Någon som provat att samla upp regnvatten i större skala? Då menar jag inte ett fat vid varje stuprör... Uppsamling av regnvatten från huset leds till en tank på ett par kubikmeter, kan sedan användas till biltvätt, bevattning i trädgården och eventuellt spolvatten i toaletterna. Detta förutsätter ju självklart ett eget avlopp. (kommunalt avlopp kräver ju ofta kommunalt vatten för att avgifterna skall harmonisera)
Idén har funnits i mitt huvud då det blir allt dyrare och onödigt att använda renat vatten till viss användning. Rent vatten kan ju komma att bli en bristvara även för oss svenskar framöver.
Jag har dock inte räknat på vilka volymer som skulle kunna samlas ihop på årsbasis.
 
Tycker helt klart att detta är en intressant tanke. Vet att jag läst om ett hus i tyskland som har gjort på detta vis. Tror till och med att det var i en artikel här på Byggahus.se. Har dock inte en aning hur mycket vatten ett "normalt" tak skulle kunna ssamla över ett år. Detta är ju dock såklart olika för olika platser och beroende på årstid. Fast de svenska sommrarna brukar ju faktiskt vara rätt så regninga ;)
 
Kul resonemang!

Lägsta årsnederbörd är ca 600 mm på västkusten.
Detta skulle ge 60 m3 på ett 100 m2 tak på ett år.
60 m3 kostar väl ca 1000 kr, och då är det behandlat.
Klor mot bakterietillväxt och PH är balanserat.

Har man eget vatten i en tank kanske det känns skönt att ha koll på vad som växer i det, även om man ite skall dricka det.

Inte värt alltför stora investeringar alltså, utom kanske av ideologiska skäl.

Om man ser på vattnets cirkulation i stort, så är det vatten som faller ned på taket
lika "rent" som det som faller ned på marken och bidrar till vattendrag och grundvatten.
Så någon besparing av "rent" vatten gör man nog inte.
Man tar bara en genväg förbi bäckar, åar och vattenverk.

//KoW
 
  • Gilla
mulle77 och 1 till
  • Laddar…
Visst måste det vara bättre att kunna vattna sina gräsmattor med regnvatten än det som tas från kran? Så visst gör man en besparing.
 
För vår fritidsstuga ute på en ö är jag inne på att inte bara samla regnvatten utan även återanvända det renade BDT-vattnet till bevattning och tömning av ejektortanken för urin.

Funderar på att använda de där vattentankarna i plast med stålram som är på 1000 liter. Om jag väl drar igång med projektet i vår/sommar kommer jag att se till att det publiceras bilder.
 
Mikael_L
joflopp skrev:
Funderar på att använda de där vattentankarna i plast med stålram som är på 1000 liter.
Vi har köpt 2 sådana som står och väntar på nedgrävning till sommaren till. I dessa ska 2 kbm regnvatten från takavvattning samlas för att sen användas till vattning vid torrare perioder.

Bakgrunden är främst kommunens kostnad för dagvattenanslutning på ca 40.000:- som vi slipper om vi tar hand om dagvatten själva, på tomten.

Systemet är tänkt att fungera så att när tankarna är fulla så rinner resten ut i breddavloppet och i en stenkista som omger tankarna.
2kbm är inte mycket, tomma tankar kommer klara ca 7mm regn. Så det kommer breddas vid riktiga regnperioder samt då tankarna inte blivit tömda sen senaste regnet.

Varje gång vi vattnat med 2 kbm vatten så sparar vi 30 kr. Inte mycket, men täcker elströmmen till pumpen iaf ;), den huvudsakliga vinsten är ju på anslutninsavgiften. Vatten som dessutom saknar klor och sånt, vilket inte känns som någon nackdel bland salladen och tomaterna.

Lessnar vi på systemet eller inte tycker det fungerar sätter jag spettet genom botten i tankarna så kommer dom i framtiden endast agera jätterymlig stenkista. :)

Jag kan försöka återkomma med bilder och sånt när det börjar byggas.
 
Många är de projekt vi gör hemma som aldrig kommer att betala sig, men det kostar att ha roligt :)
Ser detta mer som ett alternativ att använda vattnet istället för att leda det till en stenkista/dike. Framför allt kanske för oss som har egen brunn och "snålar" lite extra under torrperioder.
Angående volymberäkningen så får man väl ta taklutningen i beaktning oxå: 100kvm tak med 45 graders lutning och 600mm/år ger således 30 kbm. (tror jag)
Avseende bakterie tillväxt i vattentankar har jag ingen erfarenhet, men om man gör en liknelse till en grävd brunn som håller en jämn temperatur under sommarhalvåret så sker där inte mig veterligen särskilt mycket tillväxt av bakterier. Men det kan väl hända att vattnet förorenas på sin väg från att det träffar taket tills att det rinner in i tanken. (om det inte redan är förorenat som regn)
En annan tanke är också för mig som skåning att om man är ansluten till det kommunal vattennätverket så tar en hel del av våra skånska städer vatten ifrån sjön Bolmen i Småland, pumpar det 10 mil genom bolmentunneln, filtrerar och renar, distruberar det sedan vidare till respektive stad och sen ut till förbrukaren, dvs oss. Jag vet inte om jag har fel, men att samla upp eget regnvatten från sitt tak och använda det vid behov känns ju som man gör en liten vinst för miljön i varje fall.

Tanken och ordet är fritt!
 
Redigerat:
  • Gilla
mulle77
  • Laddar…
Mikael_L
Gaffe skrev:
Angående volymberäkningen så får man väl ta taklutningen i beaktning oxå: 100kvm tak med 45 graders lutning ...
Lodrät projicerad takyta vid 45grader = 100 * cos (v) = 100* cos(45) = 100 *0,707 = 70,7 kvm.

så i exemplet med dina 600mm så blir det 42 kbm/år.
 
Mikael_L skrev:
Lodrät projicerad takyta vid 45grader = 100 * cos (v) = 100* cos(45) = 100 *0,707 = 70,7 kvm.

så i exemplet med dina 600mm så blir det 42 kbm/år.
Tack Mikael!
 
Mikael_L skrev:
Lodrät projicerad takyta vid 45grader = 100 * cos (v) = 100* cos(45) = 100 *0,707 = 70,7 kvm.

så i exemplet med dina 600mm så blir det 42 kbm/år.
Men hallå, det spelar ju ingen roll hur mycket taket lutar. Spara trigonometrin tills den gör nytta!

Min mening var ju att det knappt lönar sig att spara några tiotal kubikmeter vatten
om det krävs en investering på tusenlappar.

Men om man kan vattna med 100 liter efter en regnskur har man naturligtvis tjänat en och femti.

För naturen spelar det nog det dock ingen roll.

//KoW
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Men hallå, det spelar ju ingen roll hur mycket taket lutar. Spara trigonometrin tills den gör nytta!
Eftersom nederbörden beräknas på en helt horisontell yta spelar det väldans mycket roll hur mycket taket lutar.


Mitt eget kommande projekt går inte ut på att spara pengar. Faktum är att det är svårt att spara pengar på en sådan åtgärd när vattnet ingår i samfällighetsavgiften och samfälligheten har egna borrade brunnar. Eftersom vattentillgången under torra sommarperioder kan vara lite vansklig känns det dumt att använda 400 liter färskvatten till att tömma 50 liter urin från ejektortanken. Samtidigt vill vi kunna vattna vår trädgård och våra grönsaker utan att bidra till vattenbrist ute på ön.

För egen del är den stora investeringskostnaden en anläggning för att rena BDT-vatten och den måste jag få på plats oavsett. Då känns det naturligt att samtidigt sätta två till tre tankar på 1000 liter som magasinerar upp vattnet innan det går till infiltration.

På detta sätt löser jag dels vattenproblematiken och samtidigt får jag en avloppsanläggning som i princip återanvänder nära 100% av alla näringsämnen.
 
Helt enig Joflopp, resonemanget handlar om att utnyttja regnvatten som en befintlig resurs för att minska mängden vatten man tar ur borran/brunnen och på så sätt säkerställa dricksvatten tillgången. Jag förstår att detta inte är något för dem som har "obegränsad" tillgång på vatten då låter det ju mest krångligt och kostsamt. Det hade ju inte förvånat mig om man kommer att få se lösningar på detta framöver, nu när samhället skall miljöanpassas i allt större grad. Vi har ju samlat regnvatten i fula tunnor vid knutarna i decennier, så varför inte fortsätta med detta fast lite mer sofistikerat. Hade varit intressant med någon som har kännedom om eventuell problematik i frågan, annat än konservatism.
God Jul på Er!
 
Gaffe skrev:
...resonemanget handlar om att utnyttja regnvatten som en befintlig resurs....
Jo det finns ju olika cenarior (cenarier?).

Jag tänkte mer längs Trysilelva, Klarälven, Vänern, Göta Älv.
Där finns mycket vatten att hämta, så vinsten att samla regnvatten är nära noll.

//KoW
 
Idén är sund tycker jag. Många kommuner har ju bevattningsförbud torra sommrar och då kommer joflopp ha den finaste gräsmattan :)

Men tänk på att man måste kunna rensa tankarna enkelt. Kan bli bli en massa olika saker som hänger med vattnet ned i tankarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.