Håller på med garaget och för tillfället är det 145 stående reglar som jag isolerat. Hur ska jag nu fortsätta? Hade tänkt mig att köra diffusionsspärren direkt på 145 orna sen slå på liggandes 45*45 med cc 60 därefter liggandes osb sen stående gips. Är jag helt ute och cyklar? Andra förslag? Tackasmm för tips!!
 
Hej ..
Jag tycker det ser bra ut, så kör du på det
Bra att du sätter osb bakom så du kan få upp lite verktyg på väggarna också..
Vänligen
Eti..
 
En dum fråga, vad är dom liggande 45x45 bra för?
Vad händer om man skippar dom och sätta osb och gips stående men med förskjuta skarvarna? Blir det ostabilt??

Sen verkar folk tycka lite olika ang. Vart plasten(diffusionsspärren) ska sitta? Vad skiljer dom alternativen åt??
 
Vad ska du med 45orna, mer isolering?
 
hade hellre pangat dit plyfa istället för osb.
 
Tål plyfa mer belastning än osb? Lättare att skruva upp saker? Eller vad e fördelen med det då?
 
wanegardh skrev:
Vad ska du med 45orna, mer isolering?
Det, och sedan blir det ett väldigt bra installationsskikt.
 
JoakimJohansson skrev:
Tål plyfa mer belastning än osb? Lättare att skruva upp saker? Eller vad e fördelen med det då?
Ja, det är i någon mån bättre. (Och bra mycket dyrare.) Men för alla normala behov räcker det fint med OSB.
 
andersmc skrev:
Det, och sedan blir det ett väldigt bra installationsskikt.
Ja jag vet men eftersom han inte skrev något om det så frågade jag.
 
Om jag skulle ha byggt garage skulle jag satt 16 eller 18 mm plywood bakom gipset överallt. Jag funderar på att göra det i mitt befintliga garage när (om) jag bygger om det. Kostar en del, men underbart att skruva i.
 
wanegardh skrev:
Ja jag vet men eftersom han inte skrev något om det så frågade jag.
Mitt svar var inte riktat specifikt till dig, utan till alla som läser forumet. De som redan vet behöver inte bry sig om svaret, de som inte vet är mer hjälpta av ett svar än en fråga.
 
JoakimJohansson skrev:
En dum fråga, vad är dom liggande 45x45 bra för?

Det är bland annat för att när du sedan skruvar i väggen, att du inte skall göra sönder diffusionsspärren. Dessutom är det smidigt att dra el i detta skikt.
 
Varför OSB/plyfa under gips? Jag planerar att bygga garage/verkstad så småningom och då tänker jag sätta upp plyfa utan gips. Väggarna behöver ju inta vara så vackra - så länge som dom är funktionella. Kanske dyrare men ett moment mindre i bygget.
 
vanpire skrev:
Varför OSB/plyfa under gips?
Brandskydd.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Aha okej... Ska diffusionsspärren sitta på mot insidan av garaget oavsett om det är uppvärmt eller ej? Vissa verkar ju köra helt utan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.