Larsa skrev:
Gjöt du sula med murad Leca?

Vad skall du göra med byggnaden? Skall det bli verkstad/garage är jag duktigt avundsjuk......
Vi har inte gjutit någonting än.
Vi ställer undan kåken till våren.

Det ska bli RaceVerkstad....då dom 100 kvm vi redan har känns lite trångt...:rolleyes:
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Heja Håkan!

Hojta till om du vill ha farmarskruv, jag fick en flyttkartong full som jag inte velat kasta.
 
fulingbusen skrev:
Heja Håkan!

Hojta till om du vill ha farmarskruv, jag fick en flyttkartong full som jag inte velat kasta.
Ja, det kan ju gå åt en del när det ska monteras ihop..
 
Jag ska försöka komma ihåg att komma förbi med ett gäng någon dag. Kör hårt!
 
Nu är hela byggnaden flyttad och uppstäld på en annan tomt, i väntan på våren.

Vi kan summera att själva lyften gick precis som planerat.
Det ända som blev lite skadat var takplåtarna. Men det hade kunnat undvikas med ännu längre kedjor och en mer noggran fastsättning i balkarna.

Det som inte var planerat var att det tog en otrolig tid att förbereda lyften och på tok för lång tid med en väntande mobilkran som bara stod och tickade pengar.
Men nu var det ju så att vi hade en dradline i tid....så "shit happends"

Nu har jag fram till mittan av april att planera hur själva körningen hem till mej ska ske.

Det bästa skulle nog vara att köpa sig en gammal Scania med 7-8 meter flak och backa in den på plats och sedan lyfta med domkrafter....köra undan bilen och sänka ner delarna på plats.

Är det någon som har ideer på vad man kan använda för domkrafter ?
Delarna väger mellan 4 och 4,5 ton och vi kan lyfta i balkarna.
 
På ett tidigare jobb har jag varit med och gjort precis detta, dock var vi tvungen kapa av takstolarna också!

Har ingen lösning på din fråga men vill bara lyckönska dig med flytten!
 
Jag såg några som använde byggställningar för att kunna sänka lite i taget. Men då handlade det om ett mindre hus så jag vet inte om det funkar för dig.

Dom hade iaf fyra "torn" och två balkar under huset. Sen pumpade man upp huset med vanliga domkrafter, sen lade man en ny "balk" i byggställningen och kunde flytta upp domkrafterna (dom hissade i detta fall upp ett hus)
 
Ja...det måste väl bli något liknande.
 
  • huslyft 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är snart våren här och vi måste bestämma hur vi ska gå vidare.
Det som fattas rent akut är någon med rätt behörighet som kan stå som ansvarig på Bygglovsansökan.

Så om någon kan tippsa om en person som kan hjälpa oss med det.....skulle jag vara tacksam.
Naturligtvis betalar vi för tjänsten.

Valer av grundellement står mellan Alba-balk eller L-ellement i masiv betong. 300 x 400 x 80
Oavsett vilket som väljs, kommer vi att gjuta en grovplatta med isolering och fylla med föreskriven massa på utsidan, innan vi ställer ner byggnaden..
Jag sålde precis en av tävlingsbilarna för att finansiera detta...*snyft*
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.