Är det tillåtet att dra in två kablar typ EKK i centralen och sedan koppla dessa på samma säkringsplint? (Alltså två utgående kablar från samma grupp.) Om inte, är det någon som har koll på då det senast var lagligt att göra så?
 
Det diskuterades i en äldre tråd här för någon månad sedan. Någon av de behöriga elektrikerna hävdade att det var tillåtet.
 
Det måste ju vara tillåtet, du kan ju ha flera rum på samma säkring och det finns ju inget som säger att rummen måste ligga bredvid varandra.
Däremot får man inte göra tvärtom om jag fattat rätt, dra kabel från 2 säkringar i samma rör.

 
Man får endast ansluta max 2st ledare av samma area per skruv.

Vidare får man dra kabel från flera säkringar i samma rör så länge det gäller trefas belastningar (annars blir det problem med spis, tvättmaskin, värme osv).
 
Sorry, var inne på 1-fas tillämpningar.
 
När jag gick utbildning för BB1-behörighet fick vi lära oss, endast en gruppledning/kabel per säkring.

Att lägga enfasbelastningar från olika faser i samma rör eller kabel är tillåtet. Det är så man gör när man delar upp belastningen på olika faser vid lysrörsinstallationer och sektionerade uttagsgrupper.

/ Kai
 
kai_robert skrev:
När jag gick utbildning för BB1-behörighet fick vi lära oss, endast en gruppledning/kabel per säkring.

Att lägga enfasbelastningar från olika faser i samma rör eller kabel är tillåtet. Det är så man gör när man delar upp belastningen på olika faser vid lysrörsinstallationer och sektionerade uttagsgrupper.

/ Kai
Har läst på lite nu... :)
Enligt min tolkning av ELSÄK-FS 1999:5 (som gäller fortfarande) så får man:

* Koppla fler ledare/säkring. (Om strömfördelning mellan ledarna är lika dvs. area, längd & belastning).
Det finns att läsa i:
433.3 Skydd av parallellkopplade ledare.


* Lägga enfasbelastningar från olika faser i samma rör/kabel (precis som du skriver).
Man får dessutom även blanda spänningsnivåer i en kabel/rör så länge ledarna är isolerade för den högsta förekommande spänningsnivån i någon av dessa ledare,
Det finns att läsa i:
521.6 Ledare tillhörande olika strömkretsar


Föreskrifterna finns att läsa på:
http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.fc40aefe938efb7180003086/1999_5.pdf
 
Rostig_9000i_-88 skrev:
Har läst på lite nu... :)
Enligt min tolkning av ELSÄK-FS 1999:5 (som gäller fortfarande) så får man:

* Koppla fler ledare/säkring. (Om strömfördelning mellan ledarna är lika dvs. area, längd & belastning).
Det finns att läsa i:
433.3 Skydd av parallellkopplade ledare.
Helt riktigt, när ledarna är parallellkopplade, dvs går till samma belastning, och uppfyller kraven i 433.3.

Att lägga två ledare på samma säkring och använda dom till olika belastningar är alltså inte tillåtet, det var det jag menade.

mvh Kai
 
kai_robert skrev:
Att lägga två ledare på samma säkring och använda dom till olika belastningar är alltså inte tillåtet, det var det jag menade.

mvh Kai
Jag vet inte vad som är tillåtet eller rekommenderat men jag begriper inte vad det skulle vara för säkerhetsmässig skillnad om man tex har belysningen i vardagsrummet och sovrummet på samma säkring med förgrening i en dosa i väggen eller genom att två ledningar går ändra fram till centralen från respektive rum.

Jag kan begripa det som en tumregel för att få mindre mängd sladd i säkringscentralen att hålla reda på. Men vad skulle det göra för säkerhetsmässig skillnad?
 
Rostig_9000i_-88 skrev:
Har läst på lite nu... :)
Enligt min tolkning av ELSÄK-FS 1999:5 (som gäller fortfarande) så får man:

* Koppla fler ledare/säkring. (Om strömfördelning mellan ledarna är lika dvs. area, längd & belastning).
Det finns att läsa i:
433.3 Skydd av parallellkopplade ledare.


* Lägga enfasbelastningar från olika faser i samma rör/kabel (precis som du skriver).
Man får dessutom även blanda spänningsnivåer i en kabel/rör så länge ledarna är isolerade för den högsta förekommande spänningsnivån i någon av dessa ledare,
Det finns att läsa i:
521.6 Ledare tillhörande olika strömkretsar


Föreskrifterna finns att läsa på:
[länk]
Det du är inne på är just parallellkoppling av ledare, dvs man drar t.ex. 2// Akkj 4x95 +50 och säkrar dessa gemensamt med 250A, det blir mycket mera ekonomiskt och mera montagevänligt än att dra en Fkkj 4x185 + 95.

Kablarna går exakt samma kabelväg och är exakt lika långa och går till samma belastning.
Dom kan jämföras med en grövre kabel.

Det har inget att göra med om man får lägga en eller flera ledare under samma anslutningsskruv i en central!

Anledningen att man inte får lägga mer än en kabel under samma anslutningsskruv är att anslutningen inte är gjord för mer än en kabel.
Lägger man fler kan man inte garantera att alla har lika god kontakt.
Däremot får man skarva med t.ex. Torix eller liknande i centralen och på så sätt förgrena isär till fler utgående kablar.
 
RilleRock
sverre skrev:
Däremot får man skarva med t.ex. Torix eller liknande i centralen och på så sätt förgrena isär till fler utgående kablar.
Sånt man blir så glad av när man öppnar upp en central.
Hoppas ingen gör sånt.
Gillar heller inte Torix :)
 
Hellre det än två på samma skruv!

Centralen är ju ett kopplingsutrymme och där är det fritt fram att koppla!

Det bästa är ju att sätta plint, men det har jag aldrig stött på!
 
hmm, det stämmer som ni säger med paralellkopplade ledare
(dubbla ledare/kablar till samma belastning)!
...fan inte lätt att tolka ut vad som står i blå boken ibland! :-[

Nåväl, jag vill fortfarande hävda att det är tillåtet att sätta max två stycken ledare av samma area på samma skruv.
Däremot har jag för mig att det är förbjudet att sätta två stycken jordledare eller två stycken neutralledare under samma skruv i centralen.
 
Alltså sunt förnuft måste gälla i alla lägen. Om man har en automatsäkring så tycker iaf inte jag att det är fel att ansluta t.ex 2 st ek eller 2 st fk på samma plint. Däremot känns det helt felaktigt att ansluta en ek och en fk eller ledare av olika area på samma plint. Det hela handlar till syvende o sist om att få bra kontakt.
 
Erik_D skrev:
Alltså sunt förnuft måste gälla i alla lägen. Om man har en automatsäkring så tycker iaf inte jag att det är fel att ansluta t.ex 2 st ek eller 2 st fk på samma plint. Däremot känns det helt felaktigt att ansluta en ek och en fk eller ledare av olika area på samma plint. Det hela handlar till syvende o sist om att få bra kontakt.
Ja eller som de nya föreskrifterna säger om allt:
Installationer skall vara ufört efter god elsäkerhetsteknisk praxis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.