Hej!

Kort fråga; är det billigare att göra en nyinstallation med utanpåliggande kablar? I så fall ungefär hur mycket billigare?

Jag funderar på att bygga ny sommarstuga och har egenligen inget behov av speciellt mycket el. Några kontakter, några radiatorer, en trefasspis.

Jag tycker dessutom att det är ganska snyggt och praktiskt med utanpåliggande.

Vad tror ni en installation skulle kosta enligt följande spec:

Ny central
ca 10-15 uttag
Trefas till spis
Radiatorer på cirka 5-6 kW, alltså kanske tre grupper?
Plåtlåda finns på huset, ny matarkabel (heter det så?) till central måste dras.
Plus lite planeringsarbete och så själva kabeltattandet...


//x
 
dels blir det enklare, eftersom du kan bygga hela huset först och tapetsera och allt, innan du kallar på elektriker, sen så går ju själva jobbet snabbare med utanpåliggande då man slipper bocka rör, dra trådar osv.
men materialkostnaden kanske ökar, är inte helt insatt i priser dock.
jag föredrar också utanpåliggande då man ser var kablarna går.
till radiatorerna klarar du dig med en enda trefasgrupp på 10A, bara att dra den kabeln som en slinga genom huset, desutom finns EKRK (kulo) som 5g1,5, vilket gör installationen snygg.
förslagsvis sätter man elcentralen så att den blir närmast där det sitter flest förbrukare, vanligtviis köket, så slipper man t.ex. dra spismatningen hela vägen genom huset, man kanske även har 2 grupper i köket, medan några andra rum oftast kan dela på en grupp
 
Ska du bygga nytt så kör infällt (en utanpål. installation känns väldigt fel i ett nybygge på något vis) det kommer att bli billigare också, för om du ska göra en utanpål. installation bör du ha tag i en elektriker som har vanan inne för det, något som jag tror dagens unga elektriker inte har.
 
snaggletooth skrev:
Ska du bygga nytt så kör infällt (en utanpål. installation känns väldigt fel i ett nybygge på något vis) det kommer att bli billigare också, för om du ska göra en utanpål. installation bör du ha tag i en elektriker som har vanan inne för det, något som jag tror dagens unga elektriker inte har.
Nu känner man sig ju nästan lite förolämpad... ;)

//Patrik
 
snaggletooth skrev:
Ska du bygga nytt så kör infällt (en utanpål. installation känns väldigt fel i ett nybygge på något vis) det kommer att bli billigare också, för om du ska göra en utanpål. installation bör du ha tag i en elektriker som har vanan inne för det, något som jag tror dagens unga elektriker inte har.
Håller med. En infälld installation blir garanterat billigare. Det tar längre tid att klammra kabel än dra rör/slang. Och materialet kostar nog lika mycket vilken metod man än väljer.

Men en väl utförd kulo-installation är vacker att titta på. Och går att få jävligt diskret om man fogar in kablen med latex.
 
Patrik_Hed skrev:
Nu känner man sig ju nästan lite förolämpad... ;)

//Patrik
He He, du kommer att säga samma sak om 20..30 år, eller så :)
 
Bloink skrev:
Håller med. En infälld installation blir garanterat billigare. Det tar längre tid att klammra kabel än dra rör/slang. Och materialet kostar nog lika mycket vilken metod man än väljer.

Men en väl utförd kulo-installation är vacker att titta på. Och går att få jävligt diskret om man fogar in kablen med latex.
Är det verkligen säkert att infällt blir billigare? Om man tänker på att man ska dra rör och kablar medans man bygger (vilket man egentligen inte får göra själv?) och hela tiden tänka framåt och rätt?

Min tanke med utanpåliggande var att kunna bygga med ett rasande tempo utan att behöva tänka och sedan hålla installationen på ett minimum. Skulle man sedan få behov av fler uttag är det bara att dra sladd.
 
Utan påliggande i en sommarstuga blir billigare. Det kan vara bra att dra någon slang eller lik till andra ändan av huset, eller placera centralen i närheten av köket.
 
Nu har jag forskat lite på elbutik.se.

Kabel EKRK 3G1,5 (rätt?) kostar 13 kr metern.

Flexslang plus tre lösa ledare (FK1.5?) kostar 13.14 kr metern.

Utanpåliggande dosor/kontakter/brytare verkar generellt lite dyrare men inte så farligt. Jag behöver dessutom lite malligare kabel till spisen antar jag (3G2.5)?

Materialet skiljer alltså inte så mycket i pris.

Ska jag göra allt "by the book" med infällt ska väl elektrikern först komma och installera rör + eventuell kabel innan jag sätter upp innerväggar för att sedan återkomma och slutföra installationen? Dvs två tilfällen.

Om jag gör allt "by the book" med utanpåliggande behöver elektrikern bara komma vid ett tillfälle (om installationen är begränsad).

Om jag fuskar och hittar en samarbetsvillig elektriker som vill slippa kabeldragningen kan jag förbereda väldigt mycket själv. Elektrikern har dessutom möjlighet att verkligen kolla så att allt är rätt.

Jag får väl helt enkelt hitta en gammal räv till elektriker som inte fegar för utanpåliggande...

edit: Men tack för alla svar och tankar!
 
Redigerat:
ja EKRK är kabeln du ska använda, förutom i våtutrymme och utomhos, där EKLK blir bra. och APK/TKK-klammer blir snyggt.
kör utanpåliggande du! det är rätt smidigt och om du inte har så värst mycket installation så blir det inte några stora kabelhärvor utmed väggarna heller, samt att jag är säker på att en erfaren elektriker (som använder väst, ellerhur patrik_hed..) kan med utanpåliggande installationer och gör det snyggt.
sen kanske du sätter centralen i en skrubb och därifrån går det dra upp en del kablar på vinden för att sedan dra ner dem i en kulodosa vid taklisten i respektive rum. använd isåfall VP rör för sträckan på vinden och inte EKRK, EKK lämpar sig bättre för det.
 
  • Gilla
Musikläraren
  • Laddar…
electrocuted skrev:
ja EKRK är kabeln du ska använda, förutom i våtutrymme och utomhos, där EKLK blir bra. och APK/TKK-klammer blir snyggt.
kör utanpåliggande du! det är rätt smidigt och om du inte har så värst mycket installation så blir det inte några stora kabelhärvor utmed väggarna heller, samt att jag är säker på att en erfaren elektriker (som använder väst, ellerhur patrik_hed..) kan med utanpåliggande installationer och gör det snyggt.
sen kanske du sätter centralen i en skrubb och därifrån går det dra upp en del kablar på vinden för att sedan dra ner dem i en kulodosa vid taklisten i respektive rum. använd isåfall VP rör för sträckan på vinden och inte EKRK, EKK lämpar sig bättre för det.
;)

//Patrik
 
Det eventuella huset är ett enplans lågbudgetbygge med modern stomme men återanvända fönster, dörrar och kök från tidigare sommarstuga. Kök och vardagsrum i öppen planlösning. Tre små sovrum och ett badrum. Ingen vind (pulpettak). Jag tror kabeldragningen blir extremt enkel. Jag kan med lätthet placera centralen i köket.

Efter att ha läst nedanstående tråd inser jag också att utanpåliggande är vackert!

http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/104522-kulo-bra-eller.html

Dessutom ångrar jag bittert att jag för ett par år sedan slängde en låda som var fullproppad med porslinskulodosor, bakelitbrytare och andra sköna grejer min farbror elektrikern hade kasserat. Jag använde grejerna för att koppla ihop sköna högtalarsystem när jag var barn:).

Jag trodde det var skräp och förbjudet att använda:(.
 
B
electrocuted skrev:
..., förutom i våtutrymme och utomhos, där EKLK blir bra. .

en liten fråga... får man ha EKLK i våtutrymme? hade fått för mig att det var EKK som gällde...

(har dock funderat på det, då "utomhus" är ett väldigt stort våtutrymme.. ;) )
 
Ja, man får ha EKLK i våtutrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.