D Dr Jumping Jack skrev:
Under den kallaste perioden räknar Ts med att vara i stugan 6 dagar, på 10 år blir det 2 mån, det går aldrig att försvara luft/vatten värme el bergvärme ur ekonomisk synvinkel. Varför rekommenderar du det?


D Dr Jumping Jack skrev:
Under den kallaste perioden räknar Ts med att vara i stugan 6 dagar, på 10 år blir det 2 mån, det går aldrig att försvara luft/vatten värme el bergvärme ur ekonomisk synvinkel. Varför rekommenderar du det?
Huset har vattenburnen golvvärme. Då behöver du en värmekälla som värmer vatten, inte luft. Hur ska du annars få värme i golvslingorna när ingen är där?
 
@Nikorasu jag tror du missat detaljen att huset inte är byggt än, så ingen vattenburen golvvärme finns än, alltså inget problem med llvp och elgolv.
 
major_tom major_tom skrev:
@Nikorasu jag tror du missat detaljen att huset inte är byggt än, så ingen vattenburen golvvärme finns än, alltså inget problem med llvp och elgolv.
Japp, det har jag missat. Sorry. Men då föreslår jag att lägga vattenburen golvvärme i hela huset och köra luft/vatten. Det blir överlägsen komfort och ett bra (och billigt på marginalen) alternativ att värma även när ingen är där.

Eller om komforten får lida, så skippa golvvärme helt och köra LLVP som fler föreslagit.
 
Korvgubbe
@Nikorasu Huset finns inte, TS ska bygga nytt. Således finns det heller ingen vattenburen golvvärme att ta hänsyn till.

Jag hade satsat på en luft/luft-värmepump med möjlighet att fjärrstyra och kompletterat med el-radiator om det behövs i några rum. Golvvärme hade jag valt el och även där med möjlighet att fjärrstyra.

Kör själv på luft/luft och el-radiatorer i min stuga. El radiatorerna satt där sedan innan och behövs egentligen inte annat än när det är som allra kallast och man har sovrumsdörrar stängda. Nu nyttjar jag min stuga mer under vintern än vad du planerar att göra med din, men jag håller en vettig och ekonomisk grundvärme och sen drar jag upp temperaturen kvällen innan jag ska dit. Då kommer man till ett varmt hus och inte bara varm inomhusluft. Väggar, soffa, sängkläder etc tar rätt lång tid på sig att bli varma och känns gärna lite rått innan dess, så det är kanon att kunna slå på värmen hemifrån.

Vidare kan jag tipsa om något jag saknar, nämligen möjligheten att styra utvald belysning hemifrån/på distans. Att kunna tända upp ytterbelysning mellan parkering och ytterdörr så man ser var man sätter fötter och nycklar hade varit trevligt. Nu blir första promenaden med pannlampa den mörka årstiden. Lätt att tänka till innan så det åtminstone är förberett när man som du ska bygga nytt!
 
  • Gilla
Annaet och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Missade att det var nybygge. Då vill jag ändra mig. En väl dimensionerad luft/luftpump för att hålla 12-15 grader när du inte är där. Ett nybyggt hus får inte lämnad ouppvärmt på vintern. Dels får det inte frysa och dels behövs pumpen för avfuktning. Den håller huset torrt även vid låg temp ( eftersom de har avfuktning inbyggd). Pumpen får utgöra basen i din uppvärmning (överdimensionerad). Luft/luftpumpen ger billig värme. Får du också kyla på sommaren. Jag skulle redan från början sätta in en effektiv braskamin för trivsel och för att få snabb värme i huset vid besök på vintern. Braskamin värmer förvånansvärt snabbt och ger lätt mer än 2 KW. Blir lätt att installera vid nybyggnation. Dessutom skulle jag lägga elgolv i samtliga rum. Inte så dyrt, betydligt billigare än vattenburen värmegolv. Golvvärmen blir då främst komfortvärme. Räcker inte golvvärmen i sovrummen (troligt) skulle jag komplettera med elradiatorer i sovrummen.
Det är lätt att missa. Tack för. dina förslag.
 
Har en stuga (gammal) med en liknande "brukarprofil".
Då den gamla vedpannan pajade satte vi in 2 luft-luft värmepumpar, en för varje plan, Samt en el-varmvatten beredare.
Detta trots att det fanns radiatorer i huset.
Värmepumparna fjärrstyr vi så vi har varmt i huset när vi kommer ut till huset på vintern.
Plus att vi kan kolla temperauren i huset.
När det är värmebölja på sommaren får dom gå som AC. Värt mycket för oss.
Pumpen på nedervåningen ställer vi på 8C så att rören inte fryser på vintern.
Övervåningen får frysa.
Helt nöjda med det val vi gjorde.
 
Lägger man vattenledningarna centralt på väggen mellan kök och badrum så ska det vara ganska lätt att göra det fryssäkert.
På skissen är det stora glaspartier, det kommer bli stekhett på sommaren så tänk till gällande solavskärmning

Föslag på värmeplacering
Handritad skiss av bostadsplan med markeringar för vattenledningar och fönsterpartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Annaet och 1 till
  • Laddar…
Varför lägga vattenburen golvvärme och riskera att denna fryser sönder om huset blir strömlöst ett av de många tillfällen då man inte är där??
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Som Violina påpekar.
Så lite vatten som möjligt i ett hus som kan frysa.
Vattenburen golvvärme är dyrare att lägga.
Svårt att tömma om det blir problem med uppvärmningen.
Dessutom skulle jag sattsa på en liten kamin i allrummet
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
A Aahusen skrev:
Har du någon annan uppvärmningskälla än luft/luft-värmepumpen som ingår i din elförbrukning? Elradiatorer, golvvärme?
Har elgolvvärme i litet badrum och liten tvättstuga. Elradiatorer i alla tre rum som backup och för att snabbt öka på värmen när vi kommer dit vintertid.

(Laddar även elbilen där sommartid men det blir marginell elförbrukning i sammanhanget.)
 
Tappvatten hamnar normalt i golvet. Står huset på plintar är det inte idealt att ha LLVP där varmluften samlas i taket långt från tappvattenledningarna som då kan frysa. Värme i golvet motverkar denna risk. Man blandar sprit i slingorna för att skydda mot frysning ifall det blir elavbrott.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
En inlaga från en stuga i fjällen. Vi har endast direktel. Nyttjar stugan ca 6-8v vintertid och 2-4 sommartid. 60m2. 12 grader när den står tom. Snittat på 6000kwh/år. Fasta avgiften är det som kostar. Nu har vi byggt till ca 40m2 men valde direktel där också. Självklart braskamin. Elgolvvärme i badrum, på toa och i hall. Inget behov av kyla på sommaren så llvp var uteslutet. Även pga planlösning. Tycker vattenburet låter heltokigt i TS fall. En kamin för vinter och ruggiga dagar, 4 elradiator och en elslinga i badrumsgolvet och du har en kostnad på 12-14 tusen, fjärrstyrning inkl. Lägger man kök mot badrum så kan man begränsa vatten till några enstaka kvadrat vilket gör isolering lätt att fixa. Men som sagt, är detta ett sommarhus där det kan bli riktigt varmt så kan en llvp vara en riktigt bra lösning i kombination med gv i badrum och elrad i sovrum.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Varför lägga vattenburen golvvärme och riskera att denna fryser sönder om huset blir strömlöst ett av de många tillfällen då man inte är där??
Ja men utan el så fryser vattnet oavsett vilket system du har. Man har sprit i golvvärmeslingorna för att förhindra att de fryser om elen går.
 
Är det inte enklare och vanligare med glykol än sprit?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nu lite råd från en som har sommarstuga som får stå kall på större delen av vintern.

Fixa så du kan evakuera vatten i rören inför vintern. Blir dyrt att säkerställa att det aldrig fryser.
Sedan vattenlåsen måste fyllas med glykol när ni lämnar stugan.
Glöm inte toa med vatten i kröken och behållaren. Är det vatten kvar i de delarna får du uppskatta mängd och fylla på med outspädd. I vattenlåsen i kök och handfat funkar det med 50/50 lösning och häll på så det ersätter vattnet där.
Varmvattenberedare ska tömmas.
Duschblandare tar stryk om det är vatten kvar i den.
Sedan se till att mössen inte har en minsta chans att komma in. Därför inga springor de kan slinka igenom.
Troligen billigare att ha en luftavfuktare på vintern än uppvärmning så se till att det finns avlopp för vattnet och att den inte fryser.

Och när du kommer till stugan så se till att få fram vatten före du sätter på varmvattenberedaren.

Till din layout, se till att det finns en bra garderob och skoförvaring. Även plats för verktyg och sådan prylar.
Uppvärmning golv via el slingor hade jag valt. Nej vi har inget sådant utan bara vanliga element så golven är jäkligt kalla när det är kallt ute. Sätter du in typ gasolkamin så se till att du har ventilation av koldioxiden och varnare för sådan gaser. Alltså enbart brandvarnare räcker inte samt en plats för rejäl brandsläckare.

Ventilation är viktigt och inte så det blir en dörr in för mössen.

Det var en del tips som du kanske kunde det mesta men bara att kolla upp före.
 
  • Gilla
Aahusen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.