nino skrev:
Däremot så är fogfriagolv / epoxi golv stenhårda när man ska riva dom och spricker i bitar, då blir det förvissa stora belastningar så det är väl inte en rättvis jämförelse
Ungefär på samma vis som stora kakelplattor spricker när man river badrum, kanske ;)

För att inte tala om gipsskivorna... ;)
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Återigen, för att inte andra ska bli vilseledda av Polos vilda spekulationer och missuppfattningar, så anser jag mig fortfarande ha ett tätt ytskikt i min dusch i form av kakel + epoxi-fog. Att Polos enträget försöker lägga sina ord i min mun förändrar inte mina åsikter.

Vad gäller epoxi rent generellt, så kan nämnas att det är ett material som används mycket ombord på båtar, särskilt segelbåtar för fritidsbruk, för att limma och täta t.ex., Ta ut en 36-fot segelbåt, hissa 75 kvm segel i 16 m/s och 5 meter höga vågor, och fundera på om det rör sig någonstans ombord ;) Tätt håller det i alla fall. Been there, done that, over and over again.

Därtill byggs hela båtar med epoxi. Fördelen med epoxi framför polyester, som är den vanliga båtbyggarplasten, är att epoxin är helt vattentät, det är inte polyestern, som suger upp vatten, vilket i längden kan få konsekvenser. För att motverka detta applicerar man ett tätskikt på undervattensskrovets utsida, och, ja, av vilket material då, tror ni? ;) Just det, epoxi... ;)

Nu finns det så klart en faslig massa olika sorters epoxi, men, grundegenskaperna är huvudsakligen desamma, och det är så klart inte utan anledning som epoxifogmassa förordas i t.ex. swimmingpooler.

Något att fundera över för alla som är skeptiska till detta med tätskikt, så ta en titt på målade tätskikt, vilka krav som ställs där, och hur vanligt det är med fuktproblem...
Det finns en anledning till att man vill att tätskiktet skall vara det allra yttersta skiktet, för då kommer vattnet aldrig in i ett slutet utrymme varifrån det har problem att torka ut...

Det allra bästa tätskiktet, är också det allra enklaste, nämligen det målade ytskiktet. IMO.
Vem eller vilka har jag vilselett ?
Du får anse vad du vill om din egna konstruktion , men jag vidhåller fortfarande att det ej är en helt tät konstruktion att använda plattor eller klinker och tro att det blir 100% tätt bara för att man använder en tät fog .
Sen kan man ha epoxi på hela golvet och få det helt tätt .
 
Ja om epoxi blir som en klinkerplatta så är det nog lite för stumt...
thomasx har du trä eller betong bjälklag? i ditt badrum
Var epoxifixet du använde ok på träbjälklag / skivkonstruktion ?
 
nino skrev:
Ja om epoxi blir som en klinkerplatta så är det nog lite för stumt...
thomasx har du trä eller betong bjälklag? i ditt badrum
Var epoxifixet du använde ok på träbjälklag / skivkonstruktion ?
Du kan knappast jämföra en klinkersplatta och epoxy så utan vidare, och vad jag menar är att man inte heller kan dra några slutsatser av att epoxy spricker när man river det, då samma sak sker med de flesta andra material i ett badrum när det rivs, trots att de sitter i många många år utan problem, gäller både kakel och gips.

Här är det, på golvet, träbjälklag, golvspån skruvad+limmad, speciell golvfibergipsplatta för badrum x 2, hellimmade, och till sist flytspackel.
Jag har svårt att tro att epoxy-fixet skulle vara mindre flexibelt än flytspacklet.
Kommer inte ihåg alla detaljer nu, men pratade med tillverkarens representant i sverige när det begav sig kring konstruktionen.

Har för mig att ett av användningsområdena för dessa fix- och fog.produkter var simbassänger, och det är ju något man sällan bygger med gips-plattor eller just skivmaterial, så kanske inte så konstigt om det inte står med i infon.

Mer intressant är ju då den info som du nämner kring Ardex, där de talar om putsade ytor, utan att ange vilken stomme som finns bakom den putsade ytan. Vi har ju putsade väggar och tak på trästomme här i huset. Där skulle det alltså vara ok att applicera Ardex epoxyfix rakt på. Det hade ju varit bekvämt ;) Dock inte något jag skulle få för mig att göra.
 
jo jag förstod vad du menade, skrev även att det inte var en rättvis jämförelse men du högg som vanligt...

Kallar man puts på trästomme för puts i byggtermer?

Det är inte pga av epoxins vättentäta egenskaper man förordar epoxifog i bassänger ;)
 
nino skrev:
jo jag förstod vad du menade, skrev även att det inte var en rättvis jämförelse men du högg som vanligt...
Om det är så du ser det ber jag så mycket om ursäkt för att jag försöker förklara.
 
ingen fara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.