termostaterna till golv värme stryper inte flödet, uta öppnar helt. eller stänger helt.

en stängd slinga får inte värme & gör så att systemet har mindre vatten att jobba med. dessa saker gör att du får många start o stopp på kompressorn & det sliter på grejorna.
 
termostaterna till golv värme stryper inte flödet, uta öppnar helt. eller stänger helt.
en stängd slinga får inte värme & gör så att systemet har mindre vatten att jobba med. dessa saker gör att du får många start o stopp på kompressorn & det sliter på grejorna.
Just därför rekommenderade jag en inomhustermostat som "första" styrning, sedan kan du ha rumstermostater till varje rum och justera ner tempen om ett rum inte används. Resterande rum styr inomhustermostaten över ett "öppet" system.

Sedan är det alldeles riktigt att det finns en "gammal" regel som säger att du inte ska ha för stor pump. Den "gamla" regeln säger att effekttäckningsgraden ska ligga mellan 60%-80% Du har 77% på 1215-7 och den passar då perfa enligt den regeln. Regeln uppkom då vissa installatörer och tillverkare rekommenderade för stora pumpar i förhållande till energiuttaget och folk i allmänhet ville ha en storlek större för säkerhets skull.

Problemet som uppstod var att en kolvkompressor har en livstid gällande starttillfällen, 135 000 gånger är ett tal som nämnts, startar då kompressorn 60 gånger om dagen i 6 års tid så bör den vara förbrukad och de flesta vill ju att den ska hålla längre.

Idag är "alla" medvetna om detta problem och systemen byggs för att undvika detta tex med öppna system och volymförstorare, samtidigt som tillverkarna rekommenderar en mindre pump.

Sedan har utvecklingen inte stått still på tillverkarsidan och de flesta pumpar idag har schrollkompressorer och det finns frekvensstyrning och varvtalsreglering som gör att du kan välja en pump som täcker "hela" energibehovet. Men jag tycker ändå man bör vara lite försiktig och inte välja en för stor pump.

Ljudvolymen för de olika alternativen kan nog jämställas, men den beror mycket på den inviduella installationen. Har inte installatören/konstruktören/husägaren tänkt på ljudet innan han/hon installerar en värmepump kan det upplevas som mycket störande i vissa fall.
rogge
 
det låter som du påstår att kolvkompresosrerna håller sämre, detta håller jag inte med om. dom värmepumpar som har haft fläst haverier har skroll.

men idag har man styrsystem som gör att man lätt kan ändra så värmepumparna inte startar för ofta. jag brukar säga att gränsen går vid 20 starter/dygn. ligger man över detta ska man gå in u knappa lite så man får färre starter.
man kan också mäta i driftstimmar & då ska man inte ha över 3 starter / driftstimme.
 
Vet inte om det har tagits upp (läste inte alla svar) men har du funderat på att värma garaget med en luft/luft värmepump?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.