutet att de kan tänka sig att ställa upp lite. Inte att ersätta badrummet, men kanske lite hjälp gentemot klantverkaren.

Jag håller dock med dig, det kanske är anings blåögt och långsökt. Men som sagt, inte så mycket besvär att åtminstone kolla.
 
  • Gilla
Helene67
  • Laddar…
Sir Duke. Ring 'if' innan du skriver något som du inte vet.
Dessutom är det inte ditt försäkringsbolag som betalar utan motpartens försäkringsbolag.
Du betalar ditt försäkringsbolag just för att de ska fixa denna typ av problem.
Skulle inte firman någon ansvarsförsäkring ska den inte anlitas.
 
Jag har också IF och jag kan inte riktigt se vilken punkt i försäkringsvillkoren som skulle ersätta för en dålig hantverkare.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Du behöver inte läsa villkoren. Ring 'if' istället.
Om igen. Firman ska ha en ansvarsförsäkring. Det är dennes försäkring som betalar.
Är det en firma som gör bort sig ofta kommer ingen vilja försäkra dem.
Anlitar man då en sådan firma är det så klart ett problem.
 
  • Gilla
Helene67
  • Laddar…
tenromram skrev:
Du behöver inte läsa villkoren. Ring 'if' istället.
Om igen. Firman ska ha en ansvarsförsäkring. Det är dennes försäkring som betalar.
Är det en firma som gör bort sig ofta kommer ingen vilja försäkra dem.
Anlitar man då en sådan firma är det så klart ett problem.
Nu är detta rätt OT i tråden, men jag tror faktiskt att det är du som bör ringa IF, då dina påståenden inte riktigt stämmer överrens med verkligheten. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vad är det som inte stämmer gripnil??
 
tenromram skrev:
Vad är det som inte stämmer gripnil??
Att försäkringsbolaget skulle driva en process mot en hantverkare åt dig, ta kostnad för jurist är en annan sak.
Men som sagt, detta är OT i tråden. Ring och resonera med ditt försäkringsbolag så att du inte tror att du har ett skydd du inte har. :confused:
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
gripnil skrev:
Att försäkringsbolaget skulle driva en process mot en hantverkare åt dig, ta kostnad för jurist är en annan sak.
Men som sagt, detta är OT i tråden. Ring och resonera med ditt försäkringsbolag så att du inte tror att du har ett skydd du inte har. :confused:
Och hur vågar du påstå i tråden att jag inte vet?
Tror du inte jag har snackat med mitt försäkringsbolag innan jag skriver i tråden??
Rent tyck från din sida. Utan källhänvisning, egen kompetens etc.
Det är klart att jag vet och delar med mig av den kunskapen för att folk ska slippa åka dit som fallet i denna tråd.
Jag skriver ju ut min källa. Då får du ju syna den innan du kommer med egna påhittade påståenden.
 
tenromram skrev:
Och hur vågar du påstå i tråden att jag inte vet?
Tror du inte jag har snackat med mitt försäkringsbolag innan jag skriver i tråden??
Rent tyck från din sida. Utan källhänvisning, egen kompetens etc.
Det är klart att jag vet och delar med mig av den kunskapen för att folk ska slippa åka dit som fallet i denna tråd.
Jag skriver ju ut min källa. Då får du ju syna den innan du kommer med egna påhittade påståenden.
Ser inte att jag behöver ta fram en källa i detta ärende eftersom jag i grunden inte påstår något. Jag upplyser bara om att risken finns att det du påstår är fel och att du, eller andra som tror samma sak, kontaktar sitt försäkringsbolag och ställer frågor. Jag vore nästan glad om jag hade fel.
Hur folk skal slippa "åka dit" som fallet i denna tråd med hjälp av dina råd kan jag tyvärr inte heller se.

Men som jag upprepat, vi hamnar lite fel i tråden. Ta gärna upp diskussionen på annat lämpligt ställe, detta är mitt sista inlägg i debatten. :)
 
Det är nog ingen som direkt skriver att du inte har en aning om vad du talar om, det handlar mera om att du inte har uppfattat allt rätt gällande försäkringsbolag, men det är du och 95 % av befolkningen på samma nivå, så du är inte ensam om att tro att försäkringarna kommer att gälla förbehållslöst!

Byggfelsförsäkringen som avskaffades sommaren 2014 var ett sätt för bolagen (försäkringsbolag) att som de har som enda intresse gentemot sina ägare, tjäna mera pengar, inget fel i det, om de tar sitt ansvar när de skall!
Byggfelsförsäkringen hade inte gett något resultat att få ersättning i detta fall.

Nybyggnadsförsäkringen, en efterträdare till ovanstående försäkring hade inte heller fallit ut till konsumentens fördel!
Den är tänkt att täcka upp när entreprenörens felansvar inte täcker upp.

Villaförsäkringen, ja, man kan alltid hoppas att de går in och betalar, jag tror heller inte på tomten!

Näringsidkare skall ha gällande försäkringar och byggherren (beställaren/konsumenten) skall också ha gällande försäkringar. Om någon av dessa inblandade parter inte har gällande försäkringar vad tror ni händer då?

Ett av följande påståenden kan vara rätt!
Försäkringsbolaget tar sitt ansvar och reder ut allt för att kunden så troget betalat in dyra premier!
Jultomten finns på riktigt!
Konsumenten kommer att få ett riktigt problematiskt år för att reda ut skiten efter att ytterligare ett oseriöst "byggbolag" har lyckats lura till sig kunder, lite kundernas fel är det också, men bara lite!

Försäkringsbolag tar sällan sitt ansvar och betalar ut pengar till de som anser sig ha rätt till det, det finns en massa finstilt som gör det i det närmaste omöjligt att teckna en vettig försäkring! Det vet jag, efter de år jag arbetat med och mot försäkringsbolag!

"En som slutat kalla sig hantverkare"

Det finns vissa bolag som har lite bättre villkor, det kan vara..... If om de lagt om sin linje!
 
  • Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.