tycker infästningen i en terassfot ser lite wimpig ut? plastfäste med ett skruvhål på några få mm?? har ojämn betongplatta skulle få gjuta ett stöd för varje terassfot för att inte knäcka den. förväntningarna på stabbiliten i ett innegolv är ju också lite högre än på en terass tänker jag. kan säkert funka på slät betongplatta.
6001202A.jpg
 
  • Gilla
JudgementLord
  • Laddar…
V Vante skrev:
Tänkte på Nivells träreglar för justering och infästning.
Bästa svar, för du ledde mig in på subfloor igen, där jag såg regeldimensionen, och insåg att jag kunde nöja mig med 45x45, och göra två "upplag". Lite svårare med isolering ev, men det får det vara värt. Fick dinensionering kollad av XL bygg också.
 
  • Installation av reglar för golv i ett renoveringsprojekt, med synliga kablar och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två upplag?
 
V Vante skrev:
Två upplag?
Enklare fixera allting, och få stabilitet. Billigare virke. plus rekommenderat av svenskt trä och XL bygg som jag pratade med.
 
Hur långt mellan pallningarna?
 
V Vante skrev:
Hur långt mellan pallningarna?
1,5m. Xl sa avståndet i m, dubblat i tum ger regelns höjd.
 
KJD KJD skrev:
1,5m. Xl sa avståndet i m, dubblat i tum ger regelns höjd.
Om jag förstår tumregeln ovan rätt:
1.5 x 2 = 3
Höjd regel = 3 tum = 76.2mm >> 45mm

(För övrigt tar jag alltid bygghandlarnas ”tips” med en stor nypa salt om de inte har någon källa att hänvisa till. Men med 1.5m mellan stödpunkter känns det ändå mer rimligt med drygt 70mm höjd än 45mm.)
 
Redigerat:
Ja det där kommer att svikta en hel del. En 45mm regel är alldeles för klen
 
H hempularen skrev:
Ja det där kommer att svikta en hel del. En 45mm regel är alldeles för klen
Kanske äreär det så, detta är tumregler XLsom snickare kör med enl xl bygg. Enligt dom överdimensionerad många hemmafixare.

Behövs det mer stabilitet är det bara öka stödpunkterna. både subfloor och novell kör ju med 45 som den vanliga regeln också. Kollade med Beijer på fm igår. Absolut mest sålda subfloolr-regeln var 45x45.

Vi får prova och se.

(Redigering och auto correct verkade ha problem i mobilen ... Orkar inte rätta :) )
 
KJD KJD skrev:
Kanske äreär det så, detta är tumregler XLsom snickare kör med enl xl bygg. Enligt dom överdimensionerad många hemmafixare.

Behövs det mer stabilitet är det bara öka stödpunkterna. både subfloor och novell kör ju med 45 som den vanliga regeln också. Kollade med Beijer på fm igår. Absolut mest sålda subfloolr-regeln var 45x45.

Vi får prova och se.

(Redigering och auto correct verkade ha problem i mobilen ... Orkar inte rätta :) )
Jag är tämligen säker att Subfloors cc mellan stödpunkterna för 45-reglarna sitter betydligt tätare än 1.5m.

Enligt XL:s tumregler, om jag förstår din beskrivning rätt, så ska du ha en höjd på reglarna som är drygt 70mm, inte 45mm.
 
Nivell har cc 500 mellan stödpunkterna på 45x45 regel.
 
ja, det stämmer - måste skrivit fel nu när jag kollar på det. han räknade 3 m i sitt exempel och använde då 3", så antagligen var det bredd i m / 2 = regelhöjd i tum - men är ju jäkla formel till att blanda enheter osv. Han fick mina siffror och sa att 45x45 räckte absolut med 3,5 x 11 m rum - men man får väl ta det med en nypa salt kanske. Jag går gärna ner på tätare stödpunkter och kör på 45-regeln. Jag får plats med 70-regel också och lägre distanser annars.

Förstår det som att 70-regel är det ni själva hade valt?

Det blir ju enklare fästa isolering med högre regelhöjd.
 
KJD KJD skrev:
ja, det stämmer - måste skrivit fel nu när jag kollar på det. han räknade 3 m i sitt exempel och använde då 3", så antagligen var det bredd i m / 2 = regelhöjd i tum - men är ju jäkla formel till att blanda enheter osv. Han fick mina siffror och sa att 45x45 räckte absolut med 3,5 x 11 m rum - men man får väl ta det med en nypa salt kanske. Jag går gärna ner på tätare stödpunkter och kör på 45-regeln. Jag får plats med 70-regel också och lägre distanser annars.

Förstår det som att 70-regel är det ni själva hade valt?

Det blir ju enklare fästa isolering med högre regelhöjd.
jag hade enormt gärna hittat en vettig beskrivning, såg på GDS att dom kör 45-regel när dom gör ett reglat golv.
 
KJD KJD skrev:
ja, det stämmer - måste skrivit fel nu när jag kollar på det. han räknade 3 m i sitt exempel och använde då 3", så antagligen var det bredd i m / 2 = regelhöjd i tum - men är ju jäkla formel till att blanda enheter osv. Han fick mina siffror och sa att 45x45 räckte absolut med 3,5 x 11 m rum - men man får väl ta det med en nypa salt kanske. Jag går gärna ner på tätare stödpunkter och kör på 45-regeln. Jag får plats med 70-regel också och lägre distanser annars.

Förstår det som att 70-regel är det ni själva hade valt?

Det blir ju enklare fästa isolering med högre regelhöjd.
Nej, blir helt orimligt med bredd i m dividerat på 2. Det låter som att personen på XL ska hålla sig borta från att ge konstruktionslösningar, kan bli rent utav farligt att ge sådana ”tips”.

Jämför med hur Nivell eller Subfloor bygger med sina 45-reglar (kolla även om dina reglar är hållfasthetsklassade).
 
A anhack skrev:
Nej, blir helt orimligt med bredd i m dividerat på 2. Det låter som att personen på XL ska hålla sig borta från att ge konstruktionslösningar, kan bli rent utav farligt att ge sådana ”tips”.

Jämför med hur Nivell eller Subfloor bygger med sina 45-reglar (kolla även om dina reglar är hållfasthetsklassade).
Mina reglar C24. XLs personal är pålästa, jag vill dubbelkolla hans beräkning innan jag står för den här. Tycker inte vi ska hoppa på folk som jobbar i butikerna, det är yrkesmän i det här fallet. Vi som är här är glada amatörer.
Glöm hans tumregel och föreslå gärna något själv :). Jag lyssnar gärna.
Har en monteringsanvisning för Nivell här, ska bli spännande att studera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.