K
Jag skickar ofta prylar från USA, beställde lite bildelar hem till en polare som skickade dom till mej med USPS Parcel (USA posten, båtfrakt), nästan 8 veckor nu, och inga delar ännu...USA posten suger!
Beställde 2 iPod (Apple MP3 spelare) i förra veckan, dom kom på 2 dagar (Airborn Express). 2 ggr har tullen kollat i mina privatpaket, en gång beslagtog dom en trådlös telefon och jag fick böta 1000 spänn. En gång skickade jag en mikrofon som dom trodde var värd mer än vad den var, så dom tänkte skicka den på värdering, skulle ta 3 månader...behövde micen så jag fick snällt betala tull/moms. Så det är inte helt riskfritt att skicka privatpaket.
 
Nu är det på G serrni.

Imorgon kommer den, beställde onsdag förra veckan.
Känns lite långsamt, men det tror jag snarare är FedEx.

Nu har jag inte alla exakta siffror i huvudet, men jag har för mig följande:

Själva manicken $187.
Frakt $70 (Skulle kunna vara $50, men då tar det sex veckor).
Totalt blir detta ganska exakt 2000 SEK.
Moms & Tull 650 kr. (32,5%)

Totalt alltså 2650 kr för en DeWalt 983K-2 14,4V skruvdragare/borrmaskin.
Känns billigt om ni frågar mig.

Sedan tillkommer själva strömfrågan.

Antingen kostar det ingenting, om den medföljande går att använda. Det finns en teoretisk möjlighet att det är så.
Annars kostar en svensk laddare 960 kr.
Men de 960 har jag ju nytta av i alla andra kommande inköp av DeWaltprylar. Den laddar alla batterier från 9,6 till 18V har jag för mig.
Och fler inköp blir det så småningom.

Och att den skall gå sönder på mindre än två år i hobbyanvändande ger jag rätt höga odds.
 
K
Nix skrev:
Sedan tillkommer själva strömfrågan.

Antingen kostar det ingenting, om den medföljande går att använda. Det finns en teoretisk möjlighet att det är så.
Ibland så funkar laddare både på 110 och 240V, det står i så fall på den. (AC input eller nåt sånt) Då är det bara att byta kontakt. I andra fall så kan man öppna den och kolla om transformatorn har fler primärlindningar (oanvända stift på transformatorn), då kan det gå att koppla om den till 240V i alla fall, det har jag gjort på många prylar. Tillverkaren vill oftast inte erkänna att detta går, eller hjälpa till. Man bör då mäta upp trafon (och veta vad man håller på med) så det blir riktigt. ALternativ 3 är att köpa en 240-110V trafo på Elfa eller nån annan elektronkfirma, kostar inte mycket, (för en laddare), om det blir mer effektkrävande apparater så glöm att köpa från USA.
 
vrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr-klick

Vad var det???

Min nya skruvdragare ;D ;D ;D

Laddaren fungerar inte utan att man bygger om den.
Däremot fungerar den i Sverige inköpta alldeles utmärkt till de amerikanska batterierna.

Varför, o varför är det just denna helg vi skall åka bort.
JAG VILL SKRUVA , som Arne Anka inte uttryckt det...
 
Du får väl ta med den bort...sen på kvällen kan du smyga in den under täcket och se om nån cool LED lyser eller nåt...
 
Nix skrev:
vrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr-klick

Vad var det???
:surprised: "Klick", låter som ett allvarligt fel på växellådan. ::) ;D
 
Släpp av maskinen här när du åker, jag kan prova lite under helgen. Tappa den från taket, provköra bitsen i fel skruv osv.

Inte mer än ett par hundra tar jag för sådana tester.

 
annars kan nog min 5åring köra lite tester aldeles gratis
 
norrlandshus_sthlm skrev:
annars kan nog min 5åring köra lite tester aldeles gratis
Det är mina höghöjdstester som kostar dollar. Risktillägg och allt det där vettu.

Fast du kanske skickar upp plutten i flaggstången eller nått..... :)
 
Lägg av!

Jag kan testa alldeles själv!

Kom precis hem, ocvh jag hann faktiskt med ett par timmar idag.

Som en dröm, förstås.
Inte minst eftersom jag ville det ;)

Men det är naturligtvis lika bra som andra maskiner i samma prisklass.

Men jag gillar svart och gult...
 
Immobil skrev:
:surprised: "Klick", låter som ett allvarligt fel på växellådan. ::) ;D
Näru

Det är för att den stannar så fint efter snurren. För att inte slitas i onödan. Fina grejjer serru...
Äh, jag orkar inte förklara vad jag menar...
 
Det är väl motorbromsen som går in när man släpper knappen.

Min Makita stannar direkt efter man släppt knappen, inget extra snurr som på "billiga" maskiner.
 
roli skrev:
Det är väl motorbromsen som går in när man släpper knappen.

Min Makita stannar direkt efter man släppt knappen, inget extra snurr som på "billiga" maskiner.
Precis så.
Jag visste att vi med skitdyra proffsverktyg förstod varandra ;)

De andra exkluderar vi i sann härskarteknikanda...
 
Säg bara till när ni som är lite mer snurriga i bollen än alla andra vill höra att även GRÖNA Boschar stannar direkt..... ::)
 
MathiasS skrev:
Säg bara till när ni som är lite mer snurriga i bollen än alla andra vill höra att även GRÖNA Boschar stannar direkt..... ::)
Yeah yeah
Om det var den enda skillnaden kan du väl sälja den där sågen till vänster för en femhundring och köpa en ny på Jula ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.