Håller med dig om att överliggande kamaxel i en gräsklippare låter lite överdrivet. Läste någonstans på något forum för något år sedan att Honda är världens största motortillverkare - alla kategorier. Om det är sant vet jag inte. Personligen skulle tippa på någon europeisk eller amerikansk tillverkare. Men oavsett. Följdfrågan blir väl vad beträffande denna överliggande kamaxel hur den drivs? Med kamrem eller kamkedja? Vi vet ju alla som är bilägare vad som kan hända om man missar ett kamremsbyte. I de flesta fall blir det totalt motorras.
Har något svagt minne av att jag läst att det sitter kamrem i Hondamotorerna (motorklipparna) och den ska hålla klipparens livstid ut. Men det låter i mina öron extremt suspekt!!???
B&S löste drivningen förr genom att ha en utgående axel från vevaxeln, denna låg alltså horisontellt istället och drev på klippo driften.
Men lösningen blev för dyr.
Så när Hva köpte klippo så ändrade man till remskiva på den vertikala vevaxeln istället och en växellåda för att driva drivningen istället för en evighetsmaskin så fick man en plasthärk istället...
Detta har en enda fördel... vilken motor som helst passar...