Vi vill ha våran diskmaskin upphöjd ca 30 - 50 cm från golvet och en ugn utanpå den. Vi hade tänkt oss skåp från Ikea men det verkar som om det inte finns nått skåp för upphöjd diskmaskin där??

Funkar det att ta ett skåp för dubbel ugn t.ex. och modifiera det så att man får, typ, från golvet upp låda, plats för diskmaskin, plats för inbyggnadsugn och högst upp antingen endast en bänk skiva eller så ett skåp.

Nån som vet nått?

:)
 
Det skulle kunna funka, men tänk på att både diskmaskin + ugn kan bli ganska tungt.
 
D kan ju inte vara så svårt... ta bara ett vanligt högskåp å staga upp d med reglar från golvet och såga till egen bottnar... sen är d väl bara å montera dit nån lucka nere om man vill d eller låt bli...:) Sen kan du nog ställa vad som helst i d skåpet!:cool:
 
Problemet med ikea skåpen är att dom bara är 58cm invädningt medans dm är 60. Så du får bygga eget skåp med hjälp av täcksidor. Ska själv göra samma nu när vi bygge rhus.

Mvh Fredrik..
 
Jag har höjt upp diskmaskinen genom att ställa den på ett sånt där skåp som är avsett att ha över kylskåpet. Det är ingen helt färdig lösning, så lite får man fixa själv. Men det blev väldigt bra.
 
Jag vill minnas att man inte får ha några andra maskiner ovanpå diskmaskin pga ångan, kan vara därför högskåpen ser ut som de gör, annars gillar jag ideen och hade gärna gjort likadant själv.
 
FreddanB skrev:
Problemet med ikea skåpen är att dom bara är 58cm invädningt medans dm är 60. Så du får bygga eget skåp med hjälp av täcksidor. Ska själv göra samma nu när vi bygge rhus.

Mvh Fredrik..
Ja, det är ju ett bekymmer... Men hur gör man då med diskmaskinen i ett Ikea kök, lämnar man bort skåpet helt där dm står?
 
Apprentice skrev:
Jag vill minnas att man inte får ha några andra maskiner ovanpå diskmaskin pga ångan, kan vara därför högskåpen ser ut som de gör, annars gillar jag ideen och hade gärna gjort likadant själv.
Jag vet att det kan bli problem med luckor som är över dm men jag vet inte hur en ugn fixar det... Nån som vet?

En ide är att skippa överskåpet helt och endast ha en bänk skiva utanpå ugnen. Fast det gäller att ugnen klarar ångorna som sagt.
 
jakim skrev:
JMen hur gör man då med diskmaskinen i ett Ikea kök, lämnar man bort skåpet helt där dm står?
Ja .
 
andersmc skrev:
Jag har höjt upp diskmaskinen genom att ställa den på ett sånt där skåp som är avsett att ha över kylskåpet. Det är ingen helt färdig lösning, så lite får man fixa själv. Men det blev väldigt bra.
Det låter som en bra lösning, ett underskåp och ett överskåp med dm i mitten och så inramat med täckskivor. Jag ska fundera vidare på denna idé.
:)
 
Knecke skrev:
Nu har vi förvisso bara upphöjd diskmaskin på ett kapat överskåp för kyl/frys men här är lösningen iaf då diskmaskinen får plats:
[länk]

Och här är diskmaskinen på plats:
[länk]
Snyggt!
Får man fråga hur mycket du kapade och vilken lucka du använde under diskmaskinen?
Utgick du från höjden på täckskivorna eller är dom ochså kapade?

:)
 
En tilläggsfråga till Knecke. Du har ett hörnskåp brevid diskmaskinen. Hur löste du "hålen" som blir på var sin sida om skåpet? Finns det nån sorts inläggsskivor? Råkar du ha en bild på det klara köket?:)
 
jakim skrev:
En tilläggsfråga till Knecke. Du har ett hörnskåp brevid diskmaskinen. Hur löste du "hålen" som blir på var sin sida om skåpet? Finns det nån sorts inläggsskivor? Råkar du ha en bild på det klara köket?:)
Hålen är kvar just nu, köket är inte klart =) Det du ser på den sista bilden där diskmaskinen står på plats är ungefär så det ser ut just nu. Men jag misstänker att jag kommer sätta passbitar som går gersågas på längden lite för att sitta dikt an mot skåpen.

Här är förresten tråden med alla mina köksrenoveringsbilder. Uppdateras under tiden jag håller på:
http://www.byggahus.se/forum/koek/82625-koeksrenovering-bilder.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.