överluft in till badrum/wc skall tas i nederkant, inte överkant.
 
men det är klart, går det inte så är det bara att ta i överkant, huvudsaken är att överluft finns.
 
E
Lime113 skrev:
A) Övervåning*0,3
B) (Övervåning+källare)*0,3?
C) Låta fläkt gå både på övervåning och i källare. Eller förstör man flödet (varm luft som stiger)?

Är det ett alternativ att köra fläktar under dagen när man är borta och ha stängt på kvällen? Alternativt bara stänga av en av fläkterna när man kommer hem? Tack hörni :)
Tvärtom så är det när man vistas i bostaden som man ska ha den ökade luftomsättningen.

Källaren, om den inte används för att bo i, klarar sig bra med en badrumsfläkt med grundflöde. Helst ska tilluftsventilerna anpassas till frånluftsflödet, för att minimera mängden källarluft som som stiger till övervåningen innan den ventileras ut.

För övervåningen ska man försöka anpassa luftomsättningen till antalet personer i hushållet eller till hur många som vanligtvis vistas i bostaden samtidigt.
 
  • Gilla
hrundi
  • Laddar…
Emil_K skrev:
Tvärtom så är det när man vistas i bostaden som man ska ha den ökade luftomsättningen.

Källaren, om den inte används för att bo i, klarar sig bra med en badrumsfläkt med grundflöde. Helst ska tilluftsventilerna anpassas till frånluftsflödet, för att minimera mängden källarluft som som stiger till övervåningen innan den ventileras ut.

För övervåningen ska man försöka anpassa luftomsättningen till antalet personer i hushållet eller till hur många som vanligtvis vistas i bostaden samtidigt.
Tack Emil jag är helt och hållet med :) Min tanke var att vi är bara två som bor, köks- eller badrumsfläkt går naturligt även på kvällarna, det finns någon form av självdrag (även om det var bättre när det eldades i skorstenen) så frågan är om det hade fungerat att ventilera huset varje dygn och sedan leva på det tysta självdraget under kvällarna (med litet stöttning från kök/badrum om så används) :confused:

Och vad händer om man stänger igen källarens tilluft, kör källarfläktarna max ständigt och låter luft sugas från entréplan och ned? Spontant känns det fel riktning men varför...? :O
 
Staffans2000
Varför greja med ventilationen överhuvudtaget? Det har väl fungerat bra hittills? Glöm inte bort att det är uppvärmd luft du blåser ut och därmed tusenlappar som försvinner genom dina fläktar.
Om ni mår bra i ert hus, finns det ingen anledning att ändra på ventilationen, för i sluttampen är det ni själva som bestämmer normen för er ventilation, och inte "svensk byggnorm".

Staffan
 
En av anledningarna är väl att huset inte används på samma sätt som för 50 år sedan. Oljepannan är utslängd sedan 10 år, eldstaden igenmurad sedan 10 år. Klart de påverkar men jag håller med dig Staffan att det är dumt att låta en fläkt gå bara därför att. Ventilationsgubben verkade vara nöjd att köra fläkt i toalett och tvättstuga på fuktstyrd. Betyder det att ett hus som inte är fuktigt alltid har god ventilation...?

Edit: Det tyder iaf denna artikel på.
 
Redigerat:
Resultat

Innan arbete
Slipade trälistdelar arrangerade på ett golv bredvid en trätröskel som har behandlats med olja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gick inte speciellt djupt för att testa först
Ett trägolv möter en tröskel som ansluter till ett kaklat golv, visande tecken på slipningsarbete och oljebehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyslipad och oljad trätröskel vid dörr med synlig springa över kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipade rent
Renoverat golv med nyslipad och oljad trälist vid en tröskel mellan klinker- och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Olja
Tröskel mellan klinkergolv och trägolv med nyslipat och oljat träparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När fläkt går känner man att det drar i springan med handen. Jag var dum att inte känna hur draget var innan ingrepp :( Men det känns bra nu.
Slipad och oljad dörrtröskel som visar resultatet av ett renoveringsarbete för att minska drag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hrundi och 11 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan beställa en ventilationskontroll. Det gjorde vi efter att ha bytt frånluftsvärmepump och då kom det en och mätte och justerade in flödet i ventilerna för frånluft i kök, badrum, tvättstuga och klädkammare så att det stämde med normen för totalt luftflöde och hur det bör fördelas mellan olika rum.
Vad kostar en ventilationskontroll?
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
BirgitS
Det kommer jag inte alls ihåg längre. Men det var ju max 1 timmes arbete och sen restid på det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kommer jag inte alls ihåg längre. Men det var ju max 1 timmes arbete och sen restid på det.
Tack för ditt svar!
 
Vi var i Växjö under veckoslutet och på hotelltoaletten sprang jag på denna tröskeln. Den gjorde mig väldigt glad och stolt över hur jag själv hade gjort :) Tröskel mellan trägolv och klinker. Skarp övergång, inomhus, bostadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mellander9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.