Christer1968 skrev:
Konstig - vet inte vem som har rätt - men i Finland används följande siffror för att omvandla från fastkubik (1) -> stapelkubik (1,5) -> stjälpt ( 2,5) . Det är en ganska stor skillnad i procent när man räknar. Skulle vara intressant att veta vilka siffror som är rätt. Energi-innehållet i en fastkubik björk verkar vara samma i både Sverige och Finland.
Man kankse bara är bättre på att stapla veden i finland, eller sämre i sverige om man vill vända på det :D
 
En fundering till nu när jag tånker på det, är 1kbm fast ved en massiv "träklump" eller är det 1kbm ur en trave med stockar?
 
Tykon skrev:
Den mätningen vore intressant att se, "synd" bara att du bor så långt norrut annars är väl husen rätt lika förutom att ditt är bättre isolerat.
Jag måste passa på att fråga vad du har för tak på ditt hus, undertak/yttertak alltså?
Plåttak tp20, undertak är gamla undertaket från år x. Isolerat innertak där det är snedtak och tilläggsisolerad vind.
 
  • Gilla
Tykon
  • Laddar…
Tykon skrev:
En fundering till nu när jag tånker på det, är 1kbm fast ved en massiv "träklump" eller är det 1kbm ur en trave med stockar?
Som jag förstår så är luften exkluderad i begreppet fast ved. För att krångla till det så finns även 1m3 fast under bark och 1m3 fast PÅ bark. Den senare är den aktuella när det gäller stock som ska bli ved.

Jag ska mäta min vedbod som rymmer ett års förbrukning stjälpt mått och räkna baklänges.

Men om du säger att 50 kbm känns igen så kanske det inte är så fel. Det blir ju nånstans runt 16-20 kbm fast ved beroende på vilken formel man räknar efter. Kanske patron går nån del av tiden eller perioder på året det inte eldas. Då stämmer ju uträkningen på ditt behov av ~25 enligt länken jag postade.

Tack för att du lurade mig att börja räkna på detta :)
 
ANR skrev:
Som jag förstår så är luften exkluderad i begreppet fast ved. För att krångla till det så finns även 1m3 fast under bark och 1m3 fast PÅ bark. Den senare är den aktuella när det gäller stock som ska bli ved.

Jag ska mäta min vedbod som rymmer ett års förbrukning stjälpt mått och räkna baklänges.

Men om du säger att 50 kbm känns igen så kanske det inte är så fel. Det blir ju nånstans runt 16-20 kbm fast ved beroende på vilken formel man räknar efter. Kanske patron går nån del av tiden eller perioder på året det inte eldas. Då stämmer ju uträkningen på ditt behov av ~25 enligt länken jag postade.

Tack för att du lurade mig att börja räkna på detta :)
Så det finns 4 sätt att räkna på, förvirringen är total :D

Elpatron för värme är enbart testkörd någon gång tidigt 90-tal och därefter aldrig använd, herrn i huset är smålänning ut i fingertopparna :)
Varmvattenberedaren har tidigare varit på under sommaren för att slippa elda varmvatten och avstängd under vintern när dom ändå eldat för värme. Men den här vintern har det inte eldats fullt ut av olika anledningar så varmvattenberedare har stått på så det alltid funnits varmvatten.

Jag får tacka för engagemanget med mitt lilla problem, nu har jag en uppskattad siffra att fylla i iaf. Vill dom ha en exakt siffra så måste vädret vara konstant och alla vedträn likadana, tom staten får ge sig mot moder natur :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.