När jag gick upp till 50" trodde jag att SD-sändningar skulle blir problem med skalningen och det finns många fortfarande SD-sändningar fortfarande. Men det skiljer mellan olika TV hur bra man hanterar uppskalning av lite info i SD till en panel avsedd för FullHD, dvs många pixlar.
Det påstods i ett tidigare inlägg att det är samma komponenter i alla TV, det stämmer inte alls men sedan är vi olika i att se skillnader, som jag angav tidigare så tycker en del att "butiksinställning" även ger näst bild hemma där ljus och färg förstärks så att det "lyser mera om TVn".
Så det är din egen uppfattning av hur du ser skillnader som avgör vad som är bäst, tyvärr är inte dagens stormarknadsbutiker en miljö som visar det. Och till slut där hemma så har du inget att jämföra med;)
 
Läst och begrundat, kan detta vara något:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1180433
passar min plånbok just nu och verkar motsvara vad ni tycker man ska ha: led, mer än 40 tum, full hd, hdmi och scart.
Är det ngt som är negativt med den?
 
Nackdelarna är att det är en osmart tv med enbart två HDMI-ingångar och ingen ARC (audio return channel) men överlag verkar det vara en helt ok tv för 4000:-.

Vill du t.ex koppla in din tv-box, en chromecast och en dvd-spelare räcker inte HDMI-ingångarna.
 
Hm, chromecast? Får googla :)
 
grizzly666 skrev:
En del missuppfattningar här LCD och LED är samma sak!
Det vet jag väl inte om någon skrivit? Dvs att det skulle rådan någon direkt missuppfattning om det. Det är som du skriver en teknik med lite olika belysningskällor, dvs en LCD-skärm som belyses på olika sätt. (Det finns väl fö knappt någon traditionell LCD-TV kvar på marknaden med kallkatodslysrör?)

Även om LCD med LED bakgrundsbelysning brukar kallas "LED"-tv så får man vara lite försiktig med det, eftersom det idag också finns "riktiga" LED-TV-apparater, dvs OLED TV. Här är det en lysdiod per pixel som står direkt för bilden, utan att passera färgfilter och flytande kristall som blockerar mer eller mindre del av ljuset. ("O"-et kommer fö från "Organisk", dvs halvledarmaterialet består av organiska ämnen istf. som vanliga halvledare av dopat kisel el dylikt.)
 
pelpet skrev:
Nackdelarna är att det är en osmart tv med enbart två HDMI-ingångar och ingen ARC (audio return channel) men överlag verkar det vara en helt ok tv för 4000:-.

Vill du t.ex koppla in din tv-box, en chromecast och en dvd-spelare räcker inte HDMI-ingångarna.
Vill du ha mer tillbehör räcker det med en hdmi switch.
Köp en hdmi switch för 299 kr så har du 3 st hdmi anslutningar. Lägger du till 50 kr har du 4 st anslutningar hos K&C. För dina behov räcker tvn till och du kommer att få en bra upplevelse. Skulle du vilja få din tv-skärm att bi en smart tv kan du ansluta en smartbox som har lite mer alternativ än en chromecast.
 
Redigerat:
slurppe99 skrev:
Vill du ha mer tillbehör räcker det med en hdmi switch.
Köp en hdmi switch för 299 kr så har du 3 st hdmi anslutningar. Lägger du till 50 kr har du 4 st anslutningar hos K&C. För dina behov räcker tvn till och du kommer att få en bra upplevelse. Skulle du vilja få din tv-skärm att bi en smart tv kan du ansluta en smartbox som har lite mer alternativ än en chromecast.
Njae, en extern switch suger ju. Antingen får man trycka på knappar eller så kan man inte växla mellan källor när flera är på, och CEC fungerar dåligt. (Det senare är bra om man exv. har externt ljud, vilket i stort sett är ett måste). Mycket smidigare om man kan köra allt med en fjärrkontroll.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, en extern switch suger ju. Antingen får man trycka på knappar eller så kan man inte växla mellan källor när flera är på, och CEC fungerar dåligt. (Det senare är bra om man exv. har externt ljud, vilket i stort sett är ett måste). Mycket smidigare om man kan köra allt med en fjärrkontroll.
En enkel hemmabioreciever har ju ett stort gäng HDMI-anslutningar. Skulle man klara sig med en fjärrkontroll om man ansluter allt i recievern och sedan kopplar en HDMI-kabel till TV:n?

Till TS: Du kan gott och väl köpa en TV med två HDMI-ingångar tycker jag. Ska man upp till 4 ingångar så blir TV-apparaterna betydligt dyrare. Ibland måste man kompromissa. Det kan bli dyrt att bara ha en fjärr.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Jag har bara ett tips, se till att själva bildskärmen inte har spegelfinish! Det finns inget värre än att se soffbordet i TV-rutan. Kolla i butikerna, du ser direkt om TV:n speglar dig och omgivningarna.
 
pelpet skrev:
En enkel hemmabioreciever har ju ett stort gäng HDMI-anslutningar. Skulle man klara sig med en fjärrkontroll om man ansluter allt i recievern och sedan kopplar en HDMI-kabel till TV:n?
Ja, det skulle man. Om TVn har ARC (Audio return channel). Och man har medflyt. (Hur och när ARC fungerar, med vilka källor och typer av material är tyvärr lite av en djungel). I annat fall så kan det fungera bra med t ex en TOSLINK-kabel mellan TVn och receivern.

MEN, nu är det ju inte många som föreslagit en receiver, utan snarare en billig soundbar, och dessa har typiskt inte en massa HDMI-ingångar med växel, utan det bästa man kan hoppas på där är typiskt en optisk ingång (eller HDMI, men då krävs ARC) och att den talar samma fjärrkontroll (vilket den typiskt gör om den är samma fabrikat som TVn). Så med soundbar så blir typiskt TVn växel.
 
Det är nog mest jag som tjatat om soundbar men det beror på att man kan köpa en för under tusenlappen och ställa dit utan krångliga installationer, och på så sätt få mycket bättre ljud då man kollar på arge snickarn. Hemmabioreceiver innebär ju en betydligt större investering i pengar och tid.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
pelpet skrev:
Det är nog mest jag som tjatat om soundbar
Njae, jag har nog ivrigt hejjat på dig om sanningen skall fram. (y)

Receiver är som sagt en helt annan klass, och inget man skall köpa om man inte redan vet att man vill ha det.
 
Det är inget fel med att vara tjock...

Kollat på platt-TV, men det är faktiskt lika dåliga program där också.

Stor bild, ja - men det som ser bra ut i affären visar sig för många vara en ganska ljussvag sak i vardagsrummet. Ett bra katodstrålerör lyser upp som en fin brasa i vardagsrummet. :rolleyes:
 
Enolf skrev:
Det är inget fel med att vara tjock...

Kollat på platt-TV, men det är faktiskt lika dåliga program där också.

Stor bild, ja - men det som ser bra ut i affären visar sig för många vara en ganska ljussvag sak i vardagsrummet. Ett bra katodstrålerör lyser upp som en fin brasa i vardagsrummet. :rolleyes:
Vill han uppleva det kan han sätta upp en diodslinga bakom den nya tvn. Det finns folk som har gjort så. Har själv provat det en tid men inte nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.