Att inte sätta ut priser handlar nog om flera saker. Den främsta aspekten är nog en gammal fördom som säger att det är bättre att först få någon intresserad av varan så att den är mindre priskänslig när man berättar priset.

Vad man missar är att folk idag, speciellt vid så stora inköp som ett hus, är såpass prisfixerade att det är stor risk att man väljer bort de alternativ som det är krångligt att få reda på pris för.

Idag är det så att de flesta kanske pratar med runt 3 olika leverantörer och skippar att ens kolla med många leverantörer som då blir helt chanslösa.

Jag är övertygad om att om en av de större husfirmorna som riktar in sig på ett lite dyrare segment än exempelvis Älvsbyhus (som Trivselhus och Götenehus), satte samman en bra sajt med en mängd olika modeller och priser för en mängd olika tillval, och en liten applikation för att kunna planera sitt kök och så vidare, så skulle i princip alla som funderar på att bygga testa vad det kostar hos dem.

Man skulle inte bara vara ett av tre undersökta bolag för 20% av köparna, utan man skulle vara bland de tre för över 90%. Givetvis skulle det leda till större volymer i slutändan.

Men, jag tror knappast att det sker än på ett tag. Det är inte inom många branscher som man förstått möjligheterna med Internet än.
 
Langbein
Ja titta på alla länkar i denna sajt, jag hinner nog inte fråga alla om pris innan tomten är såld. Finns det ingen jämförelsesida än?

 
Alltså Annaman...

Har sett en hel del av dina inlägg...

Om du verkligen har så bråttom att köpa tomten, räkna då högt på huset, för i princip alla nybyggen drar iväg i kostnad.

Om du då räknar på ett högt alternativ, kanske 15000:- kvm, så är du ju på säkra sidan...
 
Langbein
Emmakr skrev:
Alltså Annaman...

Har sett en hel del av dina inlägg...

Om du verkligen har så bråttom att köpa tomten, räkna då högt på huset, för i princip alla nybyggen drar iväg i kostnad.

Om du då räknar på ett högt alternativ, kanske 15000:- kvm, så är du ju på säkra sidan...
Bästa tomten vi sett måste man bjuda på inom någon vecka, vi missade just ett paketköp när jag råkade reta upp säljarens fru.
15.000 på vad, vi vill ha 150 kvm bostad nästan i markplan, 6 rok, gärna innepool, absolut bra förråd och stort garage, men får bara bygga 150 + 40 i markplan, 150 ovanpå och under, så är frågan om källare etc. vad det kan kosta då det ska vara billigare.
Och det finns redan ett litet hus där.
15.000 rakt av spricker direkt för 300 kvm när vi har 340 nu och inte vill ha mindre, då tomten verkar kosta minst 2,2 och inga hus får kosta mer än 5 om man måste sälja direkt enligt dagens priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.