johanpelle: Jag har själv ingen erfarenhet av pelletskaminer så du får gärna utveckla det här med att den är servicekrävande och felkänslig. Gäller detta pelletskaminer i allmänhet eller just den vattenmantlade jag överväger att installera?

Om det är så att det finns en massa nackdelar så kan jag ju alltid fundera på fjärrvärme istället. Det jag tycker är bra med pelletskaminen är möjligheterna att kombinera med solfångare. Kaminen ska dessutom inte ge mer än 20% strålningsvärme, resten till ackumulatortanken, så risken för övervärme borde inte vara allt för stor.

Att jonengs: Kör på antingen luftsolfångare för att få lite effekt av det eller kör ett uttag där det passar bäst ur husets planlösning. Dvs ha så korta kanaler som möljigt mellan FTX och där luften tas in. Om du har ordentlig solavskärmning så hade inte jag varit ett dugg orolig för övervärme. Men kör hellre på utvändiga persienner eller något fast solskydd än exempelvis en markis som inte gärna lämnar utrullad när man åker hemifrån om det börjar blåsa till exempel. Under vår, höst och vinter är det riktigt skönt att få in solvärmen när solen lyser..

Att johanpelle: De 15 watten per kvadratmeter måste tillföras på något sätt så varför inte en pelletskamin?! Men kör en vattenmantlad variant så går huvuddelen av värmen till varmvattentanken istället för till rummet så slipper den gå på sparlåga.

Det man hör från ägare av de italienska pelletskaminerna är väl att de har haft stopp, störande buller, tjärbildning, kondens från skorstenen osv. Priset på en vattenmantlad ligger på samma nivå som en modern pelletspanna.
Bygga nytt så kostar varje kvadratmeter. Kamin, skorsten, tank och pelletsförråd blockerar utrymme som kan använda till annat. Fylla på pellets dammar i hela rummet. Rengöra kaminen ger askdamm i hela rummet. Särskild tilluft till kaminen som inte stör FTX måste ordnas och kostar en del.
Vattenmantlingen kanske för bort mesta värmen men det behövs inte mycket spillvärme för att det ska bli för varmt i ett passivhus.

I äldre "radhus" med skorsten utan källare gör nog pelletskaminen nytta men där är det en helt annan energiförbrukning.

Gammal tråd, men fortfarande aktuellt: Jag sitter på ett väldigt väl isolerat hus (dock med stora fönster), byggt 2013. FTX och Vattenmantlad kamin. Tank i uthuset där kvm är billigare (funkar super, men kanske kanske hade jag satt den under trappen nästa gång, men då vill jag veta om värmeförlusterna är värt det).

Oavsett, min kombo med välisolerat, väl valda fönsterplaceringar samt FTX och Vattenmantlat som uppvärmning verkar te sig jättebra. Sen en tvättgarderob som minimerar torktumlaren gör också sitt. I övrigt plaskar barnen i halvfullt badkar varannan dag och vi ser ut att landa på uppvärmning + hushållsel = 12000kW på året.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.