Ja, får se hur det går man vanlig slagborr, i så fall byter jag till borrhammare på låga varv. Tack för tipsen.

Nu skall jag bara bestämma mig för punkt 3 och den andra väggen. Är lite osäker på typ av plugg men framförallt på längden av skruven.
 
tommib
Ikeas skensystem är helt suveränt, man riktar in skenan och sen är det bara att kroka på skåpen. Dessutom slipper man problem med att inte kunna skruva på just det stället där skåpet ska hänga och man kan använda många fästpunkter om man har en dålig vägg. De beslagen som följer med är väl 10 men det går utmärkt med andra brickor också så man kan skruva i var annat/var tredje fästhål i skenan om man vill.

Som en extra bonus får man ett installationsskikt på 1 cm där man lätt kan fiska ner EXQ eller liknande till uttag.

Nu verkar det lösa sig med höjden för TS men ett alternativ om man saknar den centimetern man behöver för att kunna kroka på skåpen är att hänga beslagen på skenan först och sen hålla skåpet mot väggen för att skruva fast beslaget i skåpet. Sannolikt tungt och jävligt, ännu mer så om man inte kan göra det innan underskåpen monteras, men likafullt en möjlighet.

Att borra tegel med borrhammare är riskabelt, det blir lätt tegelkross. Jag kör med slagborrmaskin i just tegel.
 
Bra att veta. Vi hade tänkt annars hänga upp skenan och sätta i skåpen från sidan, bara låta de glida till sin plats på skenan. Testade det på IKEA och det fungerar som ett alternativ om man inte får plats på höjden.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ja, har man möjlighet att hänga på dem från sidan är det enklare.
 
Det gick att hänga skåpen. Det blev 1,5-1,7 cm mellanrum mellan tak och övre delen av skåpen, så precis ..... att vi kan få in täckskiva ovanpå. På vissa ställen får man slipa täckskivan lite för att den skall gå in. Om skåpen håller med de skrivarna som användes får tiden utvisa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.