J
Du har ju ett toppenkök! Gör så lite som möjligt, de som idag vill åstadkomma liknande får punga ut med multum med kosing. Jag har ett liknade kök som jag höjde till 90cm och nu ska jag snart köpa ny spis och diskmaskin. Tittar på Elektrolux/Husqvarnas semiproffsmodeller, på spis då de har 70 cm varianter och dessutom verkar riktigt bra med riktiga vred och stora ugnar. Lite dyra dock.

Att höja mitt kök var ett hästjobb då allt var i riktigt kvalitetsvirke och spikat med massor av spik in i torkat virke...Inget jag ångra dock, allt slit är glömt när det blev så bra. Skulle aldrig kasta ut ett sådant här kök.
 
Jag känner att jag behöver förtydliga, jag vill verkligen inte kasta ut något, tvärtom är köket en stor anledning till att jag köpte lägenheten och jag vill därför bevara det så nära original som möjligt.

Frågeställningen handlar om huruvida det är möjligt att uppdatera kökets maskinpark (vitvaror) till dagens standard, något som jag upplever är viktigt då jag arbetar som kock och ställer relativt höga krav på vitvarornas funktionalitet. Det är bland annat därför induktionsspis/häll och varmluftsugn blir två viktiga delar i köket.
 
BirgitS
Snabelhund skrev:
Frågeställningen handlar om huruvida det är möjligt att uppdatera kökets maskinpark (vitvaror) till dagens standard, något som jag upplever är viktigt då jag arbetar som kock och ställer relativt höga krav på vitvarornas funktionalitet. Det är bland annat därför induktionsspis/häll och varmluftsugn blir två viktiga delar i köket.
Har du tittat något på modeller du är ute efter?
Undrar eftersom vi snart kommer att köpa en induktionsspis med varmluftsugn som ersättning för dagens 70 cm breda spis från 2003.

Förlåt för off-topic.
 
@BirgitS Nej, lutar åt Electrolux eller cylinda för tillfället, men behöver gå igenom min kravspecifikation igen..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Tack, det vore roligt om du skriver vad du kommer fram till för lite input från ett proffs är ju alltid bra :)
 
J
Jag var precis nu på elektrolux home butiken som rekomenderade Husqvarna Qsi7134.
 
BirgitS
Jönas skrev:
Jag var precis nu på elektrolux home butiken som rekomenderade Husqvarna Qsi7134.
:)
Fick du några bra orsaker till rekommendationen?
 
J
BirgitS skrev:
:)
Fick du några bra orsaker till rekommendationen?
Alltså det var ju en säljare jag snackade med... Dock sa han att Electrolux och Husqvarna modellerna var samma spisar. Sen kostade Electrolux ett par tusen mer och det var anledningen till att han rekommenderade Husqvarna. Husqvarnaspisen finns bara i vitt tydligen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Tack, det vore roligt om du skriver vad du kommer fram till för lite input från ett proffs är ju alltid bra :)
Absolut, ska försöka komma ihåg att återkoppla vad det blir för något. Dock är det värt att nämna i sammanhanget att kraven på min hemmaspis ser aningens annorlunda ut mot de spisar jag använder på jobbet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Elgiganten har också 23 st 70 breda spisar i sitt sortiment så du borde kunna hitta en som passar.
 
Andy78 skrev:
Elgiganten har också 23 st 70 breda spisar i sitt sortiment så du borde kunna hitta en som passar.
Det låter toppen, dock är jag begränsad av att jag har 230v enfas matning till spisen och väldigt gärna vill ha induktion..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.