BirgitS
Rickard. Rickard. skrev:
Limmade klammer är såklart inget fel men minimum blandare och duschstång är redan skruvade så att ett ytterligare hål från ett klammer skulle spela någon roll vet jag inte, viktigast är att hålen görs rätt.
Naturligtvis är det viktigt att hålen görs rätt men i vårt fall är takduschfästet så högt upp att det är väldigt osannolikt att det blir blött där och det är 3 klamrar för tappvattnet, så jag tycker nog att det är bättre med bara 2 hål i stället för 5.
 
Håller med. Hål i tätskikt är ju ändå en risk….hur bra det än görs.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag kan se att många nyare badrum har rör från taket. Förr kom de alltid från golvnivå. Jag funderar på detta är något nytt för att minimera Vatten i våtzon 1? Eller varför vill man dra dem från taket?
Aneledningen är, som sagt var, att det är färre saker i vägen uppe under taket. Enklare att passera dörrar och man slipper göra hål i duschväggar, passera nischer för inbyggd WC, etc.
Ur fuktsäkerhets- eller våtrumszonsynpunkt spelar det ingen roll.
 
Rickard.
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis är det viktigt att hålen görs rätt men i vårt fall är takduschfästet så högt upp att det är väldigt osannolikt att det blir blött där och det är 3 klamrar för tappvattnet, så jag tycker nog att det är bättre med bara 2 hål i stället för 5.
Ditt är väl ett bra exempel på när limmat är vettigt och det kan såklart också vara vettigt bara för att slippa borra också men ditt är också lite "extremt", I många duschar handlar det om 3 utsatta hål med limklammer och 4 hål med skruvat.
Lim på plastmatta är också lite sådär men matta på vägg är ju inte så vanligt idag.
 
Redigerat:
Renoverade ett badrum i en BRF 2020 och då drogs rören nära taket och klämmorna skruvades.

Tycker rör nära taket är bäst - enda nackdelen är lite ful rördragning ned till toalett och handfat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.