P Prosit skrev:
Ah, tack. Verkar inte helt enkelt att hitta som privatperson dock.
Som jag skrev eventuellt hos en grossist där du kan betala med kort men då troligen helt utan vettigt pris eller av en elinstallatör som du kan förhandla med. Det är ju en "vara" som privatpersoner normalt inte köper.
 
Kabelskydd behövs normalt inte om kabeln ligger på godkänt djup och inte korsar eller ligger under någon vägbana och kabeln i sig är godkänd att förläggas direkt i mark.

SS 424 14 37 säger följande gällande fyllningen.

8. Fyllning
Kringfyllning med maximal kornstorlek 8 mm och fri från skarpa stenar ska helt omge kabeln så att skador förebyggs.
Resterande fyllning ska närmast kringfyllning eller kabelskydd inte innehålla skarpa stenar för att kabelskada p g a jordkomprimering, tjällossning, trafikbelastning etc ska undvikas.
Resterande fyllning bör inte innehålla mer än 10 % av kornstorlek 100 mm - 150 mm. Resterande fyllning i vägområde ska i övrigt utgöras av samma material som vägöverbyggnadslagret.
Vid förläggning i kabelskyddsrör ska fyllningen uppfylla fordringarna på resterande fyllning. Vid kanalisation, som inte utgörs av kabelskyddsrör, ska fyllningen närmast röret uppfylla fordringen på kringfyllning.
 
H
A avh67f skrev:
Kabelskydd behövs normalt inte om kabeln ligger på godkänt djup och inte korsar eller ligger under någon vägbana och kabeln i sig är godkänd att förläggas direkt i mark.

SS 424 14 37 säger följande gällande fyllningen.

8. Fyllning
Kringfyllning med maximal kornstorlek 8 mm och fri från skarpa stenar ska helt omge kabeln så att skador förebyggs.
Resterande fyllning ska närmast kringfyllning eller kabelskydd inte innehålla skarpa stenar för att kabelskada p g a jordkomprimering, tjällossning, trafikbelastning etc ska undvikas.
Resterande fyllning bör inte innehålla mer än 10 % av kornstorlek 100 mm - 150 mm. Resterande fyllning i vägområde ska i övrigt utgöras av samma material som vägöverbyggnadslagret.
Vid förläggning i kabelskyddsrör ska fyllningen uppfylla fordringarna på resterande fyllning. Vid kanalisation, som inte utgörs av kabelskyddsrör, ska fyllningen närmast röret uppfylla fordringen på kringfyllning.
Nä men nu vill dom fylla med kross.
Och det är ju skarpa stenar så skydd är enda vägen.
Eller försöka få till något annat som inte är vasst
 
Sand är ju en utmärkt skyddsfylning, och troligen inte mycket dyrare än delade rör
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
H
Om kabeln är från 1960 talet = 60 år och det är uppgrävt.

Du ska inte byta kabeln när ändå mer än halva jobbet är gjort.
 
H H-Thomasson skrev:
Om kabeln är från 1960 talet = 60 år och det är uppgrävt.

Du ska inte byta kabeln när ändå mer än halva jobbet är gjort.
Det är ca 5 meter av 60 som är uppgrävt.
 
Fast vad är syftet med allting? Det låter mer som du skapar dig händelser som nog aldrig händer eller är det folk ute och gräver i området på nätterna? Det är väl bara förlägga som vanligt och sen ha varningsband eller skydd. Det är bra nog. De som gräver där kan ju inte gräva utan att ha allt utsatt ändå.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Kabeln låg OK skyddad i sand med tegelstenar över men nu är sand och tegelstenar borttagna (tegelstenarna har jag lätt åtkomliga men inte sand) de metrarna det handlar om.

Nu vill jag få en OK återfyllnad som ger låg risk för skador på kabeln pga vad som ligger mot den och ifall någon gräver med maskin där igen.
 
Jag skulle ha lättare att få tag på sand än div kabelskydd så skulle köra på den lösningen igen som har funkat i många år.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
P Prosit skrev:
Kabeln låg OK skyddad i sand med tegelstenar över men nu är sand och tegelstenar borttagna (tegelstenarna har jag lätt åtkomliga men inte sand) de metrarna det handlar om.

Nu vill jag få en OK återfyllnad som ger låg risk för skador på kabeln pga vad som ligger mot den och ifall någon gräver med maskin där igen.
Hos Jula köper du 20kg för ca 50:-, en säck räcker till ca 1 meter.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jag har köpt 7 säckar sandlådesand från Jula nu, vi får se hur långt det räcker. Känns ändå som jag skulle vilja ha något runt kabel - vet inte hur lätt det blir att få sanden på plats där kabeln går uppåt mot marken..

Vi får se om jag lyckas få tegelstenarna på plats på vettigt sätt.

Kabelplank (gula plasten) ovanpå tegelstenarna blir bra?
 
Med en plastplanka över kabeln så fyller tegelstenarna ingen större funktion men vill du ha dom i alla fall så gör dom ingen skada
 
E elmont skrev:
Med en plastplanka över kabeln så fyller tegelstenarna ingen större funktion men vill du ha dom i alla fall så gör dom ingen skada
Jag tänkte främst som indikation för framtida grävare.
 
P Prosit skrev:
Jag tänkte främst som indikation för framtida grävare.
Inte fel att rita in kabeln eller annat under ytan på en situationsritning över fastigheten och sätta i pärmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.