Jag kommer gjuta en stor betongplatta över hela uppfarten. Bygget är i full gång och vi gjuter nog nästa vecka. Till häger gjuts ett lite djupare fundament och sedan isoleras och armeras hela plattan. Förhoppningsvis så blir det lite stabilare då :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nygjuten grund för husutbygge med en grävmaskin och byggmaterial i trädgården under skymningen
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild från förra veckan...
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Ser ut som att det blir ordentligt gjort.

Hur har ni tänkt med dränering?
Vad sa försäkringsbolaget?
 
Det där ser ju bra ut, under förutsättning att fundamentet har stöd i underliggande fasta massor (Berg, stora stenar etc).

När man gjuter med betong för att köra på, måste detta isoleras under? Funderar själv på om det är betong eller asfalt som ska ligga på min uppfart.
 
Man isolerar väl och gjuter in värmerör så man sliper skotta och sanda?
 
Skotta har jag inte gjort på ett par år ändå....
 
Appendix Appendix skrev:
Ser ut som att det blir ordentligt gjort.

Hur har ni tänkt med dränering?
Vad sa försäkringsbolaget?
Jag kommer ha två brunnar som går tvärs över plattan med ett rör som går ut till vägen och släpper ut vattnet där. Hela plattan kommer luta ut mot gatan och jag kommer ha en liten kant/mur upp från plannen på sidan mot slänten så inget vatten kommer att rinna ut i slänten.

Försäkringasbolaget var inte så intresserade och ville inte vara med. Hade det varit ett vattenläckage eller liknande så hade det nog varit med. Jag pushade inte så hårt heller för jag tycker nog inte heller att det är ett försäkringsärende.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det där ser ju bra ut, under förutsättning att fundamentet har stöd i underliggande fasta massor (Berg, stora stenar etc).

När man gjuter med betong för att köra på, måste detta isoleras under? Funderar själv på om det är betong eller asfalt som ska ligga på min uppfart.
Det finns en dell berg under, framförallt på vänster sida. Sedan är själva slänten uppbyggd av mycket sprängsten mm.

Jag tror inte isolering behövs för att köra på men min byggare tyckte vi ska isolera under för att då kommer det röra mindre på sig... eller något sådant :) Jag litar på vad han säger.
 
useless useless skrev:
Man isolerar väl och gjuter in värmerör så man sliper skotta och sanda?
Funderade faktiskt på att lägga in värmerör men jag sket i det. Det blir redan väldigt dyrt och det är hyfsat sällan jag behöver skotta (göteborgstrakten) så det är inte värt det tycker jag.

Grannen har en snöslunga och den är ju rätt kul att köra de få gånger det blir snö.
 
P permagnuso skrev:
Jag kommer ha två brunnar som går tvärs över plattan med ett rör som går ut till vägen och släpper ut vattnet där. Hela plattan kommer luta ut mot gatan och jag kommer ha en liten kant/mur upp från plannen på sidan mot slänten så inget vatten kommer att rinna ut i slänten.

Försäkringasbolaget var inte så intresserade och ville inte vara med. Hade det varit ett vattenläckage eller liknande så hade det nog varit med. Jag pushade inte så hårt heller för jag tycker nog inte heller att det är ett försäkringsärende.
Låter ju som en jättebra lösning vad gäller ditt dagvatten. I kombination med det arbete ni gör med en starkare grundläggning kommer det nog lösa alla problem

Låter som en bra och pragmatisk inställning. Bra att få höra om kostnader täcks. Men när man vet att det är ett gränsfall så tror jag att man kommer långt med din inställning :)

Jag tror inte man behöver markvärme i GBG trakten de få veckor ni har minusgrader. Bättre med ett ordentligt markanläggningsarbete med bortforsling av dagvatten :)

Tack för att du uppdaterar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.