Returia skrev: "Trots detta mailade vi om att vi absolut ville gå vidare med att få en riktig offert eftersom vi gillade deras kök så skarpt". Min reflektion: Att ni gillade DERAS kök måste vara helt ovidkommande, eftersom de skulle leverera ERT kök.

Två av leverantörerna anger pris inom intervall och leverantören högst upp på favoritlistan skickar i retur hela sin ordinarieprislista. Alltså: Ert anbudsunderlag saknar tillräckliga specifikationskrav för att ni ska kunna kräva användbara och jämförbara offerter i retur. Därför skulle jag i ert ställe ha bett arkitekten mejsla ta erforderliga arbets- och detaljritningar med materialspecifikation. Samtliga offertsvar avslöjar betydande brister i kommunikationen mellan företag och kund. Genom att förtydliga din egen fråga skulle du kanske upptäcka att favoritleverantören trots allt kan utsättas för lite konkurrens.

Snickaren med företag 3 skulle jag tagit på mycket stort allvar. På vilket sätt anser han att köket som ni vill ha avviker från alla kök som han byggt? Vilka "förändringar" är han skeptiskt till, och varför? Jag skulle i era kläder med nöje ha konfronterat min arkitekt med hans yrkeskunskap! Du måste komma ihåg att vissa arkitekter ibland är ganska risigt förankrade i verkligheten.
 
Returia: Det är du som måste se till att anbudsunderlaget innehåller allt det som är viktigt. Alltså skall anbudsunderlaget vara specat. Kan du inte göra det själv så låt en byggnadsingenjör eller arkitekt göra jobbet. Specade anbudsunderlag gör att det går att jämföra de olika anbuden.
 
Thomas59 skrev:
Jag förstår fortfarande inte ditt resonemang kring rabatt. MENAR du att rabatten skall ges på ett pris som du INTE känner till.

Typ: Citat från kökssäljaren: "Du får köket för 150 000 kr efter rabatt, vad priset är INNAN rabatt berättar jag inte, nå vad säger du?"

Nej, det var inte så jag menade utan att om man nu vill veta vad sakerna kostar och dom är prissatta i specen så stämmer ju inte den om kökstillverkaren sedan lämnar tex. 25 elller 30% rabatt, du kan ju inte veta var rabatten är tagen, det kanske är till största delen på bänkskivorna, eller stommarna eller nåt annat. det är ju på SLUTPRISET du får rabatten, inte på varje enskild del.
 
Snickar-Urban skrev:
Returia: Det är du som måste se till att anbudsunderlaget innehåller allt det som är viktigt. Alltså skall anbudsunderlaget vara specat. Kan du inte göra det själv så låt en byggnadsingenjör eller arkitekt göra jobbet. Specade anbudsunderlag gör att det går att jämföra de olika anbuden.
Exakt! precis detta skrev jag i inlägg 23 och får ses som ett komplement till dom tre punkter jag skrev som "köksköparskola alá pappskallen"

Sedan kan man ju vända på det och tycka att företagen i det fallet underlaget är bristfälligt påpeka det och begära in bättre underlag alt. själva erbjuda sig att mot kostnad ta fram ett sådant.
 
Thomas59
pappskallen skrev:
Nej, det var inte så jag menade utan att om man nu vill veta vad sakerna kostar och dom är prissatta i specen så stämmer ju inte den om kökstillverkaren sedan lämnar tex. 25 elller 30% rabatt, du kan ju inte veta var rabatten är tagen, det kanske är till största delen på bänkskivorna, eller stommarna eller nåt annat. det är ju på SLUTPRISET du får rabatten, inte på varje enskild del.
OK, då förstår jag hur du menar. Det behöver inte vara på slutpriset enbart. Ser inget konstigt i att man erhåller en generell rabatt.

Tydligen så är rabatt på slutpriset inte allenarådande. Då jag tittar i min köksoffert så är alla delarna specade med pris från prislistan och sen ett rabatterat slutpris.
 
Thomas59
pappskallen skrev:
Exakt! precis detta skrev jag i inlägg 23 och får ses som ett komplement till dom tre punkter jag skrev som "köksköparskola alá pappskallen"

Sedan kan man ju vända på det och tycka att företagen i det fallet underlaget är bristfälligt påpeka det och begära in bättre underlag alt. själva erbjuda sig att mot kostnad ta fram ett sådant.
Kan väl tycka att det ligger ett stort ansvar på företagen att vägleda en ovan köpare. Att som företag offerera ÄVEN om man inser att underlaget är bristfälligt är helt enkelt inte proffsigt.
 
Thomas59 skrev:
Kan väl tycka att det ligger ett stort ansvar på företagen att vägleda en ovan köpare. Att som företag offerera ÄVEN om man inser att underlaget är bristfälligt är helt enkelt inte proffsigt.
Tyvärr är det ytterst få privatpersoner som är intresserade av att lägga ner den tid eller kostnad som behövs för att få fram ett fullgott anbudsunderlag.
Jag brukar ofta påpeka att underlagen är inte är tillräckligt bra för att kunden skall kunna jämföra anbuden. Ber därför kunden att ta kontakt med någon som är kunnig på området för att få fram ett bättre underlag. INGEN av dessa kunder har återkommit till mig.
 
Snickar-Urban skrev:
Tyvärr är det ytterst få privatpersoner som är intresserade av att lägga ner den tid eller kostnad som behövs för att få fram ett fullgott anbudsunderlag.
Jag brukar ofta påpeka att underlagen är inte är tillräckligt bra för att kunden skall kunna jämföra anbuden. Ber därför kunden att ta kontakt med någon som är kunnig på området för att få fram ett bättre underlag. INGEN av dessa kunder har återkommit till mig.
Vad märkligt??

Jag anser ju då att som företagare måste man vara tydlig mot kunden när denne inte kan specificera ved den vill ha. Som entreprenör och kunnig inom det område kunden vill betala för dennes tjänster så skall det ingå att entreprenören hjälper kunden. Sen finns det problem med att förkklara saker men men.
En offert av det enklare slaget dvs ombyggnad av ett kök är rrelativt enkel. Man får svar på det man frågar efter oftast. Men en entreprenör som inte frågar kunden exakt vad den menar med vissa krav som kan anses otydliga kommer att lämna en felaktig offert på ett eller annat sätt.. Skulle jag fråga på ett kök skulle jag
speca
Typ av skåp med ytfinish
antal inner/ytterhörn
Lucktyp finisch, ytskikt, träslag
Antal skåp med lådor
Diskbänk
Bänkskiva typ och färg
Blandare
Antal vitvartor och typ
Målning (tak, väggar med ytskiktskrav) tex att det skall målas bakom ALLA skåp, spackla 2 ggr med remsa osv. Här kan man ange referensyta tex.
Beslagstyper
Kakel (typ och färg)
Fuktsäkring under skåpen


Med detta skulle jag bifoga en enkel planskiss med mått samt en sektionsritning på väggar där skåp skall monteras.
På ritning försöka ange vart el, vent, vatten och avlopp finns samt dimensioner på dessa.
Specificera andra åtgärder tex att man avser att måla fönster och dörrar.
Priset skall inkludera leverans av material inburet på anvisad yta samt optionspriser på montage och vitvaror. (Detta gör att man själv kan hitta bättre priser och andra alternativ)
I offerten skall även ingå uppställningsritningar som skall godkännas av beställare innan montage.
Man skall även i sitt anbud ALLTID SKRIVA
extra arbeten debiteras med verifierad självkostnad + x% (förslagsvis 10%)
Timkostnad per yrke4skategori
Snickare
Målare
osv...
I priset skall ingå samtliga kostnader för arbvete såsom lön socialaavgifter samt resekkostnader och hjälpmedel/verktyg som är avsedda för att klara arbaten.

Svaret man får kommer då innehålla
1) pris på material (Fömodligen inkl montage)
2) Här kan det stå montagepriset
3) Pris för vitvaror (förmodligen inkl montage)

Montaget tar ca 1 tim/skåp och detta inkluderar inbärning, montage, sparksockel, takanslutning, bänkskiva. För totalt 20 skåp 10 underskåp och 10 överskåp samt 1 kylfrys, dismaskin och en spis betalar man då 23 timmar för eller ca 10 000 spänn för.
Man brukar däremot inte få exakta ritninar utan mera av en principskiss som ligger väldigt nära sanningen. En skarp ritning brukar man få vid en eventuell affär.
Man kan sköta detta på flera sätt men en anbudsgenomgång med leverantören brukar räta ut en heldel frågetecken och som kund så kan man förutsätta att ALLT ingår.
Man skall inte skriva in entreprenörens mängder i ett kontrakt, endast priset mängder är till för att regleras och en säkerhet för entreprnören ionte för kund. Dock kan man som kund gå igenom mängderna och se så dem stämmer.

ja ja...nu skall jag äta frukost
 
Zankan: Jag förstår inte riktigt vart du vill komma.
Just detta att vi hantverkare räknar på jobb på detta sätt som du beskriver, gör att anbuden från olika företag inte går att jämföra. Du frågar kunden med dina frågor och jag ställer mina frågor och då blir inte anbuden likvärdiga. Ju större jobb desto större skillnad.
Om kunden har ett genomarbetat anbudsunderlag så räknar du och jag, i stort sett, på samma jobb.
Dessutom och inte minst viktigt: Bra anbudsunderlag gör att fler företag lämnar offerter.
 
Att jämföra anbud är en djungel svar ja.
Att fråga på rätt sätt är svårt ja...
Anbud lämnas på förutsättningar som lämnats. Ställer en anbudsgivare en fråga skall och får svar så skall de övriga få samma svar. Då slipper man jollret. Det ligger på beställaren i det läget.
Men att lämna pris är den enklaste saken i världen varesig handlingarna är bra eller dåliga. Man får göra ett antal antagen och förtydliga dessa i sitt anbud till kund det är ansvaret man har som entreprenör.
Ett anbud som lämnats på ett bra underlag är nålvasst. Man vet precis hur långtid saker tar, man vet på öret vad en gipsskiva kostar osv.
Ett sämre underlag då krävs det att man förutsätter vissa saker och räknar utifrån dessa.
Det är inget självändamål att välja för många anbudsgivare, 3-5 är lagom.

Som kund måste man även prissätta skillnader det är den svåra pucken. Men men vet kunden vad den vill ha( vilket är 9 fall av 10) så är det inga problem att lösa. Och att räkna på ett jobb för 100 lax tar lika lång tid som att räkna på ett för 1000 lax. Dock är det olika saker man kan tjäna pengar på. I större projekt kan man ALLTID tjäna pengar som entreprenör på inköp av installatörer och andra UE samt inte helt ovanligt på vissa stomkompletteringsdetaljer.
Vanligt basbyggnadsmaterial kostar ofta vad det kostar för en entreprenör.
Men men nu vet jag knappt själv vart jag skulle och är på väg:)
Snickar-Urban skrev:
Zankan: Jag förstår inte riktigt vart du vill komma.
Just detta att vi hantverkare räknar på jobb på detta sätt som du beskriver, gör att anbuden från olika företag inte går att jämföra. Du frågar kunden med dina frågor och jag ställer mina frågor och då blir inte anbuden likvärdiga. Ju större jobb desto större skillnad.
Om kunden har ett genomarbetat anbudsunderlag så räknar du och jag, i stort sett, på samma jobb.
Dessutom och inte minst viktigt: Bra anbudsunderlag gör att fler företag lämnar offerter.
 
O
Vilken offert var URUSEL?
Vad är urusel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.