Mera frågor.

Är asfaboard verkligen nödvändig i ett garagebygge? Jag vill bygga något välbyggt och bra men måste väga lite för och nackdelar med allt samt lära mig varför det byggs på ett visst sätt :)
Om jag väljer asfaboard ska jag täta skarverna på något sätt också?

Verkar som många bara kör med vindpapp. Vad är det för egenskaper och fördelar asfaboarden ger?
Den kostar ju en slant också så jag försöker utvärdera om det är motiverat.
 
Mikael_L
Du kan väl välja lite vad du vill, vindpapp, asfaboard, utegips vindväv ...

Jag satt vindväv på friggeboden och huset (väldigt snabbt och smidigt) och asfaboard på garaget.
Garaget stod med asfaboard och spikläkt en vinter, så det kändes nästan som väggar. Jag hade en del verktyg där inne också.
Jag har inte gjort något åt skarvarna mellan asfaboard-skivorna, men alla skarvar är på regel och så har jag ju klamrat ganska tätt, minst var 10'e cm.

Jag föreslår asfaboard eller utegips för dig för att det blir defacto insidan på din carport.
Vindväv kommer lättare att skadas för att tala om gammal vindpapp.
Vindväv är inte så snyggt som synlig insida heller, då är asfa eller gips betydligt prydligare.
 
Ola78
Suhagg skrev:
Tack. Antar att priset rusar iväg en hel del jämfört med plast.
Du råkar inte ha någon siffra hur detta ligger i pris?
Tyvärr har jag inget pris på det, jag har inte använt det själv utan bara läst om såna som använt det. Ta och slå en pling till din bygghandlare och kolla med dem om de kan ta hem det eller har det i sitt sortiment. Då borde de även kunna ge ett pris, men visst jag tror nog att den är dyrare men som sagt jag är inte säker.
 
Mikael_L skrev:
Du kan väl välja lite vad du vill, vindpapp, asfaboard, utegips vindväv ...

Jag satt vindväv på friggeboden och huset (väldigt snabbt och smidigt) och asfaboard på garaget.
Garaget stod med asfaboard och spikläkt en vinter, så det kändes nästan som väggar. Jag hade en del verktyg där inne också.
Jag har inte gjort något åt skarvarna mellan asfaboard-skivorna, men alla skarvar är på regel och så har jag ju klamrat ganska tätt, minst var 10'e cm.

Jag föreslår asfaboard eller utegips för dig för att det blir defacto insidan på din carport.
Vindväv kommer lättare att skadas för att tala om gammal vindpapp.
Vindväv är inte så snyggt som synlig insida heller, då är asfa eller gips betydligt prydligare.
Tack. Tar asfaboard i offerten. Gjorde en snabb uträkning och det är ju max 8papp eller så för det jag behöver så det är inga jättepengar på ett bygge av denna storlek.Ger också en snyggare insida i carporten som du säger.

Ola78 skrev:
Tyvärr har jag inget pris på det, jag har inte använt det själv utan bara läst om såna som använt det. Ta och slå en pling till din bygghandlare och kolla med dem om de kan ta hem det eller har det i sitt sortiment. Då borde de även kunna ge ett pris, men visst jag tror nog att den är dyrare men som sagt jag är inte säker.
Ska kolla lite på det sen. Men jag är inte så förtjust i att vara först med "ny teknik". Har man byggt med plast i 25år och det har funkat bra så kör jag på det.
 
Ola78
Helt ny är väl inte tekniken, första gången jag hörde om det var för ungefär 5 år sedan. Jag har dock inte tagit reda på hur väl det funkar.
 
Nu börjar man snegla på dyrare material på taket också :)
Tänkte mig oljebeständig board och takpannor men råspåntluckor var ju riktigt prisvärt.

(22*540*3600) 125:-/st exkl moms.
 
Ju fler man pratar med ju fler åsikter :)

Snickaren säger
Asfaboard vad är det för gammal snickargubbe som rekommenderar det? :)

Utegips i så fall säger han men det är inte vad han rek utan kör på vindväv säger han.

Vi får se var det slutar. :)
 
Mikael_L
Vindväv är ju också bra.
Snabbt, smidigt billigt. Troligen bäst prestanda, dvs bästa kvot vindtäthet/diffusionsöppenhet.

Men sen har du vindväv synligt på insidan av carporten, vilket inte är jättedåligt på något vis, men vore det asfaboardskivor eller utegipsskivor istället så höjs det visuella intrycket av carportdelen en bit.

Utegipsen är ju rel tung att hålla på med, men den har ju en del stora fördelar, den största är den stagning av stommen du får. Även utegips ger ju dig en relativt attraktiv insida i carportdelen.

Jag kan inte utse något av alternativen som det absolut bästa, som sopar banan med dom andra.
För och nackdelarna är väl i ungefär samma magnitud.
Det är bara gammal hederlig tjärad vindpapp som jag tycker inte alls kvalar in, då har vindväven alla pappens fördelar och några till.
 
Går ju att ha vindväv innanför garaget och asfaboard eller utegips i carportdelen annars...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.