Fattar nada om allt som står i informationerna om nya tv-apparater. Idag har jag en tjock-teve som jag har en box från Telia till. Teliaboxen är ansluten till mitt bredband och sedan scart in i tv:n. Ska det vara samma i ny tv, dvs krävs det scart? Eller, räcker det med ethernet anslutning? Hjäääääääääälp :) Det vr enklare förr ....
 
HDMI är vad du kopplar in i en modern TV, vad SCART var för gamla burkar. Det borde finnas på Teliaboxen.
 
Krilleman
Har du den enklaste varianten av box från Telia är det antagligen en VIP1003 (står på undersidan) Den har HDMI.

Men har du däremot en "tjockTV" har du inte en HDMI-anslutning i denna. Då är enda alternativet scart!
 
Du måste gå via Telia-boxen. Har den HDMI-utgång ska du använda den. Alla nya TV-apparater har HDMI. Saknas HDMI på Telia-boxen är det SCART som gäller. Det var något år sedan jag köpte ny TV men då hade alla SCART. Hur det är idag vet jag inte,. men det är väldigt billigt för TV-tillverkarna att ha en SCART-kontakt och det finns fortfarande en massa gammal utrustning som endast har SCART-utgång. Därför tror jag att alla nya TV-apparater fortfarande har SCART, men kolla själv innan du köper!
 
Hm. Kollat nu och Telia-boxen har en utgång märkt HDMI! Tackar för info. Men, läser man om tv-apparaterna är det en mass info, svårt att välja
 
Som jag tolkar ditt behov så ska du inte betala extra för att få det de kallar 4K Ultra HD eller vad man benämner det.
Även 3D är något som många inte använder (väldigt många gissar jag om man nästan bara tittar på TV).
Beroende hur TVn är placerad hemma hos Er ska du kolla hur TVn klarar att visa färger och behålla ljusstyrka när man inte sitter rakt framför den. Enklast är att gå lite åt sidan om TVn och kolla på de vita fälten, gör det när man visar en skidtävling vilket väl är vanligt nu på vinterhalvåret. När jag bytte för några år sedan upptäckta jag stora skillnader och det blev då en plasma (säljs väl knappast längre).
Och be att få se TV-sändningar då många kör med speciella filmer eller inspelningar för visning.
 
Det finns en massa parametrar att ta hänsyn till när man köper TV och det finns alla prisklasser. Du kan köpa en vanlig platt-tv för 3000:- eller 30000:-.

Vad är ni inställda på att betala? Och hur använder ni TVn?

Alla moderna TV-apparater slår bildkvaliteten på er gamla tjockis med hästlängder.
 
Det klassiska gäller - köp GL i stället för L eller DL men hoppa över GXL Turbo Ghia. Dvs lägg 5-8 tusen på en TV. Då får du ett känt märke och HD Ready. Du kan få 3D eller 4K men vänta gärna till mellandagsrean. Men lägg inte mer än 10 papp för det är för dom som skall ha det senaste och en massa finesser. Om du är inne på 3D så kolla vilka standarder som gäller och tänk på att BD-spelaren skall lira ihop med TVn. Smart TV eller vad det nu kallas betyder att TVn kan kopplas mot Internet och du kan spela media men du kan å andra sidan köpa en extern surfbox. Kolla noga vad som stöds men det är ju användbart.

Skall du någon gång i framtiden köra via antenn (Boxer) så kolla att TVn har CI+ (har i princip alla TV) och att tunern klarar DVB-T2.

Jag hade väntat till rean och köpt ett demoex med kraftig rabatt.
 
Javisst, jag är pris- kvalitetsmedveten och har inte riktigt litat till att platt-tv är bra grejor, därför har jag fortfarande en tjockis. Dessutom har den fungerat bra för oss, men nu har vi uppdaterat vardagsrummet med färg, tapeter, nytt golv och ny möbler och då passar den gamla tv:n inte riktigt in. Skulle eg kunna köp en begagnad av nån som vill ha det absolut senaste. Vi kommer inte inom överskådlig tid att beställa och se filmer utan vi ser lite sparsamt på det tv-utbud som finns.
 
En Smart TV är jättepraktiskt att ha. Tänk vad bekvämt det är att till exempel kolla på SVT Play eller Viaplay direkt med TV:n fjärrkontroll utan att behöva använda en separat box.

Men problemet med Smart TV är att tillverkarna är helt ointresserade av att skicka ut uppdateringar till befintliga apparater, de vill istället sälja nya apparater. Det räcker med att SVT gör en liten förändring i sin standard på internet att sända ut programmen så är din nyinköpta Smart TV värdelös, vad det gäller Smart funktionerna. Till din vanliga dator så räcker det att uppdatera programvaran men den möjligheten finns oftast inte till TV apparaterna.

Hade jag funderat på en ny TV idag så hade jag kollat på ”Public Display” skärmar också. Det är bildskärmar med inbyggda högtalare som är till för att visa reklambudskap i till exempel affärer, eller med andra ord en TV utan inbyggd mottagare som är till för att kopplas till en separat box. Och om man ändå bara ska använda sin nya TV till att visa bilden från sin separata box, då kan man lika gärna överväga en ”Public Display”. De är gjorda för att stå på dygnet runt i olika lokaler, och har oftast en högre kvalitetsstandard än vanliga TV mottagare.
https://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=12428
 
En tjock tv har bättre ljud än en modern tv. En tjock tv är mer förlåtande på signalkvaliten som oftast ger en skaplig bild. Så förvänta dig inga underverk. Plasma tv är redan ute. Du har bevisligen inget behov av en smart-tv som behöver utveckas mer innan de är intressanta eller att köpa en dyr sådan. Bildkvaliten på 3d och 4d är nog inte intressant för dig.

Då återstår led eller lcd tv som ska vara hd ready (högre bildskärmsupplösning). Telia har några kanaler som är i hd kvalité. Det ger en klarare bild som är lämpligt vid filmer, sport eller naturprogram. Hdmi kontakt som andra har nämnt ger bättre bildkvalité och det finns 2-4 st i moderna tv apparater.

Titta och jämför lcd och led-tv och olika märkens kvalité. De har olika belysning av bildskärmen, titta även från sidan. Led tv drar mindre ström och är smalare. Lyssna och jämför ljudet. Vissa stormarknader visar olika tv apparater med samma film och där ser du skillnaden. Till jul säljer de inte ut morgondagens kvalité utan gårdagens som kanske passar dig bättre. Att titta på en lite större tv runt 40 tum är inte fel om den skulle passa in.
 
För lite vardags-TV-tittande utan särskilda krav så hade jag satt låga krav.

Ska stödja Full HD (1080p) - det är minimistandard på en TV idag.
Gärna flera HDMI-ingångar - bra om man vill koppla in Chromecast, Apple TV, etc. Har du en hemmabioreciever kan du dock strunta i detta.
Standard bildkvalitet - bra bildkvalitet kostar mycket mer
Ej de största storlekarna - då kan kommer upp kring 55" så sticker priserna iväg
Ej nödvändigtvis smart-TV - köp en apple TV eller Chromecast istället.
Ej 4K - finns inget som sänds i 4K idag och prisskillnaden är stor

Ett exempel på TV-apparater som skulle kunna funka är en LG 47LB582V.

Om man kompletterar med en enkel soundbar blir ljudet mycket bättre.

Ett annat alternativ som kanske kan vara värt att fundera på är vänta med TV tills mellandagsrean, och då bestämma om man verkligen behöver en TV. TV har potentialen att käka upp massor med tid, och jag misstänker att ett liv utan TV är ett bättre liv. Man behöver varken följa nyheterna eller paradise hotel, livet går alldeles utmärkt ändå.
 
Redigerat:
slurppe99 skrev:
En tjock tv har bättre ljud än en modern tv. En tjock tv är mer förlåtande på signalkvaliten som oftast ger en skaplig bild. Så förvänta dig inga underverk.....

Då återstår led eller lcd tv som ska vara hd ready (högre bildskärmsupplösning). Telia har några kanaler som är i hd kvalité.

Vissa stormarknader visar olika tv apparater med samma film och där ser du skillnaden...
Att titta på en lite större tv runt 40 tum är inte fel om den skulle passa in.
Måste kommentera:
TjöckTV hadeväl oftast en digitalbox för anslutning såvida det inte var något gammal analogt Comhem-nät. Så detta med signalkvalite kan man glömma, är mera av bild eller ingen bild. Och HDMI är bättre än gamla Scart.

Telia sänder bl.a. SVT1 och SVT2 i HD, 720p, vilket för många är vanligt använda kanaler.

Jag vill istället påstå att bilden i butikerna är dålig referens, ofta har de en "butiksinställning" som med överdrivna färger/ljus. Ska man ha den för att titta på TV ska man inte utgå från specialfilm som oftast är i butiken utan en be att få se TV-sändning. Hör upplösning på TV, t.ex. 4K, och standard-TV sändning kräver en stor omskalning för att fylla TVns display.
Har justerat om TV hos bekanta med t.ex. "dynamisk inställning", det de använder i butiken, som hemma blir onaturliga färger.

Idag gäller väl att minsta normalTV är 42" och standard runt 50".
 
Det finns knappast någon tv på marknaden som inte är "HD ready", dvs minst 720p. Och 90% har nog 1080p. För vanligt tv-tittande på en teve under 50" räcker 720p eftersom sändningen normalt inte håller högre upplösning. Vissa HD-kanaler sänder 1080i vilket kan ge högre effektiv upplösning under vissa förhållanden, men det lär knappast gå att se skillnad på en normalstor tv på normalt avstånd.
 
håller med ovan att minst 42" -
Det låter kanske stort för den som har haft tjocktv men ju större ju bättre och jag köpte första platt TVn 42" för några år sedan men den jag köpte i somras är 55" och det känns INTE stort och jag sitter ca 3.5 m från TVn - jag skulle kunna köpt större - men 55" hade ganska bra pris per tum då - även för billigare TV.

Jag skulle alla gånger välja FULL HD då det inte är stor prisskillnad.

Min granne har Teliabox kopplat till sin platt TV ( de har fiber vet inte om boxens funktion skiljer sig ifrån ADSL-box). De har i boxen bla SVT play, kan hyra film etc. De är pensionärer men använder ofta SVT Play och tycker det är jättesmidigt att kunna se i efterhand. Så de har ingen nytta av SMART TV funktioner utan använder det som finns i boxen och är nöjda med det.

Det som jag tycker kan skilja är ljudet som i vissa TV kan vara sådär jämfört med gammal bra tjockTV.

Men det finns de som har bättre ljud - min philips som iochförsig är en dyrare modell tycker jag har bra ljud trots att den är väldigt tunn.

Jag vill råda att lyssna på ljudet på olika modeller.

slutligen så köpte vi för några år sedan till en släkting en LG /Samsung näst billigaste modellen ca 4000kr och den ger jättebra bild och släktingen är mycket nöjd - så bildmässigt kan man få bra TV även om den är ganska billig.

Det som kan skilja är om bilden hackar i snabba sekvenser/panoreringar - och när vi köpte TVn till släktingen så kollade jag först på Elgiganten som kör en inspelad slinga med mycket panoreringar etc - då såg jag skillnad jämfört med bättre TV. Men sen kollade jag på samma TV på MediaMarkt som där körde en vanlig DVD film - och då märktes inga problem. Det märks inte heller vid sporttittande hemma hos släktingen. Ibland så är det nog så att när TVn är hemma och man inte har 20 andra modeller att jämföra med så är TVn helt ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.