Med 3.5 svar åt ett håll är det bara att böja sig. Önskar ibland att jag läst universitetsfysik. Det lite luriga här är alltså vilken sluttemperatur vi pratar om, en viss medelhög temperatur för ledare fritt i luft, och en högre temperatur för ledare instängda i rör eller andra håligheter.

Kan man prata om tidskonstanten här? Inom elektronik är ju t=RC välkänd. Tänkte förklara detta med...men får inte ihop någon teori som jag tror på...

tidskonstant3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, man kan prata om tidskonstanter. GK100 nämner analogin mellan värmeledning genom sammansatta material och seriekopplade RC-länkar. Analogin är så bra att man kan använda den för att räkna på värmeledning.

C = massan och R=värmeledningsförmågan, spänningen = temperaturen.
Ju fler seriekopplade RC-länkar desto bättre överensstämmelse med temperaturerna.

I ena änden matar man in en viss effekt, det gäller både "verkligheten" och analogin med RC-länkar. I andra änden avslutar man med ett motstånd till en fast spänning, som motsvarar en konstant omgivningstemperatur. I fallet med ledaren i väggen bör den konstanta omgivningstemperaturen vara lufttemperaturen i omgivande rum.

För en frihängande FK blir både R och C små, dvs liten tidskonstant.

För ledaren i väggen behövs ett antal RC-länkar för att modellera hela vägen ut till omgivande rum, men man kan direkt säga att totala R och totala C blir mycket större, dvs stor tidskonstant.
Sluttemperaturen kommer bli mycket högre, men det kommer ta mycket längre tid att nå den.
Innan man har nått uppp till sluttemperaturerna är det också så att temperaturen på vissa ställen kommer fortsätta öka ett tag även när den drivande värme-effekten upphör.
Detta kan man enkelt labba med i gratisprogrammet LTSPICE eller liknande.

Det var för övrigt värmeledning som Fourier räknade på i början av 1800-talet. Senare visade det sig att samma ekvationer fungerade utmärkt på elektriska system.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Önskar ibland att jag läst universitetsfysik.
Och jag önskar ibland att jag sluppit (nåja, när jag höll på med den iaf)... ;) "Be careful what you whish for". Just termodynamiken förknippar jag inte med odelat positiva minnen... :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.