zenobia skrev:
Gör om gör rätt... kan precis lika gärna betyda att man skall tänka till och göra på rätt sätt.

Dvs ett tips till Skatteverket blir givetvis inget hot om du endast lämnar det till myndigheten.

Den här striden går aldrig att vinna, frågan är ens om man vill vinna skiten för att tvingas bo kvar hos någon som hatar att man bor där.

Tänkvärt ordspråk... "Små hundar skäller, stora hundar bits"

Så avveckla relationen, tipsa någon och hoppas att det tar skruv.
Varför skriver du då att du tycker att det är "effektivt" att hota med skattemyndigheten?

I övrigt slår du ju bara in redan öppna dörrar. ;)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Att lämna tips utan saklig grund till skatteverket är något man knappt vill göra med sin värste ovän.
I och med att skatteverket till skillnad från det mesta annat i vårt rättssamhälle tillämpar omvänd bevisföring, (eg du är skyldig tills du bevisat motsatsen) så kan man räkna med en sur hämnd en dag ("you always meet twice in life").
 
Nja, inte riktigt så som Nimajneb beskriver, tycker jag som är skattmas. Det är ofta vi inte kan bevisa det som alla inblandade förstår har hänt, och då får Skatteverket backa.

Om man bara anonymt tipsar Skatteverket om att någon hyr ut svart så räcker inte det så långt. Om man däremot kan visa att man bott där, har kontoutdrag på gjorda betalningar eller lika stora uttag varje månad till hyra så är bevisläget bättre.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Nja, inte riktigt så som Nimajneb beskriver, tycker jag som är skattmas. Det är ofta vi inte kan bevisa det som alla inblandade förstår har hänt, och då får Skatteverket backa.

Om man bara anonymt tipsar Skatteverket om att någon hyr ut svart så räcker inte det så långt. Om man däremot kan visa att man bott där, har kontoutdrag på gjorda betalningar eller lika stora uttag varje månad till hyra så är bevisläget bättre.
Som på alla andra ställen finns det bra och dåliga handläggare. Jag har ruskigt dålig erfarenhet genom åren kopplat till omvänd bevisföring gentemot några handläggare medans andra jag haft har haft en klarsynt verklighetsförankring.
Trots usla handläggare har jag efter en tid fått rätt, men den tiden (6mån-2år) har varit riktigt jobbiga.
 
Den kontakt jag haft med skatteverket genom åren har huvudsakligen varit mycket positiv med kompetent personal.

Annat är det med försäkringskassan, suck.
 
Lite lägesuppdatering:

Som injonil tipsade om så bad jag dottern kontakta hyresgästföreningen och höra om dom kunde hjälpa henne trots att hon inte var medlem. Dom var mer än hjälpsamma och om hon blev medlem så skulle dom hjälpa henne med detta. Dom lugnade henne med att hon skulle inte vara orolig för att bli utkastad vid månadsskiftet utan hon kunde "lugnt" bo kvar. En skriftlig uppsägning måste ske från hyresvärdens sida och skulle han komma och försöka kasta ut henne vid månadsskiftet så skulle hon polisanmäla. Hyresgästföreningen skulle kontakta sin jurist och inom kort besöka hyresvärden i fråga.

Som både jag och många andra påpekat så vill hon inte bo kvar efter detta, men hon behöver i alla fall inte flytta i panik. Många har haft synpunkter om att blanda in skattemyndigheten, men där tror jag att han sköter allt korrekt då han hyr ut 17 stallplatser, en till lägenhet och arrenderar ut jordbruksmark. Vore märkligt om detta gick att sköta svart. Sen tillhör det inte grundkonflikten i frågan. Det räcker om vi vinner i denna. Vi vill ju inte sänka oss till hyresvärdens nivå ;).

Jakt på ny lägenhet pågår, jag återkommer om hur detta utvecklar sig.

MVH

Anders
 
  • Gilla
Fredrik-i-skogen och 2 till
  • Laddar…
Hon kanske kan köpa en lägenhet, vad kostar dem där uppe?
Bara för att det är kul att veta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.