Mikael_L
Det har ju i alla tider rått en enorm osäkerhet bland elektrikerna själva hur man ska göra med elradiatorer i samband med "isolerad miljö". Särskilt som jag har fått uppfattningen att många inte riktigt helt förstått metoden/begreppet "isolerad miljö".

Så att förvänta sig mer av hempularkollektivet är kanske lite förmätet. :)
 
De element som jag har bytt i installationer gjorda från mitten av 70-talet, har alla haft jordade element i en för övrigt ojordad installation.
 
Det måste utredas i vilken typ av rum som radiatorn suttit :confused:
 
Mellan dom två svarta är det 0.087. Mellan vit och blå är det 0.002. Mellan dom två blå är det ingen kräm alls. Det kan mycket väl vara ngn GDS:are som har varit i farten, iom att det sitter en jordad hane i sladden. Elektriska kablar och anslutningar under en termostat, med svart, vit, blå och röd kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är det ngt som sitter vid dom röda kablarna?
Närkontakt av en termostat med slitna kopparstift och dammsamlingar, med synlig jordad hane och röda kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut under den vita plattan under termostatvredet.
 
Det ser väl ut som du har hittat felet under termostaten.
 
Mikael_L
Det ser onekligen lite bränt ut där. Kan vara felet, men ev är det "bara" en del bränt damm. Men jag tycker inte att det brukar se ut sådär, det brända dammet hittas ju mest vid värmetrådarna.
 
Det nedre blecket är lite mörkare än det andra.
 
Dina mätvärden pekar på att själva värmeslingorna är hela termoskyddet också men termostaten ser illa medfaren ut så får du inget ut på blå ligger felet i kontakterna där. Blir ny radiator om du inte pular vidare vilket knappast är lönt.

Du kan mäta motståndet på komponenten vid röda kablarna också, jag skulle tro att det är en termistor och med ganska stort motstånd. Den har inget med felet att göra mer för termostatens lite förbättrade funktion.
 
Jag slänger skiten. Tack för all hjälp.:)
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Oftast så är det termostaten som lagt av, släng bort eller sätt ext termostat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.