Tack för länken, Nino! :) Mycket intressant att se att det finns ett test från SP som visar precis det jag själv kommit fram till. Och det är med ett leende på läpparna jag läser

"Vi monterade kakelplattor på en glasskiva med fästmassa och fogade mellan plattorna
med fogmassa. Efter att konstruktionen hade torkat ut, vilket tog ungefär två månader,
belastades kaklet med en vattenhinna på ca 5 mm. Redan efter 2 minuter trängde vatten
genom fogmassan mellan kakelplattorna och blev synlig på baksidan genom glasskivan i
fästmassan, se fotografi 1.

Efter ca två dygn förekom det fritt vatten i fästmassan bakom hela den kaklade ytan och
då avbröts fuktbelastningen och uttorkning i rumsluft med normal temperatur och relativ
fuktighet påbörjades. Efter en månad förekom fortfarande fritt vatten i fästmassan. För att
torka ut allt vatten i fästmassan behövdes en uttorkningstid som var längre än sex månader.
Försöket utfördes på tre olika fogmassor, som är vanligt förekommande på marknaden,
med samma resultat.
Anledningen till den snabba uppfuktningen är att vatten sugs kapillärt in till fästmassan
via fogmassan mellan kakelplattorna. Fukten i fästmassan skall sedan torka ut via diffusion
mellan kakelplattorna, vilket är en långsam process och leder därför till en lång uttorkningstid.
"

Ty, i duschen har jag satt både kakel och klinker med epoxy fix och fog, vilken är helt vattentät, ingen kapillärsugning där kan jag lova :), som tätskikt bakom det sitter plastmatta. I resten av badrummet är det som sagt nåtad teak på golvet, även den tät i sig :)

I morgon bitti kommer nog minst 5 personer att duscha där. Men jag sover lika gott för det :)
 
Polos skrev:
Jag har inte lurat i någon nåt om tätskikt , men att säga att epoxyfix är ett tätskikt och klinkers med epoxyfog är ett som du påstår , jag skulle gärna se din fakta och vetenskap om det
Jag hänvisar kort och gott till tillverkaren Litokols egen information om deras produkter.

Så, Polos, åter till dina påståenden, vad har du för referenser? Svara gärna också på min fråga om det gäller alla material, som du tycks antyda med ditt generella påstående.
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Jag hänvisar kort och gott till tillverkaren Litokols egen information om deras produkter.

Så, Polos, åter till dina påståenden, vad har du för referenser? Svara gärna också på min fråga om det gäller alla material, som du tycks antyda med ditt generella påstående.
Jag hittar fyra godkända system från litokol inget tätskikt av epoxyfog och plattor och inget epoxyfix godkänt som tätskikt .
Alla matrial ?
Referenser om vilka påståenden ?
 
Polos skrev:
Behöver inte något belägg det går helt enkelt inte att täta fog mot plattor ,

Polos skrev:
Går ej få ett sådant system som thomasx satt tätt , blir bara problem och du får fukt mellan tätskikt och plattor men nu ännu svårare att få ut fukten .
Så det ska man defenetift inte göra
Bara för att ta två exempel ...
 
Redigerat:
Inte för att thomasx behöver hjälp med sina inlägg... men nu var det ju inte epoxi fix och fog som tätskikt utan som just fix och fog PÅ tätskikt för att slippa kapilär sugning och 100% RF efter 1 dusch
Tanken är nog helt rätt, men tyvärr så är ju hälsoaspekten ett hinder...
Har aldrig jobbat med epoxifix och bara väldigt lite med fog, blir det stumt eller kan även epoxifix ta upp viss rörelse som ett vanligt fix kan? Tänker träbjälklag i trähus som ev kan röra sig lite
 
nino skrev:
Inte för att thomasx behöver hjälp med sina inlägg... men nu var det ju inte epoxi fix och fog som tätskikt utan som just fix och fog PÅ tätskikt för att slippa kapilär sugning och 100% RF efter 1 dusch
:)

Helt rätt. Men Polos hängde säkert upp sig på att jag i något inlägg skrivit lite raljant att jag har fyra tätskikt ;)

nino skrev:
Tanken är nog helt rätt, men tyvärr så är ju hälsoaspekten ett hinder...
Har aldrig jobbat med epoxifix och bara väldigt lite med fog, blir det stumt eller kan även epoxifix ta upp viss rörelse som ett vanligt fix kan? Tänker träbjälklag i trähus som ev kan röra sig lite
Utan att veta allt för mycket om vanliga fogs flexibilitet skulle jag tro att epoxin är minst lika flexibel, troligen mer. Epoxi är trots allt en polymer ;)
 
Redigerat:
nino skrev:
Inte för att thomasx behöver hjälp med sina inlägg... men nu var det ju inte epoxi fix och fog som tätskikt utan som just fix och fog PÅ tätskikt för att slippa kapilär sugning och 100% RF efter 1 dusch
Tanken är nog helt rätt, men tyvärr så är ju hälsoaspekten ett hinder...
Har aldrig jobbat med epoxifix och bara väldigt lite med fog, blir det stumt eller kan även epoxifix ta upp viss rörelse som ett vanligt fix kan? Tänker träbjälklag i trähus som ev kan röra sig lite
Det är thomasx själv som har påstått att det finns epoxyfix som tätskikt samt epoxyfog som med plattor eller kakel skulle bli ett tätskikt ,det finns säkert en möjlighet med glaserade plattor eller plattor av glas som skulle kunna bli tätt .
Men eftersom hus rör på sej skulle en sådan konstruktion aldrig förbli tät, men jag kan ha fel. Thomasx kommer nog skriva om dom två godkända tätskikten.
 
AndersMalmgren skrev:
Körde han inte med matta under?
Jo visst, som jag redan förklarat så ligger det matta, epoxy-fix och klinkers med epoxy-fog. Jag skrev att det effektivt blir tre tätskikt, och det vidhåller jag. Jag har dock aldrig, vilket Polos tycks ha fått för sig, påstått att detta skulle vara en av någon branschorganisation godkänd lösning vad gäller klinkers+fog som tätskikt.

Det vi saknar nu, är lite förtydliganden kring Polos kategoriska påståenden att en fog mot en platta aldrig kan bli tät.
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Jo visst, som jag redan förklarat så ligger det matta, epoxy-fix och klinkers med epoxy-fog. Jag skrev att det effektivt blir tre tätskikt, och det vidhåller jag. Jag har dock aldrig, vilket Polos tycks ha fått för sig, påstått att detta skulle vara en av någon branschorganisation godkänd lösning vad gäller klinkers+fog som tätskikt.

Det vi saknar nu, är lite förtydliganden kring Polos kategoriska påståenden att en fog mot en platta aldrig kan bli tät.
Så nu finns inte tätskikten längre utan du skrev helt fel är det så vi ska tolka inlägget?
Och ja jag menar att plattor med epoxyfog aldrig skulle bli godkänt som tätskikt
 
Polos skrev:
Behöver inte något belägg det går helt enkelt inte att täta fog mot plattor ,
Polos skrev:
Går ej få ett sådant system som thomasx satt tätt , blir bara problem och du får fukt mellan tätskikt och plattor men nu ännu svårare att få ut fukten .
Så det ska man defenetift inte göra

Så, vad har du för erfarenheter, kunskaper och belägg för dina påståenden. Polos?

Gäller de alla fog- och platt-material?

Exakt var tar sig fukten in, menar du? och exakt var hamnar den mellan platta och tätskikt? Har du inte glömt något nu?
 
Snacka om att måla in sej i ett hörn😃
 
Ja, Polos står i sitt hörn och vägrar svara på rimliga enkla frågor om påståenden hen gör. Så jag lägger nu ner diskussionen med detta allvetande orakel som vet allt med sådan säkerhet att några fakta eller närmare förklaringar till stöd för gjorda påståenden inte ens behövs. :rolleyes:

Om det är någon annan som har frågor eller funderingar kring mitt badrum och hur det är konstruerat tätningsmässigt sett, så är ni mycket välkomna med frågor. :)

Polos är välkommen med vidare frågor när hen behagat svarat på mina.
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Så, vad har du för erfarenheter, kunskaper och belägg för dina påståenden. Polos?

Gäller de alla fog- och platt-material?

Exakt var tar sig fukten in, menar du? och exakt var hamnar den mellan platta och tätskikt? Har du inte glömt något nu?
Eftersom du nu äntligen erkänt att ditt tätskikt inte finns så har du svar på frågorna .
Om du hade svarat direkt när jag frågade om dina fyra tätskik så hade vi aldrig behövt diskutera detta .
 
thomasx skrev:
:)

Utan att veta allt för mycket om vanliga fogs flexibilitet skulle jag tro att epoxin är minst lika flexibel, troligen mer. Epoxi är trots allt en polymer ;)
Kollade lite snabbt på Ardex hemsida och epoxin WA som man kan använda som både fix och fog och där kan man läsa:
EGENSKAPER
ARDEX WA fästmassa är efter härdning vattenfast, frost och väderbeständig och har en mycket god vidhäftning på alla lämpliga underlag som t ex betong, puts, terazzo och gamla keramikbeläggningar.

På X77 som är ett allround fix så finns gipsskivor uppräknat...

Kanske är epoxifixet inte gjort för underlag som kan röra sig?
Kan för lite om epoxi för att uttala mig egentligen, skummade bara igenom produktbladen

Jag tycker ju att om man sätter med epoxi och fogar med epoxi så bör det bli tätt, iaf om man fyller fogarna och inte får några blåsor/hål i fogen.
Epoxi i sig är väl vattentät?

Däremot så är fogfriagolv / epoxi golv stenhårda när man ska riva dom och spricker i bitar, då blir det förvissa stora belastningar så det är väl inte en rättvis jämförelse
 
Återigen, för att inte andra ska bli vilseledda av Polos vilda spekulationer och missuppfattningar, så anser jag mig fortfarande ha ett tätt ytskikt i min dusch i form av kakel + epoxi-fog. Att Polos enträget försöker lägga sina ord i min mun förändrar inte mina åsikter.

Vad gäller epoxi rent generellt, så kan nämnas att det är ett material som används mycket ombord på båtar, särskilt segelbåtar för fritidsbruk, för att limma och täta t.ex., Ta ut en 36-fot segelbåt, hissa 75 kvm segel i 16 m/s och 5 meter höga vågor, och fundera på om det rör sig någonstans ombord ;) Tätt håller det i alla fall. Been there, done that, over and over again.

Därtill byggs hela båtar med epoxi. Fördelen med epoxi framför polyester, som är den vanliga båtbyggarplasten, är att epoxin är helt vattentät, det är inte polyestern, som suger upp vatten, vilket i längden kan få konsekvenser. För att motverka detta applicerar man ett tätskikt på undervattensskrovets utsida, och, ja, av vilket material då, tror ni? ;) Just det, epoxi... ;)

Nu finns det så klart en faslig massa olika sorters epoxi, men, grundegenskaperna är huvudsakligen desamma, och det är så klart inte utan anledning som epoxifogmassa förordas i t.ex. swimmingpooler.

Något att fundera över för alla som är skeptiska till detta med tätskikt, så ta en titt på målade tätskikt, vilka krav som ställs där, och hur vanligt det är med fuktproblem...
Det finns en anledning till att man vill att tätskiktet skall vara det allra yttersta skiktet, för då kommer vattnet aldrig in i ett slutet utrymme varifrån det har problem att torka ut...

Det allra bästa tätskiktet, är också det allra enklaste, nämligen det målade ytskiktet. IMO.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.