jaeger77 skrev:
Nu ska du inte surna till bara för att du gick missade göra en massa avdrag, eller? ;)..

[länk]

Sid 6... Sen ett ypperligt exempel på s18..
Bra info nu har även jag lärt mig något nytt, men det är nytt med dessa avdrag. tidigare har helt andra regler gällt. Och jag har inte surnat för det det har aldrig varit något problem för mig.
 
Nanny Fine
Avdragen är inte särskilt nya.... Nog om det.

Tänk bara på, beträffande uppskov, att om du ägde det tidigare huset själv och sålde det för tex 2 miljoner och köper ett nytt för lika mycket, men delar det med din sambo.... Då har du ju sålt för 2 miljoner, men bara köpt för en miljon.... Mellanskillnaden dras av från vinsten, vilket innebär att det kanske inte blir nåt uppskov även om du skulle klara tidsramarna..... Räkna på det..... (alltså: Vinsten minus mellanskillnaden mellan det nya o gamla huset = uppskovet......)
 
Nanny Fine skrev:
Avdragen är inte särskilt nya.... Nog om det.

Tänk bara på, beträffande uppskov, att om du ägde det tidigare huset själv och sålde det för tex 2 miljoner och köper ett nytt för lika mycket, men delar det med din sambo.... Då har du ju sålt för 2 miljoner, men bara köpt för en miljon.... Mellanskillnaden dras av från vinsten, vilket innebär att det kanske inte blir nåt uppskov även om du skulle klara tidsramarna..... Räkna på det..... (alltså: Vinsten minus mellanskillnaden mellan det nya o gamla huset = uppskovet......)
Öhh....? Hänger inte med riktigt. Jag kommer sälja mitt hus för, säg 750,000. Vinsten säger vi blir ca. 250,000. Huset vi köpt tillsammans kostade 1,900,000.

Jag förstår inte riktigt, mellanskillnad? :surprised:
 
jaeger77 skrev:
Öhh....? Hänger inte med riktigt. Jag kommer sälja mitt hus för, säg 750,000. Vinsten säger vi blir ca. 250,000. Huset vi köpt tillsammans kostade 1,900,000.

Jag förstår inte riktigt, mellanskillnad? :surprised:
Du har alltså sålt för 750.000 och köpt för 50% x 1.900.000 alltså 950.000.
Då är det OK att "flytta över" reavinsten till det nya huset, eftersom 950.000 > 750.000.

Vad Nanny Fine avsåg var att du tex säljer ett hus för 2.000.000 och sedan köper ett nytt,
där din andel är t.ex 50% av 3.000.000.
Då har du sålt för två mille och köpt för enochenhalv mille, dvs köpt ett billigare hus.
Det är alltså bara din andel som räknas i din beskattning, och som du kan få uppskov med reavinsten för.

Svårt att förklara utan att skriva och visa på svarta tavlan...
 
Nanny Fine
Förlåt att jag var otydlig.... Alltså, se till att den andelen du köper kostar mer än den andel du säljer, annars får du inte uppskov med hela vinsten, som KoW förtydligade. år mig.... :) Tack kompis, ibland har man tydligen halva förklaringen kvar i huvudet..... :eek:
 
Tackar...:D
 
Nanny Fine skrev:
Förlåt att jag var otydlig.... Alltså, se till att den andelen du köper kostar mer än den andel du säljer, annars får du inte uppskov med hela vinsten, som KoW förtydligade. år mig.... :) Tack kompis, ibland har man tydligen halva förklaringen kvar i huvudet..... :eek:
Oftast har man i stort sett allt kvar i huvudet (eller var det nu är), och fattar inte att ingen ser det som verkar kristallklart.
Tack själv, kompis! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.