Njoo. Det är faktiskt rätt vanligt att man har rätt fall på tätskiktet. Eller iallafall inte bakfall. Och sedan när golvet är klart så får man ändå smärre bakfall på vissa delar. Beror då på lite ojämn klinkersättning. Den typen av bakfall är då inget problem ur teknisk/fuktspärr synpunkt, men kan vara väldigt irriterande, om det alltid blir en liten pöl utanför duschdörren. Men det handlar ju då om rätt grunda pölar.
 
Hur tar man reda på om det är ett problem eller ej?

Är det enda sättet att kolla under arbetets gång?
 
Det skulle jag tro.
 
Sedan skall man kanske inte överdramatisera problemet med bakfall ur tätskiktssynpunkt heller.

Om vi antar att tätskiktet sitter där och håller den täthet det skall. Då skall det inte kunna läckanågot vatten igenom tätskiktet, även om det är en sjö med kanske 10 - 20 mm djup ovanför. Och fullt så mycket bakfall är nog extremt ovanligt.

Utan det handlar mer om hängslen och livrem. Så länge tätskiktet är korrekt så spelar det ingen roll.

Men OM det finns en liiiiten mista i tätskiktet, kanske en skarv mellan folievåder som inte är perfekt. Då kanske det lilla hålet släpper igenom ex. 1ml vatten varje gång du duschar. Vatten som troligen inte ställer till någon skada, det sugs upp av byggnadsmaterialet, och dunstar i bjälklaget.

Om man då tänker sig att det står en vattenpöl med 10mm djup ovanför det lilla hålet. Då händer två saker. Dels så utsätts hålet för vatten under mycket längre tid. Det tar lång tid för pölen att torka. Dels ger den ett vattentryck så att det kanske läcker ut 10gg mer vatten per tidsenhet genom hålet. Så den där millilitern blir kanske 1 deciliter istället. Och då blir det så mycket vatten att byggnadsmaterialet under golvet börjar svälla, bli murket osv. Men finns inte hålet så spelar det ingen roll om dte står en massa vatten ovanför tätskiktet, det håller tätt.
 
hempularen skrev:
Sedan skall man kanske inte överdramatisera problemet med bakfall ur tätskiktssynpunkt heller.

Om vi antar att tätskiktet sitter där och håller den täthet det skall. Då skall det inte kunna läckanågot vatten igenom tätskiktet, även om det är en sjö med kanske 10 - 20 mm djup ovanför. Och fullt så mycket bakfall är nog extremt ovanligt.

Utan det handlar mer om hängslen och livrem. Så länge tätskiktet är korrekt så spelar det ingen roll.

Men OM det finns en liiiiten mista i tätskiktet, kanske en skarv mellan folievåder som inte är perfekt. Då kanske det lilla hålet släpper igenom ex. 1ml vatten varje gång du duschar. Vatten som troligen inte ställer till någon skada, det sugs upp av byggnadsmaterialet, och dunstar i bjälklaget.

Om man då tänker sig att det står en vattenpöl med 10mm djup ovanför det lilla hålet. Då händer två saker. Dels så utsätts hålet för vatten under mycket längre tid. Det tar lång tid för pölen att torka. Dels ger den ett vattentryck så att det kanske läcker ut 10gg mer vatten per tidsenhet genom hålet. Så den där millilitern blir kanske 1 deciliter istället. Och då blir det så mycket vatten att byggnadsmaterialet under golvet börjar svälla, bli murket osv. Men finns inte hålet så spelar det ingen roll om dte står en massa vatten ovanför tätskiktet, det håller tätt.
Du har rätt. Svenska våtrumsregler känns ibland som om man byggde rymdfärjor till NASA.....

Men betalar man en hantverkare fullt pris så skall det vara enligt instruktionsboken. Jag hade krävt 100% korrekt, alternativt kraftigt prisavdrag (50% av arbetet?).
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
falkn skrev:
Även om kakel på kakel är okej, skulle jag aldrig acceptera det i ett nytt badrum.
Varför inte det?
 
pappskallen skrev:
Varför inte det?
Ungefär av samma anledning som att man inte vill att ens fabriksnya bil skall vara omlackad.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
HenrikP skrev:
Ungefär av samma anledning som att man inte vill att ens fabriksnya bil skall vara omlackad.
och vilken anledning är det?
(för övrigt är det inte helt ovanligt att nya bilar är omlackade åtminstone delvis)
 
Ja lite OT. jag har i jobbet besökt en bilfabrik i Europa vid ett tillfälle. Där hade de i slutet av bandet dels nytillverkade bilar som rullade av till sluttest. Dels bilar om matats tillbaka in på en "retush" lina. Där lackades delar av bilarna om, för att fixa repor och bucklor som uppstått i produktionen. De två linjerna slutade vid samma punkt.

Det var ungefär en bil per 40s som var färdigbyggd, och det kom lika många bilar från retushbandet.
 
Då kan man kanske göra så att de som accepterar en "restush-bil" (eller kakel på kakel-badrum) tar detta och ändå betalar fullpris. Och de som vill ha nytt och felfritt, eftersom de betalar för nytt och felfritt, får detta.

Tur att alla är olika :)
 
peternicklas
HenrikP skrev:
Då kan man kanske göra så att de som accepterar en "restush-bil" (eller kakel på kakel-badrum) tar detta och ändå betalar fullpris. Och de som vill ha nytt och felfritt, eftersom de betalar för nytt och felfritt, får detta.

Tur att alla är olika :)
Sedan gäller väl, det man inte vet har man inte ont av
 
Jag skulle gladeligen ta en omlackad bil när jag köpte ny, men skulle vilja ha rabatt. Ungefär som att ta ett utställnings ex. Sen om man får ett utställningsex utan att veta om det....så är det så...
 
Det verkar mycket märkligt att en etablerad firma kommer med ett sådan förslag
och gör fel på golvfall. Kan de ha lagt ut jobbet på en underentreprenör?
Om VVS-firman är etablerad och rädd om sitt rykte så gör de om arbetet från grunden.
Hoppas badrummet blir bra till slut. Jobbigt att vara utsatt i sitt boende och utlämnad till
godtycke och Byggahus.se.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant att veta, hur stora är golvplattorna?
Ibland är det svårt att få till fallet när man lägger plattorna, om det är stora plattor, alltså även om tätskiktet har fall.
 
pappskallen skrev:
och vilken anledning är det?
(för övrigt är det inte helt ovanligt att nya bilar är omlackade åtminstone delvis)

Fast då handlar det ju fortfarande om en fabrikslackering där du antagligen inte kan upptäcka att det är omlackerat. Inga synliga färgskarvar, inga nyansskillnader, inga maskeringskanter, inga färgkanter på gummilister o.s.v.
Något utav det där får man troligen när bilen lämnas in till en lackerare för omlackering efter att bilen har tagits i trafik (men ändå är ny) och det är då ganska synligt att det skett en omlackering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.