Diffspärren ska sitta på den varma sidan av isoleringen. Högst en tredjedel in är tumregeln. Om ditt garage är ouppvärmt och oisolerat ska det inte vara någon diffspärr.
 
I mitt fall blir det isolerat mest pga brandskyddet.. Men kommer nog sätta in en värmepump med så man kan va ute o greja lite mer... Bara att man kanske inte gör det de första man gör...
 
Hej Joakim, inåt mot garaget så hade jag satt OSB skiva under gipsen, duger gott att skruva i och är billigare. På utsida vägg så hade jag kört liggande 45x45 och isolerat mellan dessa reglar, detta görs för att minimera köldbryggor. Sedan så skall du ha vindduk eller vindpapp utanför, sedan panel. Om du skall ha ångspärr så skall den alltid vara på den varma sidan, alltså bakom OSB skivan, den är till för att förhindra fuktvandring in i väggen. Detta gäller om du skall ha uppvärmt garage. Skall du ha kallgarage så kan du nästan strunta i i ångspärren. Sedan så målar du gipsen i en fin blå färg...Lycka till
 
Hej!
Tack för infot!! Vindskyddet sitter redan på! Bifogar bild:
ImageUploadedByByggahus.se1366374743.031157.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser det ut just nu... Så isolering imellan, plast utanpå, sen direkt osb skivan på och tillslut gips i en blå färg ;)
Ingen fara om man gör hål i plasten med skruvar då?
 
Ingen fara om man gör hål i plasten med skruvar då?
Just därför är det praktiskt med liggande 45'or utanpå plasten, då får du ett utrymme där du kan dra el/vatten, samt skruvar som går genom OSB'n kommer inte punktera ångspärren.
 
Vänta lite nu. Jag tycker det är oklart huruvida garaget ska vara uppvärmt eller inte. Är det inte direkt dåligt att plasta om det inte värms upp, eller kvittar det?
 
Om garaget är isolerat och uppvärmt behövs diffspärren. Om garaget är oisolerat och ouppvärmt behövs ingen diffspärr.
 
Vad är plastens funktion? Alltså, vad händer om man isolerar men struntar i att plasta och sedan värmer för fulla muggar?

Eller tvärtom: Vad händer om man plastar och sedan låter bli att värma garaget?
 
Utan plast vandrar fukten genom väggen och det är (stor)risk att du får kondens en bit in.

Omvänt tror jag inte det gör något. Fukten vandrar mot den kalla sidan. Det är ju sällan garaget är kallare än utomhus även ouppvärmt.
 
Ok, så om man tilläggsisolerar utsidan av gammal byggnad är det stor risk att man får kondens inne i väggen ?
 
Där finns det nog dom som kan svara bättre men jag gör ett försök.

Det är rekommenderat att tilläggsisolera utsidan. Fukten får längre väg att vandra men fortfarande samma mängd så borde inte göra någon skillnad.
 
Anledningen att man alltid sätter diffspärren på den varma sidan är att ev fukt ej skall frysa till iskristaller och vid varmare väder fälla ut som vatten och fuktskada stommen.
Om du tilläggsisolerar på utsidan sitter plasten fortfarande på den varma sidan :)
 
Med gammal byggnad menar jag vägg utan plast på insidan.
 
Fukt kommer oftast från insidan av en uppvärmd byggnad.
Med tilläggsisolering från utsidan slipper man köldbryggorna från tex. innerväggar.
Med extra isolering på ett gammalt hus flyttar du bara dagg/fryspunkten i ytterväggen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.