J
Kan nån ge en förklaring till varför det är bara fas ledningen som byts ut till 2,5 mm vid uppgraderingen och inte nollan och jorden ?
 
Nej, det kan jag inte förklara. Åtminstone nollan ska bytas.
Som vi redde ut nyligen i en annan tråd kan jorden klara sig, men det är lite överkurs.
 
  • Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
J
Fotografen Fotografen skrev:
Nej, det kan jag inte förklara. Åtminstone nollan ska bytas.
Som vi redde ut nyligen i en annan tråd kan jorden klara sig, men det är lite överkurs.
Vilken tråd då?
 
Jag hittar den inte just nu. Den handlade egentligen om något annat, har jag för mig.

Men principen är att i fasledarna och nollan kan det bli 16A under lång tid. Med rätt dimension (2,5 kvmm är bara en tumregel som är OK i de flesta fall, men en beräkning kan behöva göras i det enskilda fallet). Så blir ledningarna aldrig varmare än de tål.

I skyddsjord skall det aldrig gå ström under längre tid. Det blir ström i skyddsjorden om det blir fel, ex. fasledaren i en apparat får kontakt med ytterhöljet. Då skall korstlutningsströmmen bli så hög att säkringen löser ut snabbt. Om då elnätet klarar att leverera tillräckligt hög kortslutningsström, även om den lokala skyddsjorden från din apparat är lite klenare, så är det OK med klenare skyddsjord. Men har du ett svagt elnät (typiskt långt ut på landet, långt till matande trnaformatorstation), så behöver man ha "full" dimesion även på jordledaren. Kortslutningsströmmen blir inte tillräckligt hög för att säkringen skall lösa ut snabbt.

Skälet till att man vill ha snabb utlösning av säkringen vid kortslutning, är att din apparat där det kanske går ström i kåpan kommer att hålla en spänning mot äkta jord på ca halva nätspänningen till säkringen löser ut, det kan alltså vara livsfarligt om säkringen inte löser ut inom föreskriven tid.
 
  • Gilla
Jens33 och 1 till
  • Laddar…
Så kanske ett förtydligande. Man MÅSTE uppgradera även nollan vid uppsäkring. Och man brukar uppgradera även skyddsjorden, för att slippa räkna på dimensioneringen. Men det kan i vissa fall vara OK att behålla en klenare skyddsjord.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Och det tar lika lång tid att byta en som tre trådar samt att kostnaden för trådarna är försumbar i sammanhanget så man byter man alla trådar till samma dimension så slipper man över hud taget att fundera/räkna.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
J
Tack för alla svar.
Jag kan konstatera att så är inte fallet hos mig. Jorden är 1,5 och nollan oxå.
Ju mer jag gräver ännu fler fel hittar jag i centralen.
Exempelvis en 16 A säkring som har tre st 1,5 mm matningar! Enligt bilden nedan. Om det säkringen är 10 A och kablarna 2,5 mm har jag mer förståelse för. Men inte tvärtom!
Jag la märke till att centralen är uppdelad i två delar och vissa gruppers nollor är kopplad till andra centraldelens noll grupp. Kan det vara rätt?
Elektriskt skåp med säkringar, märkta kablar, installationskomponenter, märke "Hager", AC 230/400V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som att du behöver fortsätta granska hela anläggningen :) Hagers QC-dvärgar har två utgångar för varsin ledning, men här har man lagt tre ledare under samma klämma. Imponerande intelligensnivå.

Har du två JFBer så ska det finns två N-plintar, en för varje JFB. Det kan finnas två i alla fall men då ska de vara förbundna med varandra med minst RK6.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
1,5 kvadrat på 16A kan vara okej. Det beror på förimpedans (elnätet före), förläggningssätt etc. Men det ska ske via en beräkning som bevisar det.

Mest troligt är det inte godkänt med tanke på övriga installationer..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.