Jag håller på och ser över elinstallationerna i ett hus jag nyligen tillträtt och har upptäckt att det är 1,5 mm² FK för jordtråden mellan elementet i vardagsrummet och det i köket. (3-fas utan nolla där faserna är 2,5 mm² avsäkrade med 16A.)

Elementen har suttit där sedan huset byggdes 1982 och jag har svårt att tro att någon skulle bytt ut just jorden i det röret mellan då och nu.

Så länge allt är rätt så går det ju ingen ström genom jorden, så det kanske inte är direkt farligt (Eftersom det finns jordfelsbrytare som bryter redan vid 30 mA genom jord. Men jag antar att det ändå är något som jag borde få åtgärdat.

Är det något som man skulle kunna hävda är ett dolt fel?
 
A
Det spelar ingen roll. Det kostar ju i princip ingenting att lösa, så bara fixa, sluta fundera på vad som är någon annans fel i ditt nya hus. Njut av huset, annars kommer du att bli galen.
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Det är väl dessutom inget fel med klenare dimension på skyddsjorden även om få elektriker bryr sig om att dra en klenare tråd för att spara 3 kronor?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Om du ändå är så pass händig och noggrann att du kontrollerar dimensionen på ledarna kanske det inte är ett större projekt att byta den mot rätt dimension?

Det verkar inte vara speciellt svårt att undersöka och skulle mycket väl kunna ingå i en elbesiktning som du kunde gjort innan köp.

Hur stor skillnad i pris på huset skulle det vara om felet varit känt?

Nej, släpp dolt fel.
 

Bästa svaret

Nu kan det vara helt ok att ha klenare jord.
När man dimensionerar ledare ska de dels tåla kontinuerlig last utan att bli för varma, och dels släppa genom tillräckligt med ström vid en kortslutning för att säkringen ska lösa ut tillräckligt snabbt.
Jorden behöver inte bära någon last, den ska "bara" ha tillräckligt låg resistans för att säkringen ska lösa ut snabbt så därför kan det mycket väl klara sig med en klenare ledare.
Men, som sagt, det är ovanligt.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
G Gramphos skrev:
Jag håller på och ser över elinstallationerna i ett hus jag nyligen tillträtt och har upptäckt att det är 1,5 mm² FK för jordtråden mellan elementet i vardagsrummet och det i köket.
Är det något som man skulle kunna hävda är ett dolt fel?
Nä, du kunde ju upptäcka det när du såg över installationen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
G Gramphos skrev:
Jag håller på och ser över elinstallationerna i ett hus jag nyligen tillträtt och har upptäckt att det är 1,5 mm² FK för jordtråden mellan elementet i vardagsrummet och det i köket. (3-fas utan nolla där faserna är 2,5 mm² avsäkrade med 16A.)

Elementen har suttit där sedan huset byggdes 1982 och jag har svårt att tro att någon skulle bytt ut just jorden i det röret mellan då och nu.

Så länge allt är rätt så går det ju ingen ström genom jorden, så det kanske inte är direkt farligt (Eftersom det finns jordfelsbrytare som bryter redan vid 30 mA genom jord. Men jag antar att det ändå är något som jag borde få åtgärdat.

Är det något som man skulle kunna hävda är ett dolt fel?
Se inlägg #3 och #5 så ser du att det inte ens är något fel bara ovanligt i de här fallen och troligtvis ett misstag eller brist på samma area vid montaget och då ännu mindre ett dolt fel. Låt det vara som det är.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Jag tänkte inte bråka med säljarna om det. Funderar mest på hur långt undersökningsplikten gäller. Det är ju inget som går att kontrollera utan att bryta spänningen, ta ner elementen och öppna anslutningsdosan för varje element.

Att kontrollera att de är jordade är betydligt lättare och kan göras utan ingrepp i installationen.
 
Om du tror att det finns fler fel så är rådet att ta in en firma som gör en elbesiktning
 
U Uffe A skrev:
Om du tror att det finns fler fel så är rådet att ta in en firma som gör en elbesiktning
Jag tänker att jag klarar av att kolla elsystemet rätt bra själv. Håller som bäst på att leta reda på alla övertapetserade dosor. Som jag har förstått det är det ett elfel då tapet inte är godkänt som yttre skydd utan det behöver vara doslock. Däremot är jag kluven till om jag ska skära upp alla dosor och sätta doslock, eller låta det vara tills något i elen ska ändras.
 
Visst gör du det.
Men en besiktning av en elfirma väger tyngre än din egen undersökning.
 
I
Oj, dolt fel på underdimensionerad jordkabel till radiator som suttit där sen huset byggdes? Hoppas verkligen inte detta går under dolt fel enligt enligt lagen, annars ska man se till att sälja med total friskrivningsklausul. Det är troligt att förra ägaren inte hade koll på detta och man kan nog säga att det hör till ovanligheterna att man gör en sådan omfattande kontroll även efter övertaget.

För övrigt, hur pass mycket påverkar egentligen friskrivningsklausul priset? Vi var o tittade på MÅNGA hus innan vi hittade detta och en del hade just ett sådant kontrakt. Oftast gällde det villor som var lite mer eftersatta men det fanns även på de lite mer välskötta.
 
I Ironside skrev:
Oj, dolt fel på underdimensionerad jordkabel till radiator som suttit där sen huset byggdes? Hoppas verkligen inte detta går under dolt fel enligt enligt lagen, annars ska man se till att sälja med total friskrivningsklausul. Det är troligt att förra ägaren inte hade koll på detta och man kan nog säga att det hör till ovanligheterna att man gör en sådan omfattande kontroll även efter övertaget.

För övrigt, hur pass mycket påverkar egentligen friskrivningsklausul priset? Vi var o tittade på MÅNGA hus innan vi hittade detta och en del hade just ett sådant kontrakt. Oftast gällde det villor som var lite mer eftersatta men det fanns även på de lite mer välskötta.
Men det är ju inget fel, bara ovanligt
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
G Gramphos skrev:
Jag tänkte inte bråka med säljarna om det. Funderar mest på hur långt undersökningsplikten gäller.
Långt. Men det är nog en fråga för juridikdelen av forumet. :)
 
S
G Gramphos skrev:
Är det något som man skulle kunna hävda är ett dolt fel?
:sick:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.