Med tanke på att det hyrs ut ett antal rum med delat kök och toalett i huset, samt ett par riktiga lägenheter, så börjar även jag misstänka att det snarare är hyreslagen som gäller, eftersom Privatuthyrningslagen inte verkar gälla om fastighetsägaren hyr ut fler än två lägenheter. Nackdelen då (för min son) verkar vara att det då blir tre månaders uppsägningstid även för honom, medan han då å andra sidan i stort sett inte kan bli uppsagd så länge han betalar hyran i tid?.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J JesperH skrev:
Med tanke på att det hyrs ut ett antal rum med delat kök och toalett i huset, samt ett par riktiga lägenheter, så börjar även jag misstänka att det snarare är hyreslagen som gäller, eftersom Privatuthyrningslagen inte verkar gälla om fastighetsägaren hyr ut fler än två lägenheter. Nackdelen då (för min son) verkar vara att det då blir tre månaders uppsägningstid även för honom, medan han då å andra sidan i stort sett inte kan bli uppsagd så länge han betalar hyran i tid?.
Njae. Lagen om uthyrning av egen bostad gäller bara för första lägenheten, under förutsättning att övriga krav också är uppfyllda. Så Hyreslagen (JB 12 kap.) gäller redan från lägenhet nummer två.

Eftersom ni har ett avtal som säger en månads uppsägningstid, så är det till sonens fördel att han har en månad i stället för tre. Så den delen i avtalet gäller, dvs sonen har en bättre uppsägningstid för en uppsägning från hans sida.

Det finns lite fler anledningar till att en hyresrätt kan bli förverkad än enbart obetald hyra. Misskötsel tex.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
För att haka på @Nötegårdsgubben här. Det är alltså en etta som hyrs ut i en "privatvilla". Med informationen som har tillkommit så verkar ägaren bo någon annanstans? Var har hyresvärden uppgivit som sin adress i kontraktet? Är det andra som också hyr lägenheter i villan?

Här känns det värt att försöka kolla upp om hyresvärden äger fler fastigheter och om någon av dessa hyrs ut också.

För, som det sagts i tråden, i sådant läge gäller inte lagen om uthyrning av bostaden. Utan i stället är det "vanliga" Hyreslagen och då finns det ett starkt besittningsskydd. Då går det inte att säga upp hyresavtalet med hänvisning till egna hittepå-regler.
Hyresvärden har uppgett fastighetens adress som sin adress i kontraktet, men är skriven på en annan adress. Som jag förstår det hyrs det ut 4-5 rum med delat kök och toalett, samt ett par "riktiga" lägenheter i villan. Därutöver en lägenhet som värden verkar bo i.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Bor sonen där samtidigt? Isåfall är uppsägningen felaktig.
Jag tycker så där generella och breda påstående kan vara missvisande. Om lagen om uthyrning av egen bostad är applicerbar i fallet så är det inte alls säkert att uppsägningen är felaktig. I alla fall om man med felaktig menar att uppsägningen inte är gällande.
 
J JesperH skrev:
Hyresvärden har uppgett fastighetens adress som sin adress i kontraktet, men är skriven på en annan adress. Som jag förstår det hyrs det ut 4-5 rum med delat kök och toalett, samt ett par "riktiga" lägenheter i villan. Därutöver en lägenhet som värden verkar bo i.
Min son hyr ett av rummen med delat kök och toalett.
 
J JesperH skrev:
Hyresvärden har uppgett fastighetens adress som sin adress i kontraktet, men är skriven på en annan adress. Som jag förstår det hyrs det ut 4-5 rum med delat kök och toalett, samt ett par "riktiga" lägenheter i villan. Därutöver en lägenhet som värden verkar bo i.
Förhoppningsvis så flyttade inte sonen in först av de som hyr. För då gäller Hyreslagen, med alla fördelar som det ger sonen. Dessutom känns det nog att det i sådana fall görs i sådan omfattning att det borde räknas som näringsverksamhet och då gäller ändå inte lagen om uthyrning av egen bostad.

Min gissning, baserat enbart på förutfattade meningar, är att det begås skattebrott av hyresvärden.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Förhoppningsvis så flyttade inte sonen in först av de som hyr. För då gäller Hyreslagen, med alla fördelar som det ger sonen. Dessutom känns det nog att det i sådana fall görs i sådan omfattning att det borde räknas som näringsverksamhet och då gäller ändå inte lagen om uthyrning av egen bostad.

Min gissning, baserat enbart på förutfattade meningar, är att det begås skattebrott av hyresvärden.
Nej, han är långt ifrån först. Så då verkar det som om man kanske skulle kunna ha framgång om man bestrider uppsägningen i hyresnämnden. Behöver det i så fall göras inom en viss tid?
 
J JesperH skrev:
Nej, han är långt ifrån först. Så då verkar det som om man kanske skulle kunna ha framgång om man bestrider uppsägningen i hyresnämnden. Behöver det i så fall göras inom en viss tid?
Är sonen med i Hyresgästföreningen (en billig "försäkringspeng" när man är hyresgäst) så vänder ni er dit för hjälp. Ni ska meddela hyresvärden att ni motsäger er uppsägningen, sedan får hyresvärden vända sig till Hyresnämnden. Det är bara hyresvärden som kan ansöka. Om hyresvärden inte gör det är uppsägningen utan verkan (under förutsättning att sonen inte flyttar frivilligt).

Personligen skulle jag nog inte ge mig in på en argumentation om vilken lag som gäller, spara den till en eventuell tvist i Hyresnämnden. Jag hade nog i stället framfört att då sonen själv fortsatt bor i lägenheten, är vännen endast inneboende under tiden denna löser eget boende. Det har således inte skett någon självständig upplåtelse till vännen och således inte heller funnits något krav på godkännande från hyresvärden. Och avslutat något i stil med "I hopp om att i och med detta så är missförståndet utrett".
 
  • Gilla
JesperH och 3 till
  • Laddar…
J JesperH skrev:
Med tanke på att det hyrs ut ett antal rum med delat kök och toalett i huset, samt ett par riktiga lägenheter, så börjar även jag misstänka att det snarare är hyreslagen som gäller, eftersom Privatuthyrningslagen inte verkar gälla om fastighetsägaren hyr ut fler än två lägenheter. Nackdelen då (för min son) verkar vara att det då blir tre månaders uppsägningstid även för honom, medan han då å andra sidan i stort sett inte kan bli uppsagd så länge han betalar hyran i tid?.
”Problemet” med att ha tre månaders uppsägningstid får vägas mot att alls inte ha någon bostad här, för skulle sonen acceptera avtalets bokstav åker han ju ut.

Å andra sidan kan det ju hända att värden inte heller känner till sina rättigheter och skulle acceptera att din son sa upp avtalet med en månads varsel.

För även om lagen går före avtal här så finns det ingen som kommer kräva att lagen följs om inte en part gör det. Accepterar båda parter kortare uppsägningstid så blir det så.
 
  • Gilla
JesperH
  • Laddar…
Bestrider man bör man ju ge en förklaring till varför. Men det räcker ju med att man inte anser att skälet är giltigt. Jag skulle nog nämna hyreslagen för att få in värden på rätt spår.
 
  • Gilla
JesperH och 2 till
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Jag tycker så där generella och breda påstående kan vara missvisande. Om lagen om uthyrning av egen bostad är applicerbar i fallet så är det inte alls säkert att uppsägningen är felaktig. I alla fall om man med felaktig menar att uppsägningen inte är gällande.
Men sonen hyr ju inte ut sin bostad. Han låter en vän dela sin bostad med honom. Det får man.
 
  • Gilla
JesperH
  • Laddar…
Just när det gäller den här typen av uthyrning av ett antal rum till olika studenter, är det vanligt att hyresvärden ser det lite som uthyning av sängplatser. tar man då in en inneboende som inte betalar för sin sängplats så känner dig uthyraren lurad. Sedan att det inte är så formellt enligt avtalet är en annan sak.

Min dotter pluggade utomlands en termin för en del år sedan. Hyrde en fantastisk lägenhet med två sovrum tillsammans med med 4 andra tjejer, de fick bo två i varje rum, och en i vadrdagsrummet. Uthyraren (Svensk) tog hyra per boende. Men eftersom deras lägenhet låg i ett fantastiskt läge, så var det den självklara centralpunkten för alla som gick på kursen för förfester, efterfester osv. Och de lät andra kursare bo där när de var "mellan bostad", så det var inte ovanligt att det bodde 8 - 10 personer där vissa nätter. Och detta gällde att hyresvärden inte fick nys om...
 
  • Gilla
JesperH
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men sonen hyr ju inte ut sin bostad. Han låter en vän dela sin bostad med honom. Det får man.
Det får man, men samtidigt som flera redan varit inne på så finns det inget besittningsskydd om upplåtelsen faller inom lagen om uthyrning av egen bostad. Så även om sonen får dela bostad med vännen, så får också hyresvärden säga upp avtalet. Vad menar du att man som hyresgäst ska göra i ett sådant läge?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Det får man, men samtidigt som flera redan varit inne på så finns det inget besittningsskydd om upplåtelsen faller inom lagen om uthyrning av egen bostad. Så även om sonen får dela bostad med vännen, så får också hyresvärden säga upp avtalet. Vad menar du att man som hyresgäst ska göra i ett sådant läge?
Men han har ju inte hyrt ut sin egen bostad?

Eller menar du hyresvärdens egen bostad? Men det är ju en massa uthyrda "lägenheter", det vet vi ju redan.
 
  • Gilla
JesperH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.