Tosse skrev:
Väggar mellan bostäder ska vara brandskiljande.
Innan man kastar in en sån brasklapp ska man kanske fundera på vilka regler som gällde när huset byggdes eller fick ett godkänt bygglov.

Om vi tex tar brandklass EI15 idag så gäller 45 mm regel och 9 mm trä/spånskiva på båda sidor alternativt 14 mm spån på en sida (ingen isolering emellan). Jag bara vill visa att även dagens brandskyddsregler har enkla konstruktioner så jag tror därför inte att det är ett argument om att väggen är felaktig ur brandteknisk synpunkt och framförallt var fel i slutet av 1800-talet när man precis börjat fundera på brandskydd och därmed skapade de sk Landshövdinghusen som TS bor i.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Tosse skrev:
Känns självklart för mig att oavsett hur det såg ut när kåken byggdes (och det blev inte brf 1920?) så bör man bygga väggen så att den uppfyller rätt brandklass. Brukar handla om att man behöver flera lager gips bara.
Vad har årtalet när föreningen bildades med huruvida huset är byggt enligt gällande regler?? Husets konstruktion eller dess byggtekniska krav ändras inte bara för att det bildas en BRF i huset.

Och om man inte kan tänka sig bo i hus eller lägenheter som är byggda enligt de regler som gällde när huset byggdes så finns bara ett läge och det är att flytta in i ett nybyggt hus. Men problemet är att du då får bygga om varje gång reglerna ändras för att hela tiden bo i ett hus som uppfyller de senaste reglerna.
 
Oceanis - hur föreslår du att brf borde återgälda problemet? Oavsett hur byggreglerna såg ut på 20-talet är jag inte bekväm med att ha ett hål i väggen :confused:
 
brf lär med all säkerhet lappa ihop hålet......(om du inte gör det själv som jag redan nämnt) Även om man nu skulle vilja bygga brandklassat där så lär det ju inte räcka med att bygga brandklassat fläckvis. Då lär ju hela lägenheten göras till en brandcell med dagens regler. Och det lär de nog inte börja med för det där.
 
Kan man få lite fler/mer utzoomade bilder för att få en bättre bild av skadans omfattning?
 
Claes Sörmland
Ska inte gräva ned oss i juridiken för mycket men eftersom det redan står klart i tråden att det är styrelsen som är skyldig att åtgärda detta underhåll (eller om de vill söka bygglov/göra en bygganmälan för en ny väggkonstruktion) så:

Det är 1874 års byggnadsstadga som gäller för ett 20-talshus. Den finns här:
http://www.boverket.se/sv/lag--ratt...bocker/aldre-lagar-om-planering-och-byggande/

Brandavskiljande väggar i huset diskuteras inte på dagens detaljnivå förutom att trä och annat lättantändligt material ska avskiljas från eldstäder och skorsten (det som gällde var ju hantverkskunnighet och inte standarder vid denna tid) men bygglovsförfarande med ritning fanns. Sen kan ju huset ha byggts om under åren så att andra regler gäller. Styrelsens problem.
 
Styrelsen/föreningen har som påpekats tidigare skyldighet att reparera stommen som ligger på föreningens ansvar. Och jag anser att dom ska laga väggen enligt ursprunglig konstruktion dvs byta ut ruttet trä såvida inte någon före er har gjort om väggen och den inte är gjord enligt reglerna för huset eller enligt bygglov som getts vid tex en delning av en stor lägenhet till två små vilket ibland förekommer.

Men det innebär sannolikt att man byter skadat trä till friskt och samtidigt undersöker varifrån ev vatten kommit in och att det då är åtgärdat tidigare.

Sen hade jag i er situation själv lagt en eller t.o.m två 12 mm gipsplatta/or på hela väggen för att minimera ljudet mellan lägenheterna och också fått en bättre och säkrare vägg. Men det är helt ert bekymmer eller rättare sagt på er bekostnad, för styrelsen har bara att återställa till ursprungsskick.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Renoveringsarbete visar delvis avlägsnad vägg med fuktskador och mögel vid vattenrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt med borttagna väggplattor som exponerar isolering och rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ni ser vid sidan är vatten och avlopp som går in till grannen bredvid. Det är också en problematisk grej: det är inte helt lätt att sätta upp nya reglar och ljudisolera för då måste vi bygga in rören.
 
Med risk för att jag inte är helt uppdaterad så finns det inga regler bara rekommendationer om branklassade ytskikt i icke nyproducerade flerbostadsfastigheter, de gamla reglerna, när jag var mest verksam gäller att om de enskilda fastigheternas dörrar inte uppfyllde rätt brandklass så genomfördes en ny helhetsgenomgång av samtliga ytskikt, dessa var även då enbart regler som man "bör" uppfylla och inte genom lag var tvungen att åtgärda.
Det kan vara ett dilemma i många fall om hur man bör och vad som i verkligheten görs, stora skillnader när det inte är en lag på att göra något. Jag tror att det inte ligger i bostadsrättsföreningens skyldighet att åtgärda hålet, läs det som att jag tror och inte vet till hundra procent, med andra ord åligger det till stor risk lägenhetsinnehavaren att åtgärda ytskiktet och blunda för det som inte kommer att synas, tråkigt läge, jag hoppas för eran skull att jag har fel.
Som sagt, de äldre reglerna som enbart var en fingervisning gällde bara brandklassade dörrar och inget annat.
Mvh P-A
 
Redigerat:
Håller (i stort) med oceanis. OM skadan är så begränsad som det ser ut på bilden, inga tecken på pågående fukt. Och inga större skador på bärande reglar. Och beaktat att det är en liten förening.

Då skulle jag nog själv, bara karva bort det murkna, fylla i lite nytt i liknande konstruktion, och sedan sätta gipsskiva, eller hellre två lager gips. Vill man ha även hängslen, så kan man pensla på boracol (dödrar mögel) på skadade träytor.

Att laga skadan kostar någon hundralapp i material, och även som amatör borde man kunna fixa det på ett par timmar.
 
  • Gilla
Adam F och 1 till
  • Laddar…
Läste lite mera råd från Oceanis i senare inlägg, det verkar som om "hen" har koll på läget, väggen skall åtgärdas men brandklassningen är jag väldigt osäker på när det gäller "äldre" fastigheter.
 
Vad jag menar är att om det skedde en ombyggnation när det gjordes om till flerbostadshus så kan det vara kraven från detta år som gäller. För jag antar att det inte byggdes som flerbostadshus.

Om du bygger om en 20-talsvilla till 4 lägenheter idag kan du ju inte bygga enl 20-talsregler.

Om jag var TS skulle jag prata med styrelsen först. Om styrelsen inte vill ta dit en snickare som ordnar det på ett okej sätt skulle jag ställa upp på att fixa det själv - men då skulle jag vilja ha skriftligt på att styrelsen har utsett konstruktionen och godkänt arbetet i sin helhet.
 
Jo eftersom TS hus är ett Landshövdinghus så var dessa redan från början ett flerbostadshus i tre våningar varav en våning är murad resten trä.
 
Jaha, ja då håller jag med dig. Jag visste inte om historiken. Oavsett det är det brf ansvar att åtgärda denna skada på tillfredsställande sätt. Jag vet personligen inte vad som gäller när man ska reparera en gammal vägg. Men du verkar säker på din sak att forntida tekniker duger. Samma sak om man måste byta ett tappvattenrör? - okej med inbyggda skarvar och så vidare. Det skulle ju verkligen underlätta alla renoveringar! Jag menar, flyttar man in i ett hus får man acceptera den standard som gällde när det byggdes! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.