Hej!

Jag håller just nu på med projektet att inreda källaren. Den är uppbyggd med lecablock. Först hade jag tänkt att göra så här: sätta upp en ångspärr direkt mot lecablocken, sedan en 3 cm luftspalt, därefter stålreglar med 45 mm stenull/isolering i dem, och avsluta med plyfa och gipsskivor.

Efter att ha gjort lite efterforskning verkar det som att vissa föredrar att sätta upp ångspärren på isoleringen istället. Så enligt det skulle ordningen bli: lecablock, en luftspalt på 3 cm, sedan 45mm stenull/isolering, därefter ångspärr och slutligen plyfa och gipsskivor.

Finns det någon som kan vägleda mig i vad som är bäst?

Nu är inte hela källaren under mark (endast halva sidan som är under mark), men jag har märkt att kondens har uppstått mellan ångspärren och lecablocken inom vissa områden i den delen som är under mark. Detta gör mig lite orolig att jag tänkt och gjort fel med ångspärren.

Jag tar tacksamt emot alla råd och all visdom som finns i detta ämne.

Tilläggas kan att på utsidan står det i arkitektritningarna att detta är gjort:

Källarvägg utifrån, under mark:

• 200 mm dräneringslager
• Fiberduk
• 100 mm dränerande cellplast med tunnputs (slammad yta)
• 290 mm murad leca

Överlag är källaren relativt torr och jag har aldrig upplevt några större fuktighetsproblem.


Bifogar lite bilder på hur jag gjort hittills men vill gärna vara säker på att jag gjort rätt innan jag börjar att stänga väggarna.
 
  • Metallreglar monterade på en källarvägg av lecablock under inredningsarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarvägg av lecablock med ångspärr och stålreglar, synliga rörledningar och isolering, samt en del av ventilationssystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerad källarvägg med lecablock, plastfilm som ångspärr, stålskenor och delvis monterad mineralull. En ljuskälla lyser på väggen till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade källarväggar med stålreglar, mineralullsisolering och flera elektriska dosor. I förgrunden en hopfälld stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt och kondens på ångspärr monterad mot lecablock i en källarvägg, med grönt fuktskyddstejp och vita rör i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Se En skrev:
Hej!

Jag håller just nu på med projektet att inreda källaren. Den är uppbyggd med lecablock. Först hade jag tänkt att göra så här: sätta upp en ångspärr direkt mot lecablocken, sedan en 3 cm luftspalt, därefter stålreglar med 45 mm stenull/isolering i dem, och avsluta med plyfa och gipsskivor.

Efter att ha gjort lite efterforskning verkar det som att vissa föredrar att sätta upp ångspärren på isoleringen istället. Så enligt det skulle ordningen bli: lecablock, en luftspalt på 3 cm, sedan 45mm stenull/isolering, därefter ångspärr och slutligen plyfa och gipsskivor.

Finns det någon som kan vägleda mig i vad som är bäst?

Nu är inte hela källaren under mark (endast halva sidan som är under mark), men jag har märkt att kondens har uppstått mellan ångspärren och lecablocken inom vissa områden i den delen som är under mark. Detta gör mig lite orolig att jag tänkt och gjort fel med ångspärren.

Jag tar tacksamt emot alla råd och all visdom som finns i detta ämne.

Tilläggas kan att på utsidan står det i arkitektritningarna att detta är gjort:

Källarvägg utifrån, under mark:

• 200 mm dräneringslager
• Fiberduk
• 100 mm dränerande cellplast med tunnputs (slammad yta)
• 290 mm murad leca

Överlag är källaren relativt torr och jag har aldrig upplevt några större fuktighetsproblem.


Bifogar lite bilder på hur jag gjort hittills men vill gärna vara säker på att jag gjort rätt innan jag börjar att stänga väggarna.
Normalt använder man ALDRIG plast/ångspärr i källare/soutteräng just pga fuktproblem. Du stänger in fukten i väggarna, o/e fukten vandrar i golvet istället. Det vanliga är att man bygger med material som kan andas. Eftersom du verkar ha bra (ny?) dränering lär du inte behöva oroa dig på många år.
 
  • Gilla
Se En
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Normalt använder man ALDRIG plast/ångspärr i källare/soutteräng just pga fuktproblem. Du stänger in fukten i väggarna, o/e fukten vandrar i golvet istället. Det vanliga är att man bygger med material som kan andas. Eftersom du verkar ha bra (ny?) dränering lär du inte behöva oroa dig på många år.
Tack för svar, uppskattas!

Detta var helt nytt för mig. Så jag förstår rätt, så skulle jag kunna ta bort ångspärren helt och köra med 3cm luftspalt, 45mm stenull och sedan plyfa och gips? Finns det några risker med att hoppa över fuktspärr?

Om jag inte ber om för mycket, skulle du kunna vägleda mig till några länkar som du rekommenderar där jag kan läsa på mer? Har sökt runt på internet och hittar mestadels att man ska ha ångspärr.
 
B
Man behöver kanske fundera lite vad det är som ska uppnås. I vanliga fall (ovan jord) i en vanlig trästomme vill man hindra fukt från huset att vandra ut isoleringen. I övrigt varierar luftfuktigheten med årstider och dagar och vissa dagar är det varmt, solen ligger på etc och ev fukt i isoleringen från utsidan kan avdunsta.

Under marknivå är det i stort sett alltid mycket hög fuktighet året om och leca blocken håller inte fukten borta. Här är problemet alltså det omvända, att mycket mer fukt tar sig innåt i konstruktionen än utåt. Om du sätter en ångspärr har du helt byggt in fukten och problem kan uppstå.

Du bör som ovan skrivits se till att innerväggen kan andas, alltså ingen ångspärr. Det kan även tänkas bli problem med isolering, osb, gips om det blir en mycket tät konstruktion och beroende på luftfuktighet och temperatur på det som tar sig genom leca-blocken. 30 mm luftspalt är inte så stor luftspalt och 45 mm isolering eventuellt inte tillräckligt för att hindra att kall och varm luft möts och kondens uppstår någonstans i konstruktionen.
 
Redigerat:
  • Gilla
styren och 2 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Man behöver kanske fundera lite vad det är som ska uppnås. I vanliga fall (ovan jord) i en vanlig trästomme vill man hindra fukt från huset att vandra ut isoleringen. I övrigt varierar luftfuktigheten med årstider och dagar och vissa dagar är det varmt, solen ligger på etc och ev fukt i isoleringen från utsidan kan avdunsta.

Under marknivå är det i stort sett alltid mycket hög fuktighet året om och leca blocken håller inte fukten borta. Här är problemet alltså det omvända, att mycket mer fukt tar sig innåt i konstruktionen än utåt. Om du sätter en ångspärr har du helt byggt in fukten och problem kan uppstå.

Du bör som ovan skrivits se till att innerväggen kan andas, alltså ingen ångspärr. Det kan även tänkas bli problem med isolering, osb, gips om det blir en mycket tät konstruktion och beroende på luftfuktighet och temperatur på det som tar sig genom leca-blocken. 30 mm luftspalt är inte så stor luftspalt och 45 mm isolering eventuellt inte tillräckligt för att hindra att kall och varm luft möts och kondens uppstår någonstans i konstruktionen.
Tack för svar, uppskattas jättemycket!

Förstår nu att luftspalten kan verka vara för liten. Finns det någon rekommenderad gräns att ta hänsyn till?

Samt, du skriver: Det kan även tänkas bli problem med isolering, osb, gips om det blir en mycket tät konstruktion och beroende på luftfuktighet och temperatur på det som tar sig genom leca-blocken.

Vad jag förstått så är stenull ”fuktavvisande” så den kanske funkar som tillräckligt skydd mot plyfan och gipsen? Samt, hur viktigt är det att det andas från plufan och gipsen inåt?

Sist (förlåt på förhand för alla frågor), när jag spacklat och lagt på färg, hur mycket andas väggarna då? Blir det inte rätt så lufttätt från insidan ut till isoleringen och lecablocken ändå?

Ännu en gång, era svar och kunskap uppskattas jättemycket och stort tack för att ni tar er tid.
 
B
S Se En skrev:
Tack för svar, uppskattas jättemycket!

Förstår nu att luftspalten kan verka vara för liten. Finns det någon rekommenderad gräns att ta hänsyn till?

Samt, du skriver: Det kan även tänkas bli problem med isolering, osb, gips om det blir en mycket tät konstruktion och beroende på luftfuktighet och temperatur på det som tar sig genom leca-blocken.

Vad jag förstått så är stenull ”fuktavvisande” så den kanske funkar som tillräckligt skydd mot plyfan och gipsen? Samt, hur viktigt är det att det andas från plufan och gipsen inåt?

Sist (förlåt på förhand för alla frågor), när jag spacklat och lagt på färg, hur mycket andas väggarna då? Blir det inte rätt så lufttätt från insidan ut till isoleringen och lecablocken ändå?

Ännu en gång, era svar och kunskap uppskattas jättemycket och stort tack för att ni tar er tid.
Problemet är väl att ingen kan ge dig ett helt exakt svar oavsett kunskapsnivå då alla hus har sina specifika förhållanden. Det kan fungera bra för dig, dåligt för någon annan, eller tvärtom. Därav blir det lite lösa rekommendationer med t.ex. tillräcklig luftspalt, tillräcklig mängd isolering som i just ditt fall kanske inte hade behövts. Nu har du uppenbarligen fukt i källarväggen utifrån ditt väl utförda test och rimligen skulle kondensen på plastfilmen vara ännu större vintertid, det gör ju att man bör fundera en extra gång.

Stenull anses vara ett oorganiskt material som det inte kan uppstå mögel i och jo det är behandlat i tillverkningen med en fuktavvisande olja. Men det i sig hindrar inte kondens att uppstå. Uppstår kondens i konstruktionen letar sig vattnet med tyngdkraften tillslut ner mot golv. Det är tjockleken på isoleringen som avgör hur pass häftig eller inte häftig krocken blir mellan varmt och kallt.

Du kan ju inte direkt påverka flödet genom plyfan och gips om du inte ska göra ventilationshål eller t.ex. en kant mot golv där luft kan läcka ut, men då faller ju också till stor del iden med att isolera väggen.
 
  • Gilla
Se En
  • Laddar…
B bygges skrev:
Problemet är väl att ingen kan ge dig ett helt exakt svar oavsett kunskapsnivå då alla hus har sina specifika förhållanden. Det kan fungera bra för dig, dåligt för någon annan, eller tvärtom. Därav blir det lite lösa rekommendationer med t.ex. tillräcklig luftspalt, tillräcklig mängd isolering som i just ditt fall kanske inte hade behövts. Nu har du uppenbarligen fukt i källarväggen utifrån ditt väl utförda test och rimligen skulle kondensen på plastfilmen vara ännu större vintertid, det gör ju att man bör fundera en extra gång.

Stenull anses vara ett oorganiskt material som det inte kan uppstå mögel i och jo det är behandlat i tillverkningen med en fuktavvisande olja. Men det i sig hindrar inte kondens att uppstå. Uppstår kondens i konstruktionen letar sig vattnet med tyngdkraften tillslut ner mot golv. Det är tjockleken på isoleringen som avgör hur pass häftig eller inte häftig krocken blir mellan varmt och kallt.

Du kan ju inte direkt påverka flödet genom plyfan och gips om du inte ska göra ventilationshål eller t.ex. en kant mot golv där luft kan läcka ut, men då faller ju också till stor del iden med att isolera väggen.
Tack igen för svaret!

Vi har vattenburen golvvärme i källaren så tänker mig att det ska vara 21c där året om. Kanske kan det hjälpa till med att driva fukten?

Eventuellt skulle jag kunna ha några mindre lufthål där jag kommer ha garderober mm i väggen på olika ställen där det är okej att det blir lite kallare så det kan ventileras lite extra.

Förstår att det inte finns någon Universal lösning, men vill ju gärna göra alla åtgärder som möjligt för att vara så säker som möjligt för framtida problem.
 
B
S Se En skrev:
Tack igen för svaret!

Vi har vattenburen golvvärme i källaren så tänker mig att det ska vara 21c där året om. Kanske kan det hjälpa till med att driva fukten?

Eventuellt skulle jag kunna ha några mindre lufthål där jag kommer ha garderober mm i väggen på olika ställen där det är okej att det blir lite kallare så det kan ventileras lite extra.

Förstår att det inte finns någon Universal lösning, men vill ju gärna göra alla åtgärder som möjligt för att vara så säker som möjligt för framtida problem.
Möjligt men golvvärmen kommer också på ett bra sätt upprätthålla temperaturskillnad mellan insida och utsida och ge möjlighet för kondens.

Att inte ha ångspärr kommer spara dig problem. Sen är väl frågan om du ska bygga en vägg som är oisolerad och inte så tät eller om du ska löpa linan ut och bygga en isolerad och tät konstruktion som du tänkt.

Generellt rekommenderas det väl inte alls att isolera lecavägg under marknivå på insida, utan i stället på utsida, och det blir nog lite en chansning hur man än vrider och vänder på det.
 
S Se En skrev:
Tack igen för svaret!

Vi har vattenburen golvvärme i källaren så tänker mig att det ska vara 21c där året om. Kanske kan det hjälpa till med att driva fukten?

Eventuellt skulle jag kunna ha några mindre lufthål där jag kommer ha garderober mm i väggen på olika ställen där det är okej att det blir lite kallare så det kan ventileras lite extra.

Förstår att det inte finns någon Universal lösning, men vill ju gärna göra alla åtgärder som möjligt för att vara så säker som möjligt för framtida problem.
Måste du ha 45mm isolering mot ytterväggarna då? Det finns andra sätt att lösa väggarnas beklädnad, tex puts eller klinker.
 
  • Gilla
Se En
  • Laddar…
B bygges skrev:
Möjligt men golvvärmen kommer också på ett bra sätt upprätthålla temperaturskillnad mellan insida och utsida och ge möjlighet för kondens.

Att inte ha ångspärr kommer spara dig problem. Sen är väl frågan om du ska bygga en vägg som är oisolerad och inte så tät eller om du ska löpa linan ut och bygga en isolerad och tät konstruktion som du tänkt.

Generellt rekommenderas det väl inte alls att isolera lecavägg under marknivå på insida, utan i stället på utsida, och det blir nog lite en chansning hur man än vrider och vänder på det.
Hej igen,

Ännu en gång stort tack för alla svar! Jag tänkte bara kika med er om detta låter som en bra lösning.

För den sida av källaren som är under mark, planerar jag att ta bort fukt- eller ångspärren helt och hållet samt isoleringen. Då kommer det att vara 7 cm luftspalt mellan lekablocken och det första lagret av plywood, följt av gipsskivor. Så luftspalten är alltså 7 cm.

På sidan som är över mark, har jag tänkt ha en 3 cm luftspalt, sedan stenull, följt av plywood och gipsskivor. Rekommenderas det att skippa ångspärr på denna sida också?

Tilläggas kan även att vi kommer att sänka taket med cirka 15 cm. Så det kommer då även att finnas en luftspalt längs taket på 15 cm. Eftersom vi har ett FTX-system med ventilationen dragen längst raket, tänkte jag även se till att jag har ett par frånluftanslutningar som suger ut luft från taket. Så om det eventuellt bildas fukt så åker den förhoppningsvis ut.

Låter detta som en bra plan? Alla råd och tankar uppskattas!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
B
S Se En skrev:
Hej igen,

Ännu en gång stort tack för alla svar! Jag tänkte bara kika med er om detta låter som en bra lösning.

För den sida av källaren som är under mark, planerar jag att ta bort fukt- eller ångspärren helt och hållet samt isoleringen. Då kommer det att vara 7 cm luftspalt mellan lekablocken och det första lagret av plywood, följt av gipsskivor. Så luftspalten är alltså 7 cm.

På sidan som är över mark, har jag tänkt ha en 3 cm luftspalt, sedan stenull, följt av plywood och gipsskivor. Rekommenderas det att skippa ångspärr på denna sida också?

Tilläggas kan även att vi kommer att sänka taket med cirka 15 cm. Så det kommer då även att finnas en luftspalt längs taket på 15 cm. Eftersom vi har ett FTX-system med ventilationen dragen längst raket, tänkte jag även se till att jag har ett par frånluftanslutningar som suger ut luft från taket. Så om det eventuellt bildas fukt så åker den förhoppningsvis ut.

Låter detta som en bra plan? Alla råd och tankar uppskattas!
Svårt att säga om det är bättre eller i värsta fall sämre, isoleringen minskar krocken mellan varmt och kallt men poängen med att bygga en isolerad vägg är att göra den tät och det är där skon klämmer i detta fall. Om du nu plockar bort isoleringen kommer det sannolikt vara större risk för kondens på baksidan av plyfan, men om väggen inte är isolerad kan den dock byggas mer öppen, dvs att luftspalten bakom kan ventileras ut. Bygger du så, tex distanser istället för hel regel i nederkant eller i ditt fall med plåt, öppningar i plåtregeln, är det sannolikt inget problem att prata om. Den fuktiga luften kommer komma ut.
 
  • Gilla
Se En
  • Laddar…
B
Kommer luftspalten i taket vara ihopkopplad med luftspalten bakom innerväggen?
 
B bygges skrev:
Kommer luftspalten i taket vara ihopkopplad med luftspalten bakom innerväggen?
Yes, det är tanken!
 
B
S Se En skrev:
Yes, det är tanken!
Men då har du antagligen minskat risken för problem med en stor faktor. Det är när fukten stängs in det är problem, så som testet med den tejpade plastfilmen. Så om luftspalten bakom vägg är ihopkopplad med en större luftspalt i tak tror jag du väl kan isolera innerväggen om du känner för det.

Är tanken att FTX frånluft ska suga direkt från luftspalten i tak? Tänk på att du riskerar dra in fukt genom leca blocken på det sättet då du kommer skapa ordentligt undertryck i dina luftspalter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.