Hur mäter man upp det här? Det kommer in ström till kretskortet, sen verkar det stopp.
Öppet elskåp med kretskort och oordnade kablar, användarfråga om strömflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Uppe till vänster (orangea trådar) har du en termosäkring återställningsbar, strax under finns ytterligare en termosäkring (blå & vit tråd) ej återställningsbar.

Om du ohmmäter (med kontakten utdragen) över termosäkringarna så ska det vara 0 ohm när dom är hela.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Kolla så att inte överhettningsskyddet bryter strömmen, tryck in den röda "knappen" på baksidan av elementet (dit dom röda trådarna går).
 
elmont skrev:
Kolla så att inte överhettningsskyddet bryter strömmen, tryck in den röda "knappen" på baksidan av elementet (dit dom röda trådarna går).
Hur gör man för att återställa säkringen? Det finns ingen röd knapp på baksidan.
 
För att återställa överhettningsskyddet brukar man trycka in en liten "knapp" på baksidan av elementet. Går inte det så är det bara mätning som återstår eller köpa ett nytt för några hundringar.
 
Har monterar ner ett antal av dessa NOBÖ-element och har inget minne av att de hade någon extern återställningsknapp. Gissar på att termostat eller värmeslingor är slut.
 
Om du har mätinstrument kan du med strömmen bruten kolla att du har kontakt 0 Ohm vid blå-vit det är den komponenten som är termosäkringen. Passa också på att mäta motståndet över värmeelementen x Ohm så ser du om de är med i matchen. Sen kan du med ström till och brytare, termostat i värmeläge mäta spänningen mellan de blå där ska du då ha 230 V om det är riktigt, är det element för koppling mellan faser får du i stället 400 V där.

Elektrisk kopplingspanel med markerade punkter för mätning av ohm och spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då slänger jag skiten. Tack för hjälpen och alla svar.
 
Försvann du HasseTeknik? En fin förklarande skiss du lagt in annars bara glimlampan som var tveksam skulle jag tro.
 
På tal om klass 0-utrusning, märkligt att elementet ej är jordat. Igen jordkabel på anslutningsplint, och enkelisolerade ledare direkt mot naken plåt.
 
Kanske någon GDSare monterat/bytt sladden ? ;)
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Mikael_L
Det finns ju en jordplint, och det är alltså avsett att skyddsjordas.

Men sitter radiatorn i ett rum med "isolerad miljö" som skyddsmetod (dvs ett rum med ojordade vägguttag) så ska denna radiator alltså inte skyddsjordas, ty då tar man in något jordat i rummet och bryter den "isolerade miljön".
 
Alltså hade GDSaren gjort rätt då enligt gamla råden från verket? Kan det vara så?
 
OK, jag kanske missade att det eventuellt sitter någon plåtbit direkt in i sockerbiten på vänster sida.
 
GK100 skrev:
Försvann du HasseTeknik? En fin förklarande skiss du lagt in annars bara glimlampan som var tveksam skulle jag tro.
Tyckte svaret redan var givet, så det inte tillförde något, men här kommer min gissning igen. Prova att ohmmäta från ena inkommande anslutning. Dessutom tveksamt med den lilla plastbiten under vredet.
Elpanel med termostat och orangea ledningar, anfrätt utseende och 330 kOhm resistor markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis anfrätt elektriskt anslutningsområde under en termostatknopp med orangea kablar och motstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.