Hej!
Nu är det så att i vårat sovrum så har vi inte möjligheten att ha en dörr påhängd, det känns dock lite utlämnande när mn har besök...
Jag har därför tänkt på diverse lösningar, draperi, vikdörr osv.. Men nu har jag kommit på en idé som jag verkligen känner ger ett bra intryck också!

En utanpåliggande skjutdörr, jag är dock helt förvirrad över hur jag skall gå tillväga..

Det jag kollat på är dessa, så ni får en uppfattning om vad vi vill ha:
https://www.amazon.com/TCBunny-Slid...54-20&linkId=cbdfbe93c4e3e4fb984857aee55d5ba9
De skickar dock inte detta till Sverige och har inte riktigt hittat det någon annanstans utan att det kostar närmare 2000kr..

Vi kollade därför på denna
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...kjutdorrsbeslag/beslag-till-skjutdorr-343480/
Den har dock inte jätte bra recensioner? Samt att jag är osäker på om den går att montera på vägg?

Det är dessa dörrar vi tänkt oss (sätta ihop dem till 1 dörr)
https://m2.ikea.com/se/sv/p/liatorp-panel-vitrindoerr-gra-60269364/

Hur löser vi detta som bäst och relativt billigt? Funkar jula hänget till vårt endamål?

Alla tips och trick mottages hjärtligt!
 
Kika på dessa, utanpåliggande hjul som hängs på en skena på vägg kommer vara enklare att montera och funkar bättre för ditt ändamål.

Habo har en snik variant
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...MIgO_OyKvr2gIVy7_tCh1vfwFIEAQYBiABEgJJ4fD_BwE

Husbeslag.se har flera modeller
https://husbeslag.se/skjutdorrsbeslag-komplett-basic-matt-svart-0023-450101.html
Dom är dyrare, men snyggare :)

Hur tänkte du montera ihop IKEA dörrarna? Fästa en hel skiva på baksidan och såga ur för glasen?
 
Mazen Mazen skrev:
Kika på dessa, utanpåliggande hjul som hängs på en skena på vägg kommer vara enklare att montera och funkar bättre för ditt ändamål.

Hur tänkte du montera ihop IKEA dörrarna? Fästa en hel skiva på baksidan och såga ur för glasen?
Den på k-rauta är tyvärr endast för takmontering tydligen :(

Den från specialbeslag är den jag tittat på men känner inte att jag vill lägga ut så mycket pengar när det är en dörr som kommer användas några ggr i månaden max..

Tänkte nog vara så "snål" och bara fästa dem med mindre hålplatta på baksidan och sedan måla dem så det inte sticker ut så mycket.. Kanske lite sättlim emellan om jag vill vara riktigt festlig :p
 
Här är något mer prisvärt, okej skenan står att den är för takmontage, men ser inte att det vore omöjligt att montera på vägg. Bygg en låda som du fäster i väggen med vinkeljärn, skruv sedan skenan i taket på lådan. Förslagsvis så målar du den i samma kulör som dörrarna.
Hängrullel 49:- st. Skena 69:-/m. Golvskena 29:-/m. Styrtapp 29:-

https://www.specialbeslag.se/skjutd...MI3dHP_K_r2gIVzLXtCh2EdgAmEAQYFiABEgLwXPD_BwE

Om du kör med hålplåt sätt en list limmad och skruvad i ovan och nederkant för att styva upp. Sättlim är heller aldrig fel..
 
Mazen Mazen skrev:
Här är något mer prisvärt, okej skenan står att den är för takmontage, men ser inte att det vore omöjligt att montera på vägg. Bygg en låda som du fäster i väggen med vinkeljärn, skruv sedan skenan i taket på lådan. Förslagsvis så målar du den i samma kulör som dörrarna.
Hängrullel 49:- st. Skena 69:-/m. Golvskena 29:-/m. Styrtapp 29:-

[länk]

Om du kör med hålplåt sätt en list limmad och skruvad i ovan och nederkant för att styva upp. Sättlim är heller aldrig fel..
Då är jag ju något på spåret i allafall.. Blir nog det där alternativt jula grejen, har bara så svårt att visualisera hur saker skall fästas osv.. Men du menar att på skenan den som hade suttit mitt väggen om den var monterad i taket, att man borrar nya hål där och sätter fast med försänkt skriv så det inte tar i?
Tänker också lite på det här med hur jag gör nedertil.. Vill inte riktigt ha en golvskena, skulle det funka med antingen att den bara hänger eller att man stöttar upp med små hjul?

Det med listen blir nog bra, tänker mig att man till och med kan använda sig av en hörnlister i trä både uppe och nere? Hast det kanske komplicerat upphägningen iof...
 
Den från Jula kommer absolut å funka om du gör en låda och använder dess "tak". Hörnlister absolut ett alt.

I satsen följer det med en styrtapp som fästs i golvet (brukar sitta precis innan öppningen) du behöver därför ett spår i nederkant på dörren.
Enklast är en list som du fräser spår i och skruvar i dörrarna.
Ingen skena eller hjul behövs för all vikt hänger i skenan.
 
Mazen Mazen skrev:
Den från Jula kommer absolut å funka om du gör en låda och använder dess "tak". Hörnlister absolut ett alt.

I satsen följer det med en styrtapp som fästs i golvet (brukar sitta precis innan öppningen) du behöver därför ett spår i nederkant på dörren.
Enklast är en list som du fräser spår i och skruvar i dörrarna.
Ingen skena eller hjul behövs för all vikt hänger i skenan.
Jo jula funkar nog också, frågan är dock skillnaden på kvalitén hos de båda.. Känner ju att jag lägger en hundralapp eller två mer på den som verkar hålla bäst i längden..

Spårtappen har jag lite svårt att visualisera hur den skall vara. Men du menar att man fäster den i golvet precis innan öppningen.. Så att man då behöver någon form av skåra/list under dörren som styrtappen kan styras in i?
 
Handritad skiss som visar en styrtapp i ett byggprojekt med pilar som indikerar rörelseriktningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mazen Mazen skrev:
[bild]
Snyggt! Förstår precis då.. Ah men då har jag lite att välja på, tycker ju om specialbeslagets design, men den håller bara 20kg... paketet på dörrarna enl ikea ligger på lite över 19kg, men det är ju med kartong osv också.. Men sedan skall ju lister osv på dörrarna också.. Så då kanske det inte håller istället? Jula listen har 2 spår och behöver ju egentligen bara 1 spår..
 
Sedan kommer min sista fråga egentligen.. Vart kan man vända sig för att få hjälp med att fräsa en list? Det är nämligen inget jag tänker försöka mig på :p
 
Sätt annars tre hjul så är du på säkra sidan. Vikten blir inte mycket mer än 20kg även med lister. Värre om du gör som jag föreslog och limmar en hel skiva bakom..

Jula listen finns med ett spår.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...eslag/skjutdorrsbeslag/aluminiumskena-343481/

Istället för en trälist med frästspår kan detta vara ett alt . ( vet dock inte tjocklek på tappen så du får isf testa å se om det funkar)

https://m.conrad.se/category.htm?we...ium=&utm_campaign=kelkoo_feed&utm_term=181287

Vet att tex Bauhaus har, men hittade inte på en snabb sök.

Nu är det bara att köra igång :D
 
Mazen Mazen skrev:
Sätt annars tre hjul så är du på säkra sidan. Vikten blir inte mycket mer än 20kg även med lister. Värre om du gör som jag föreslog och limmar en hel skiva bakom..

Jula listen finns med ett spår.

[länk]

Istället för en trälist med frästspår kan detta vara ett alt . ( vet dock inte tjocklek på tappen så du får isf testa å se om det funkar)

[länk]

Vet att tex Bauhaus har, men hittade inte på en snabb sök.

Nu är det bara att köra igång :D
Haha jo jag såg det sen också.. Men hittar bara fler "motgångar" ju mer jag kollar.

Om jag väljer jula lösningen med 1 skena, den skall ju fästas i taket. Om jag skall fästa i väggen, kommer detta att påverka dens viktkapacitet? Eller måste jag bygga med reglar typ så det får fäste både på sida och tak? Sedan lär jag ju behöva borra igenom båda "sidoväggarna" för att kunna få in skruven rakt?
Jag vill fortfarande ha kvar dörrfodret så jag måste ju göra någon form av lösning så jag får ut skenan lite grann.

Sökte på U list och fick upp sådana du länkade, fanns även i trä på bauhaus såg jag, så det blir nog antingen det eller hjul som stöttning.

Måste nog räkna på det hela innan jag kan köra igång, insåg precis att väggen är kortare än jag trodde, så måste hitta dörrar som max är 80cm, för att kunna gömma den, men de behöver vara större för att kunna täcka ordentligt :p dilemman..
 
Är alltid lite trix och knep att få till egna lösningar..

Lägg upp en bild med mått så skall jag se om jag hinner skissa lite mer på det.
Med en låda som är ordentligt förankrad i väggen tror jag du klarar vikten med tex Jula skenan.
Skenan skruvar du rakt upp så inga nya hål behövs.
 
Mazen Mazen skrev:
Är alltid lite trix och knep att få till egna lösningar..

Lägg upp en bild med mått så skall jag se om jag hinner skissa lite mer på det.
Med en låda som är ordentligt förankrad i väggen tror jag du klarar vikten med tex Jula skenan.
Skenan skruvar du rakt upp så inga nya hål behövs.
Ah okej :)

Det står en garderob på den sidan som den skall "gömmas", men den har en täckbit på den sidan som man kan ta bort så blir det ett utrymme. Täckbiten är 10cm från garderob till dörr foder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.