Är det inte nån gammal sunkig switch emellan med bara 100Mbit stöd. Cat 5 kabel måste ju vara från tidigt 90-tal. Det är ju forntid när vi pratar datornätverk.
 
V vectrex skrev:
Cat 5 kabel måste ju vara från tidigt 90-tal. Det är ju forntid när vi pratar datornätverk.
Underskatta inte vad man kan dra ut ur den där kabelhärvelådan längst in i garderoben.
Där trivs de, Cat5-kablarna, tillsammans med SCART-till-Composit-converters, PS/2-möss och Ultra 160-SCSI-kablar.
 
  • Gilla
  • Haha
Music Man och 8 till
  • Laddar…
Har en gammal 3Com hub liggande om intresse finns?
 
  • Haha
tompaah7503
  • Laddar…
Jag har en typ 3 år gammal HP Notebook som kör Win 10. Vet inte hur man ser vilket nätverkskort den har..

Hittade en Minicall också om någon är sugen :D
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
hsd
Bra att ha förrådet ;)
 
G Galten skrev:
Jag har en typ 3 år gammal HP Notebook som kör Win 10. Vet inte hur man ser vilket nätverkskort den har..

Hittade en Minicall också om någon är sugen :D
Skulle inte ha nåt emot minicallen och ha den på jobbet så kan jag bli nådd utan telefonen.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Skulle inte ha nåt emot minicallen och ha den på jobbet så kan jag bli nådd utan telefonen.
Jag kan skicka den mot portot
 
Använd min cat6e om du ska ha kabel hemma
 
Woodburner Woodburner skrev:
Använd min cat6e om du ska ha kabel hemma
Något överdrivet. En cat 5e klarar enkelt 10 gigabit i en vanlig hemmamiljö (kablar sällan längre än 20 meter). Cat 6 räcker och blir över.
 
V vectrex skrev:
Något överdrivet. En cat 5e klarar enkelt 10 gigabit i en vanlig hemmamiljö (kablar sällan längre än 20 meter). Cat 6 räcker och blir över.
Vet det, men kraven/hastighet ökar hela tiden. Så varför inte ta i lite från början? Prisskillnaden är ju marginell
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
C
Finns inget som heter Cat6e.
 
Jo men så var det, flera tillverkare började märka 6e men finns ingen sådan standard.
Och 5e räcker om man har det liggande, köp inget nytt om du har sådan nätverkskabel.
 
Så cat 6e är inte standard?
Konstigt, jag har dragit ut säkert 100 tals mil på diverse byggen bl a Oslo flygplats, oljeriggar, båtar m.m
Däremot är cat 7 inte standard ännu
 
R
Nej, cat 6e är ingen standard. Att vissa tillverkare märkt sina kablar med det spelar ingen roll.

Jag tror du misstolkar ordet standard. När vi pratar om olika CATegorier av kablar så betyder standard inte att det "är vad som vanligtvis installeras på diverse byggen". Det betyder en strikt specifikation av vad en kabel i kategorin ska uppfylla. Det finns ingen sådan specifikation av 6e.
 
  • Gilla
Woodburner
  • Laddar…
hsd
Det finns åtta kategorier av TP-kablar, sju stycken etablerade och en under utformning.

  • Cat 1 – Används för telefoni och är inte lämpad för dataöverföring.
  • Cat 2 – Upp till 4 Mbps dataöverföringshastighet.
  • Cat 3 – Används i 10BASE-T Ethernet-nätverk; har en hastighet på 10 Mbps.
  • Cat 4 – Används i Token Ring-nätverk; har en hastighet på 16 Mbps.
  • Cat 5 – Används i Fast Ethernet/100Base-TX, hastigheter på 100 Mbps.
  • Cat 5e – Används för nätverk med hastighet upp till 1 Gbit/s. (1000Base-T)[1]
  • Cat 6 – Används för nätverk med hastighet upp till 10 Gbit/s. (10GBase-T)[1] Maximal kabellängd för 10Gbit/s är 55 meter.
  • Cat 6A (Augmented Category 6) – Cat 6A stödjer en hastighet på 10Gbit/s med en maximal kabellängd på 100 meter [2]
    Kablar säljs ibland med märkningen 6e, men det är inte en formell standard och det är inte säkert att sådana klarar alla krav för 6A.[3]
  • Cat 7 – En standard för STP-kabel (ISO/IEC 11801), där de skyddande höljena inte bara skall minska externa störningar, utan också minska Cross Talk, så att man kan använda upp till 100 meter långa kablar mellan noderna. Laboratorieförsök har visat att det är möjligt att sända datatrafik om 100 Gbps över kategori 7-kabel, med en maxlängd om 70 meter. Försök görs att öka denna längd till 100 meter.[4]
  • Cat 8
 
  • Gilla
Ähella2020 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.