27 435 läst · 177 svar
27k läst
177 svar
Uselt utförd badrums renovering
Fördelen med ett PER-företag är bl.a att du inte behöver vara orolig att de konkar eller struntar i sina åtaganden. De har god ekonomi och har funnits länge. Det ger ju viss garanti, men det är ju inte en garanti på perfekt utfört jobb.bodyman29 skrev:
Ponera att det finns dokumentation på ett kvalificerat jobb... ex. en simhall, men när du vill bygga nästa simhall så är det ju inte säkert att samma personer är kvar inom företaget. De enda som sitter still i ett företag är ägarna. Anställda kommer och går.
Men samtidigt borde de företag som har PER-stämpel anlita nytt folk som kan efterleva kvalificerade plattsättningsjobb.Och som lever upp till högt kvalitativa utföranden.Annars förlorar stämpeln sitt värde,klart det är bra att företaget har bra ekonomi.
Men det kunden vill ha är garanti för att det blir bra gjort inte hur de sköter sin ekonomi.
Kanske PER borde se efter hur de stämplar företag?
Men det kunden vill ha är garanti för att det blir bra gjort inte hur de sköter sin ekonomi.
Kanske PER borde se efter hur de stämplar företag?
ktm250 skrev:Fördelen med ett PER-företag är bl.a att du inte behöver vara orolig att de konkar eller struntar i sina åtaganden. De har god ekonomi och har funnits länge. Det ger ju viss garanti, men det är ju inte en garanti på perfekt utfört jobb.
Ponera att det finns dokumentation på ett kvalificerat jobb... ex. en simhall, men när du vill bygga nästa simhall så är det ju inte säkert att samma personer är kvar inom företaget. De enda som sitter still i ett företag är ägarna. Anställda kommer och går.
Det får vi se efter onsdagen då besiktningsman kommer men först tänke jag att ta dit en plattsättare för att kolla på arbetet.
Men jag tror inte man får en bra bedömmning av en plattsättare förutom en ryggdunk och att han kan göra det bättre.
Men jag tror inte man får en bra bedömmning av en plattsättare förutom en ryggdunk och att han kan göra det bättre.
RobJen skrev:
Hej Alla!!
Hantverkaren fick 10 anmärkningar för slarv och vissa saker översteg toleransen för fogsprång.
Dessvärre kunde han inte döma att de skulle göra om badrummet då det inte finns risk för fuktskador.Det ska finnas mer brister i tekniska som att det är bakfall,lösa plattor och risk för mögel.
Men hur som helst så hade vi rätt och det känns skönt.Dessutom är den en knäpp på näsan för alla hantverkare här som har försvarat att det är inte så farligt.
Forts följer det är ännu inte över!!
Hantverkaren fick 10 anmärkningar för slarv och vissa saker översteg toleransen för fogsprång.
Dessvärre kunde han inte döma att de skulle göra om badrummet då det inte finns risk för fuktskador.Det ska finnas mer brister i tekniska som att det är bakfall,lösa plattor och risk för mögel.
Men hur som helst så hade vi rätt och det känns skönt.Dessutom är den en knäpp på näsan för alla hantverkare här som har försvarat att det är inte så farligt.
Forts följer det är ännu inte över!!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 248 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 248 inlägg
Man blir lite bekymrad då man läser uttalanden i denna, och en del andra trådar, där utförande av arbete diskuteras.bodyman29 skrev:Hej Alla!!
Hantverkaren fick 10 anmärkningar för slarv och vissa saker översteg toleransen för fogsprång.
Dessvärre kunde han inte döma att de skulle göra om badrummet då det inte finns risk för fuktskador.Det ska finnas mer brister i tekniska som att det är bakfall,lösa plattor och risk för mögel.
Men hur som helst så hade vi rätt och det känns skönt.Dessutom är den en knäpp på näsan för alla hantverkare här som har försvarat att det är inte så farligt.
Forts följer det är ännu inte över!!
Genomgående verkar hantverkare tycka att arbeten som kunderna inte är nöjda med är helt ok och att kunderna uppfattas som jobbiga och ofta bär skulden själv (kunderna alltså) till att jobbet inte blir som kunderna tänkt sig.
Jag uppfattar det inte som om den rent tekniska kvaliteten varit ifrågasatt i detta fall utan mer vilken finish som man kan förvänta sig. Vad gäller finish kan nog vi som så att säga representerar kundsidan direkt se att något inte är ok men hantverkarna som svarat i tråden ser inte problemet. Så har det varit i en del andra trådar också.
Tyvärr för hantverkarna så är det kundens bild av det hela som gäller. Kunden har förväntat sig ett ok jobb där hantverkarens arbete inte bara uppfyller kraven på våtrum utan också att hantverkaren har den skicklighet och erfarenhet samt estetiska sinnelag som krävs för att man inte direkt ska se att det är en lat klåpare som gjort jobbet.
Är det så att ni hantverkare har en väsentligt lägre nivå på den finish ni levererar än den kunderna i normalfallet förväntar sig kanske ni ska kommunicera det tydligt till kunderna så får vi se se om ni får några uppdrag. Kanske om ni håller ett väldigt lågt pris. Är det så att kunden önskar ett billigt jobb så bör ni ju då upplysa om vilka brister ert arbete kommer att medföra. Kanske kan det få kunden att tänka om och ta en dyrare hantverkare eller tillåta er att lägga mera tid på jobbet.
Problem uppstår alltid när förväntningar inte möts och som professionella hantverkare har ni ett mycket stort ansvar att kommunicera vilka förväntningar kunderna bör ha. Då kan kunderna ställa förväntningarna i relation till priset och sannorlikheten att kunderna blir nöjda ökar dramatiskt.
Jag håller med dig Thomas fullständigt och det är helt sanslöst att dåliga plattsättare tar så höga priser.I mitt fall så borde mitt pris 123 500 kr motsvara hög kvalite men i slutändan motsvarade det något som en amatör hade gjort bättre.
Det är dags för BKR och PER att börja rensa företag som inte lever efter de krav som ska förväntas av en fackman.
Det är dags för BKR och PER att börja rensa företag som inte lever efter de krav som ska förväntas av en fackman.
Thomas59 skrev:Man blir lite bekymrad då man läser uttalanden i denna, och en del andra trådar, där utförande av arbete diskuteras.
Genomgående verkar hantverkare tycka att arbeten som kunderna inte är nöjda med är helt ok och att kunderna uppfattas som jobbiga och ofta bär skulden själv (kunderna alltså) till att jobbet inte blir som kunderna tänkt sig.
Jag uppfattar det inte som om den rent tekniska kvaliteten varit ifrågasatt i detta fall utan mer vilken finish som man kan förvänta sig. Vad gäller finish kan nog vi som så att säga representerar kundsidan direkt se att något inte är ok men hantverkarna som svarat i tråden ser inte problemet. Så har det varit i en del andra trådar också.
Tyvärr för hantverkarna så är det kundens bild av det hela som gäller. Kunden har förväntat sig ett ok jobb där hantverkarens arbete inte bara uppfyller kraven på våtrum utan också att hantverkaren har den skicklighet och erfarenhet samt estetiska sinnelag som krävs för att man inte direkt ska se att det är en lat klåpare som gjort jobbet.
Är det så att ni hantverkare har en väsentligt lägre nivå på den finish ni levererar än den kunderna i normalfallet förväntar sig kanske ni ska kommunicera det tydligt till kunderna så får vi se se om ni får några uppdrag. Kanske om ni håller ett väldigt lågt pris. Är det så att kunden önskar ett billigt jobb så bör ni ju då upplysa om vilka brister ert arbete kommer att medföra. Kanske kan det få kunden att tänka om och ta en dyrare hantverkare eller tillåta er att lägga mera tid på jobbet.
Problem uppstår alltid när förväntningar inte möts och som professionella hantverkare har ni ett mycket stort ansvar att kommunicera vilka förväntningar kunderna bör ha. Då kan kunderna ställa förväntningarna i relation till priset och sannorlikheten att kunderna blir nöjda ökar dramatiskt.
Renoverare
· Skåne
· 8 495 inlägg
Var har du fått detta ifrån egentligen...ktm250 skrev:Fördelen med ett PER-företag är bl.a att du inte behöver vara orolig att de konkar eller struntar i sina åtaganden. De har god ekonomi och har funnits länge. Det ger ju viss garanti, men det är ju inte en garanti på perfekt utfört jobb.
Ponera att det finns dokumentation på ett kvalificerat jobb... ex. en simhall, men när du vill bygga nästa simhall så är det ju inte säkert att samma personer är kvar inom företaget. De enda som sitter still i ett företag är ägarna. Anställda kommer och går.
Vem som helst som genomgått kurserna som anordnas av BKR har rättighet att söka och få deras behörighetslegitimation och deras dekal att sätta på bilen.
Detta garanterar inte ett enda dugg att företaget har bättre ekonomi och är seriösare än ett företag som inte är anslutet till deras intresseförening.
Tänk på att det är försäkringsbolagen som sätter kraven för vad som gäller.
Byggkeramikrådets branschregler är ingen lag, det är endast riktlinjer för vad som är fackmässigt.
Just fackmässigt är det som försäkringsbolagen kräver att det ska göras, och oftast innebär inte detta att företagaren måste vara ansluten till BKR.
Men var kommer yrkestoltheten in hos vissa hantverkare?
Jag fattar inte hur man kan lämna ifrån sig ett jobb som ser apskit ut.
Jag får ofta höra "du är för nogrann" "du skulle aldrig tjäna några pengar på att ha detta som yrke" BAHH, säger jag, jag är lika nogrann i mitt riktiga yrke! men en del hantverkare ser det tydligen inte så, jag menar, man måste utföra ett åtagande som det vore till en själv!
Jag fattar inte hur man kan lämna ifrån sig ett jobb som ser apskit ut.
Jag får ofta höra "du är för nogrann" "du skulle aldrig tjäna några pengar på att ha detta som yrke" BAHH, säger jag, jag är lika nogrann i mitt riktiga yrke! men en del hantverkare ser det tydligen inte så, jag menar, man måste utföra ett åtagande som det vore till en själv!
Redigerat:
Ett fotografi bevisar inte så mycket måste ses live precis som en strand som du ser på bild kan du bli grymt besviken när du kommer dit. Jag som proffs plattsättare blir jävligt frusterad vilken bild folk har av en hantverkare, men jag förstår samtidigt för jag vet vilka egg det finns tyvärr. På min firma är vi ca 15 st men det kanske är fem av oss man skulle anlita till sitt eget badrum. Problemet i det stora hela är att det alldrig finns tid till att lära upp finliret hos många utan allt ska gå i en jävla fart. Dessa jävla tidsplaner det är det som ställer till. De flesta på min firma går på stambyten i lgh. och där är i regel lägre nivå som gäller. Normalt sett så kaklar man runt 20 kmv om dagen men på ett stambyte ca 30-35 kvm och då fattar ni själva vilket tempo det handlar om och man ligger på gränsen till det tillåtna och kanske inte ser en och annan felskärning. Så felet ligger i hela branschen och det måste till något snart, en strejk kanske. Ska man bli en bra plattsättare så ska man börja på en mindre firma med många villa jobb så man hinner stanna upp och tänka. Tyvärr så är det inge merit att man är noga idag utan det är snabbhet som gäller. Jävlig beklagligt men så är det. Som privat person är det viktigt att man är med från början och engagerar sig och kollar för då vet man av egen erfarenhet att den här killen kan de blir problem med och då tänker man till en extra gång för det värsta som finns är att ha en missnöjd människa i telefon hela tiden.
Renoverare
· Skåne
· 8 495 inlägg
Jag får själv höra något liknande...cust3000 skrev:Men var kommer yrkestoltheten in hos vissa hantverkare?
Jag fattar inte hur man kan lämna ifrån sig ett jobb som ser apskit ut.
Jag får ofta höra "du är för nogrann" "du skulle aldrig tjäna några pengar på att ha detta som yrke" BAHH, säger jag, jag är lika nogrann i mitt riktiga yrke! men en del hantverkare ser det tydligen inte så, jag menar, man måste utföra ett åtagande som det vore till en själv!
Du är rent för nogrann...du kan inte tjäna några pengar på det du gör om dagarna...
MEN... man tjänar inte mer på att stressa genom dagarna och göra skitjobb som man sen får åtgärda utan betalning...
...och som krydda på moset så försvinner kunderna på löpande band och ingen rekommenderar en till folk de känner heller.
VAD tjänar man då ?
Telabtelab, varför kan du inte skriva ut ditt firmanamn här, då kommer alla de människor som vill ha jobb utförda enligt din kvalitetsstandard att kontakta dig, samtidigt som det lilla fåtal som söker en annan standard går någon annanstans. Det vore väl bra för alla.telabtelab skrev:
/ Fredrik