Jag köpte igår en begagnad Klippo Excellent H (med Hondamotor) som bevisligen inte körts nämnvärt många timmar. Enl säljaren som var ägarens son så ska den vara från 2016. Någon som har något positivt (eller negativt) att säga om denna klippare?

Detta är min fjärde Klippo. Min första Klippo höll ifrån 1975 till ca 2004 då jag körde på en sten och krökte vevaxeln. Min andra köpte jag 2004 (Klippo Triumph) och den höll fram till 2020 då (troligen) regulatorn/varvtalsregulatorn tackade för sig. Den tredje Klippomaskinen var ett ihop-plock som jag köpte lite akut förra sommaren (länk till det inlägget > Har köpt en "begagnad" Klippo men... vad har jag egentligen köpt?). Vad som hände med den skäms jag ner till fotknölarna att nämna. Dock kan jag i vart fall förtälja att jag glömde INTE fylla på motorolja i den utan motorn går fortfarande som en klocka.

Men igår ramlade jag som sagt över en begagnad Klippo Excellent H (med Hondamotor) i "nyskick" (nåja :) )så jag tänkte höra vad trädgårdsproffsen här på forumet har för åsikt om denna klippare?

Vill höra både positivt och negativt. Mest negativt så jag vet vad jag har att vänta mig.

Önskar er alla en fin helg!

btw, bilder kommer framöver om intresse finns!
 
Hej
Jag har iofs en Husqvarna men med Hondamotor(gcv160 tror jag den heter). Går ju jättefint och är lättstartad MEN den är lite fin i kanten. Har fått demontera och rengöra förgasaren 2 eller 3 gånger. Har några områden på gräsmattan där det gärna ligger gammalt löv och frö-skrofs från en stor al och det verkar den ogilla. Annars en jättebra motor. Har också en Klippo med B&S motor och den är hittills underhållsfri. Skulle egentligen vilja bygga ihop Klippon och Husqvarnas till en maskin för de är verkligen bra på olika saker.
 
L lob skrev:
Hej
Jag har iofs en Husqvarna men med Hondamotor(gcv160 tror jag den heter). Går ju jättefint och är lättstartad MEN den är lite fin i kanten. Har fått demontera och rengöra förgasaren 2 eller 3 gånger. Har några områden på gräsmattan där det gärna ligger gammalt löv och frö-skrofs från en stor al och det verkar den ogilla. Annars en jättebra motor. Har också en Klippo med B&S motor och den är hittills underhållsfri. Skulle egentligen vilja bygga ihop Klippon och Husqvarnas till en maskin för de är verkligen bra på olika saker.
Tack för svar. Har du kört den på vanlig bensinmackssoppa blyfri 95 oktan eller har du kört den alkylatbensin?

Jag kan ju passa på och fråga dig som äger en klippare med Hondamotor - den har ju överliggande kamaxel vilket kräver antingen kamkedja eller kamrem. Vet du vilket det är? Och i så fall... om den har kamrem, hur ofta ska den bytas?

Om den har kamrem... vad händer när kamremmen går av? Att motorn bara stannar (utan motorskador) eller totalt motorras?

Detta med kamremsbyten när det gäller bilar är ju onekligen ett gissel. Men det sägs att fler och fler biltillverkare faktiskt börjar gå tillbaka till gamla kamkedjor.
 
Du har ju hittat ett ex av världens bästa klippare. Går som en klocka i alla väder, startar bara man tänker startsnöre.

Ge den ny olja varje år och kör på Aspen så kommer den överleva dig med råge.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du har ju hittat ett ex av världens bästa klippare. Går som en klocka i alla väder, startar bara man tänker startsnöre..
Jag känner mig redan nöjd med köpet. :)

MathiasS MathiasS skrev:
Ge den ny olja varje år och kör på Aspen så kommer den överleva dig med råge.
Är det två saker jag är väldigt noga med så är det motoroljebyten var 50:e timme alt en gång per säsong och att köra på alkylatbenson. Inte bara för klipparens skull utan för min egen hälsas skull då alkylatbensinen släpper ut mindre bensen i avgaserna som är kraftigt cancerogena.
 
Bowman
Jag har en sen 11 ish år.
Bara går och går.
Har bara slipat knivarna och bytt olja nån gång.
Det enda är att däcken är blankslitna nu.
 
Haft två, funkat bra förutom att motorn ”lossnade” från chassit på en och reglaget för drivningen gav upp på samma.
 
A
Klippo med Honda är fina maskiner..
Hva har totalt sabbat klippo som märke.. tyvärr....
 
Hondamotorerna har väl toppventilstopplock, OHV men inte överliggande kamaxel?
Kammen sitter i vevhuset och öppnar de överliggande ventilerna via stötstänger och vipparmar.
 
Bowman Bowman skrev:
Jag har en sen 11 ish år.
Bara går och går.
Har bara slipat knivarna och bytt olja nån gång.
Det enda är att däcken är blankslitna nu.
Hahaha... har du lyckats slita ut däcken på en gräsklippare så har du sannerligen vandrat långt med den. Förutsatt att det inte är en framhjulsdriven klippare du har därför det har jag hört sliter däcken.

Personligen föredrar jag en basic maskin utan elstart och drivning då jag misstänker att det är mindre sannolikhet att något kan börja strula. Dessutom ser jag gräsklippning som lite grann av motion för kroppen och hjärtat.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hondamotorerna har väl toppventilstopplock, OHV men inte överliggande kamaxel?
Kammen sitter i vevhuset och öppnar de överliggande ventilerna via stötstänger och vipparmar.
Nu sitter det iof sig en Honda GCV140 motor i den klipparen jag köpt och i dagens (2021) klippare sitter det GCV160 motor, men på Husqvarnas hemsida står det enl min skärmdump nedan...

klippo-excellent-h.jpg
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Öland4ever Öland4ever skrev:
Nu sitter det iof sig en Honda GCV140 motor i den klipparen jag köpt och i dagens (2021) klippare sitter det GCV160 motor, men på Husqvarnas hemsida står det enl min skärmdump nedan...

[bild]
Det verkar faktiskt stämma. Imponerande!
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det verkar faktiskt stämma. Imponerande!
Håller med dig om att överliggande kamaxel i en gräsklippare låter lite överdrivet. Läste någonstans på något forum för något år sedan att Honda är världens största motortillverkare - alla kategorier. Om det är sant vet jag inte. Personligen skulle tippa på någon europeisk eller amerikansk tillverkare. Men oavsett. Följdfrågan blir väl vad beträffande denna överliggande kamaxel hur den drivs? Med kamrem eller kamkedja? Vi vet ju alla som är bilägare vad som kan hända om man missar ett kamremsbyte. I de flesta fall blir det totalt motorras.
Har något svagt minne av att jag läst att det sitter kamrem i Hondamotorerna (motorklipparna) och den ska hålla klipparens livstid ut. Men det låter i mina öron extremt suspekt!!???
 
Tog fram min Excellent SH för en premiärtur igår. Startade förstås på första rycket.....som vanligt.
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Håller med dig om att överliggande kamaxel i en gräsklippare låter lite överdrivet. Läste någonstans på något forum för något år sedan att Honda är världens största motortillverkare - alla kategorier. Om det är sant vet jag inte. Personligen skulle tippa på någon europeisk eller amerikansk tillverkare. Men oavsett. Följdfrågan blir väl vad beträffande denna överliggande kamaxel hur den drivs? Med kamrem eller kamkedja? Vi vet ju alla som är bilägare vad som kan hända om man missar ett kamremsbyte. I de flesta fall blir det totalt motorras.
Har något svagt minne av att jag läst att det sitter kamrem i Hondamotorerna (motorklipparna) och den ska hålla klipparens livstid ut. Men det låter i mina öron extremt suspekt!!???
Det verkar som att det är en rem.
Den här (i och för sig inte särskilt bra) videon visar hur man byter på en gcv 160.

Och remmen finns ju som reservdel till gcv 140
https://www.honda-engines-eu.com/HE...1&nserepcfr=1000001&nserepcto=9999999&lang=SV

Verkar på videon ovan som att motorn inte tar skada om remmen hoppar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.