Hej!
jag är nybliven lägenhetsinnehavare till en lägenhet med ett fantastiskt platsbyggt(?) kök med fasade teakluckor. Till saken hör att jag gärna skulle vilja uppdatera köket med en fullstor diskmaskin och separat häll och ugn istället för det nuvarande åbäket till spis.

Det finns en nisch i köket som är 50 cm varefter det kommer en lådhurts som avslutar raden. Tror ni att det är möjligt att förskjuta den 10cm till höger. Det skulle innebära att halva hurtsen skulle stå under nuvarande diskbänk och andra halvan skulle stå under en ny bänkskiva bredvid en inbyggnadsugnsstomme. Bifogar en bild så kanske man bättre ser hur det ser ut. Observera att spisen är 70 cm och hurtsen till höger om spisen är 39 c, denna skulle i så fall täckas av den nya bänkskivan
Gammalt kök med teakluckor, kaklade väggar och äldre stående spis intill fönster och skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Allinug och 1 till
  • Laddar…
Köket är ju superfint som det är. Jag hade gjort så lite som möjligt. Luckorna verkar dock behöva lite teakolja, det verkar vara ont om eluttag, belysning saknas och plasthållaren för hushållspapper skulle kunna bytas mot något snyggare i rostfritt.

Varför byta spisen mot häll och ugn? Du får ingen bättre funktion och köket blir mindre tidstypiskt. Är det en 70 cm spis? Det ger mer arbetsyta än en 60cm spis. Byt ut den mot en modern induktionsspis så är du hemma. Kanske en snygg spiskåpa förbättrar ventilationen. Överväg en rostfri spis - det är snyggt mot teak.

En 40 cm diskmaskin och en 10 cm platsbyggd hylla bredvid är en mycket enklare lösning än att hålla på och bygga om halva köket, och det räcker ganska långt med en så stor diskmaskin. Om du räknar på det så kanske det blir lite fler diskningar än med en fullstor maskin men du slipper en kostsam ombyggnad av köket.

I hyllan kan du ha en 70 x 50 stor skärbräda stående lättåtkomlig. Det är mycket användbart.

Jag har liknande lådor. Där satte jag in moderna, mjukstängande lådor men behöll fronterna.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Hej, tack för svar. Jag vill absolut bevara köket så tidstypiskt som möjligt, anledningen till att jag funderar på häll och ugn är att den nuvarande spisen är 70 cm och utbudet av induktionsspisar som har det måttet är begränsat samt att de är relativt mkt dyrare än motsvarande 60 spis.

Jag har dessvärre inte sett några lösningar för att täcka hålet som blir om man byter till en mindre spis. Gillar ditt förslag om platsbyggd hylla, du råkar inte ha några bilder?

Vad det gäller en smalare diskmaskin så är det helt klar ett alternativ, men blir det inte en glipa eftersom diskmaskinen är 45 och nischen är 51 cm?

Var hittade du moderna lådor, då måtten är rätt udda?
 
BirgitS
I något kök har jag sett att man efter ett byte från 70 till 60 cm bred spis haft en vitlackad 10 cm plåtbit som utfyllnad (vitlackad eftersom spisen var vit) och det såg ungefär ut som att spisens yta fortsatte i 10 cm till. Under ställde de ett par brickor tror jag.

När det gäller diskmaskinen kan du ha en 2-3 cm bred vit list på vardera sidan av den för att fylla upp tomrummet.
 
Jag har i princip gjort den operation du beskriver i trådstarten fast i vårt förra hus.
D v s flyttat hurtsen 10cm. Satt in en 60 diskmaskin. Satt in en 60 spis. Bytt diskbänk och höjt den till 90 samt breddanpassat för att inte få skåpsbredder under en liten bit av diskbänken (ser konstigt ut)

MEN Jag håller med pelpet i #2
Gör så lite som möjligt. En 45 disk och en ny spis räcker. Resten ser retro-fint ut!

Några saker att tänka på:
- Diskmaskin måste gå under 85 cm bärnkhöjd för det är det jag gissar att du har? Eller är det 90?
- Spisar med bredd 70 är på väg ut, men inte än, så köp en sån istället för att bredda med en 10 cm list (ser bara knäppt ut)
 
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
@MagHam, så det som talar emot projektet är att jag måste skaffa ny diskbänk som är breddanpassad för att det inte ska se knasigt ut?Känns som att det i så fall är bättre att enbart byta ut spisen. Är det värt att satsa på en 70 spis trots att den kommer bli obsolet inom en snar framtid? Finns det någon vettig lösning om man istället skulle vilja ha en 60 spis? Ytterligare en fråga är var ni hade placerat en mikrovågsugn?

Bänkhöjden är 90vilket besparar mig en del jobb.
 
Fast det handlar om tycke och smak ;)
Att jag tycker det ser knasigt ut med en hurts som går litegrann under diskbänken behöver inte betyda att det är fel.

En helt ny, annan fråga är: Har du ingen köksfläkt? Saknas imkanal kan en kolfilter göra lite nytta. Annars blir det fort väldigt osigt!
 
Här är en bild på min diskmaskin. Det som är bredvid är ett bakbord. Köket är från 1968 och i teak. Du skulle kunna bygga något liknande (t.ex. en utdragbar skärbräda) av vanlig limfogskiva/hobbyskiva av furu som du lackar med Herdins Lackbets Teak. Då blir det likt teak på ett enkelt sätt. 5 cm är ju inte mycket att spela med, men en skärbräda ryms lätt. Och det ser inte alls knasigt ut.
Vill du inte ha något sådant kan du sätta 2 st 25mm vita lister på var sida om diskmaskinen. Ingen kommer att se det förutom du, som kommer att tänka på det några gånger första veckan.

Vit diskmaskin bredvid ett bakbord i teak i ett kök från 1968, kontrast mot modern vit spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns fortfarande gott om 70-spisar på marknaden, dock relativt få induktionsspisar. Här är en vit induktionsspis för nio tusen. Den billigaste 60 induktionsspisen är 3500kr billigare. Att bygga om i köket kommer att bli mycket dyrare oavsett om du väljer en 60-spis eller häll + ugn.
 
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
Snabelhund skrev:
Var hittade du moderna lådor, då måtten är rätt udda?
Jag köpte standardlådor på IKEA och sågande ner bredden. Det var ett riktigt långsamt fuljobb men det enda man ser är skarven i metallbakstycket om man drar ut lådan fullt ut. Det är bättre att köpa lådor från t.ex. Blum men de är inte helt lätta att få tag i där jag bor, och jag hade aldrig gjort detta förut så jag visste inte riktigt vad jag skulle beställa. Men det blev bra.

Har du trälådor så kan du smörja glidytorna med ett stearinljus, då glider de in och ut väldigt lätt. Jag hade gamla plastlådor som höll på att falla sönder så det var nödvändigt för mig att byta.
 
BirgitS
När det gäller mikron finns det många alternativ, sätta upp den på väggen ovanför den bortre hurtsen, ha den på bänken mittemot spisen, stoppa in den i skafferiet eller ha den på ett mindre bord borta vid matplatsen.

Finns nog redan ett bakbord till vänster om kylskåpet.
 
Redigerat:
Borde bli jättebra att flytta det lilla skåpet så att det blir palts för en 60-diskmaskin och bara blir 60 cm kvar till ny spis. Skaffa en tidsenlig skiva i tex teak eller det som är på bortre hurtsen. Tycker inte det blir knasigt att diskbänken slutar mitt på det smalare skåpet.
 
Den aktuella typen av kök brukar vara gjorda i masonit och några träreglar. De är inte lika enkla att flytta som moderna stommar. Kontrollera att stommen klarar den belastning du har tänkt utsätta den för. Inte helt självklart att den klarar att bära diskbänken om kanten hamnar mitt på.
 
När jag tar ur lådorna och tittar på stommen så är den ca 1,5 cm och känns massiv när jag knackar på den. Det borde synas om det är gjort i masonit tänker jag?
 
Snabelhund skrev:
När jag tar ur lådorna och tittar på stommen så är den ca 1,5 cm och känns massiv när jag knackar på den. Det borde synas om det är gjort i masonit tänker jag?
Det viktigaste att fastställa är att stommen är tillräckligt stabil för en flytt.
 
Det lutar åt att det blir en lösning med en ny 70 spis och smaldisk. Skulle gärna se bilder på ditt gamla kök @MagHam.
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.