Till mitt garage hade jag tänkt så här är jag rätt ute eller saknas något?


Lockläkt 22x45, panel 22x145, papp, regel 45x45, isolering, regel 170, isolering, förhydringspapp, osb, gips


Försökt hitta en bil eller konstruktionsritning på just denna typ av vägg men inte hittat någon som har sett något liknande?

Denna var riktigt bra för att se hur väggen kan se ut
http://www.moelven.com/se/Inspiration/Fasadguiden/
 
Mikael_L
Spikläkt ! ?

Berätta lite mer.
Murar du upp ett varv med Leca på grunden? Isolerad platta och golvvärme?
 
Mikael_L skrev:
Spikläkt ! ?

Berätta lite mer.
Murar du upp ett varv med Leca på grunden? Isolerad platta och golvvärme?
Stämmer isolerad platta och golvvärme, kommer inte mura upp med leca då grunden kommer ligga högt och fint och jag kommer aldrig ha garaget som tvätthall så jag tyckte det känns onödigt att mura upp leca nu till slut.

Jag är ingen snickare så du får förklara närmre var den ska vara och vilken dim. :)
Sätt gärna in den här i.
Lockläkt 22x45, panel 22x145, spikläkt 28x70, masonitebit, papp, regel 45x45, isolering, regel 170, isolering, förhydringspapp, osb, gips
Ytterligare en fråga. Jag förbereder även den del som blir carport med golvvärme ifall jag någon gång skulle vilja göra i ordning denna till varmdel också.

Alltså vill jag göra samma upplägg på ytterväg så att jag sedan innifrån kan i efterhand isolerar regla och göra klart.

Oisolerad yttervägg i carport del
Lockläkt 22x45, panel 22x145, spikläkt 28x70, masonitebit, papp, regel 45x45, isolering,


Men jag kan ju inte lämna öppen isolering här så vad kan jag avsluta med så jag får lite snyggare innervägg i min carport som kanske alltid kommer vara ouppvärmd carport (om jag inte vinner på lotto)

Så här?
panel_9_smal.jpg
 
Redigerat:
Mikael_L
Du tänker alltså panela carporten, det är det du menar med "Men jag kan ju inte lämna öppen isolering här så vad kan jag avsluta med så jag får lite snyggare innervägg i min carport som kanske alltid kommer vara ouppvärmd carport (om jag inte vinner på lotto)"?
 
Mikael_L skrev:
Du tänker alltså panela carporten, det är det du menar med "Men jag kan ju inte lämna öppen isolering här så vad kan jag avsluta med så jag får lite snyggare innervägg i min carport som kanske alltid kommer vara ouppvärmd carport (om jag inte vinner på lotto)"?
Inte så lätt att hänga med när jag har allt klart i min egen skalle bara.

Precis. Denna del ute till höger på 7x8.5m kommer vara carport.
Framsidan blir en enda stor öppning utan port men sidan och baksidan blir panel och knstruktion precis som övriga byggnaden. Skulle jag vilja slå igen denna del och göra till uppvärmt ska det gå att göra.


En liten planlösning.
Till vänster blir det en stor port ca 5m b x 3m h. Till höger blir det en stor öppning in till carport. Strax över 6.5m öppning.

garagemedbalkar.jpg
 
28x70 spikläkt har jag nu förstått är helt överdrivet i mitt fall.

Det enda jag behöver är ju lite luft i mellan panel och min 45x45 regel som jag kommer dra fast panelen i.
Alltså antingen klyva något själv eller köpa något klent färdigt. Vad skulle något färdigt kunna vara?

10mm x 20mm eller något vad blir det i standard dim?
 
Mikael_L
Jag skulle bygga väggarna så här:
Panel
Spikläkt 28*70
Asfaboard
Stående reglar 45x145 (eller ev 45x170) isolerat i garaget oisolerat i carporten.
I garagedelen difftät plast
I garagedeln liggande regel 45x45 med isolering.
Elen dras här innan väggarna slås igen
Slutligen OSB + gips
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
28x70 spikläkt har jag nu förstått är helt överdrivet i mitt fall.

Det enda jag behöver är ju lite luft i mellan panel och min 45x45 regel som jag kommer dra fast panelen i.
Alltså antingen klyva något själv eller köpa något klent färdigt. Vad skulle något färdigt kunna vara?

10mm x 20mm eller något vad blir det i standard dim?
Om du korsreglar med 45x45 på utsidan av stommen kan du köra på bärläkt 45x25 (50x25) brukar vara billigt skitvirke.
Då lägger du denna läkt precis på den liggande 45x45 så har du ändå rejält att spika i.

Men jag skulle som sagt korsregla på insidan för att lättare få dit elen bra.
Och sen haft 28x70 som spikläkt.
Dessutom spikat med spikpistol och 50-60mm spik, locken med 75mm spik.
 
Började att skriva ett inlägg men insåg just att Mikael_L hade skrivit exakt samma konstruktionslösning som jag skulle förespråka. Så den kan jag rekommendera!
 
Mikael_L skrev:
Jag skulle bygga väggarna så här:
Panel
Spikläkt 28*70
Asfaboard
Stående reglar 45x145 (eller ev 45x170) isolerat i garaget oisolerat i carporten.
I garagedelen difftät plast
I garagedeln liggande regel 45x45 med isolering.
Elen dras här innan väggarna slås igen
Slutligen OSB + gips
Stort tack!
Ska kolla med snickaren som ska hjälpa mig med stomres vad han förespråkar.
Elen på insidan blir ju betydligt lättare på detta sätt istället för att få borra igenom en massa i stommen på 170.
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
Elen på insidan blir ju betydligt lättare på detta sätt istället för att få borra igenom en massa i stommen på 170.
Ja det bästa är att man behöver nästan inte borra alls.
Vågrät dragning av rör är bara längs med de korsreglade 45x45 och lodrät pressar man in mellan plasten och 45x45-orna.

Asfaboard tycker jag att du kan använda, för det ger carport-delen lite mer ombonad känsla än att se baksidan av ytterpanelen, samt att den klarar lite slitage och olyckor bättre än papp eller vindväv.
Köp en spikpistol för långa smalryggade (5,7 mm 6mm, eller vad dom nu är) klammer. Skjut fast asfan med ca 30mm långa i cc 10cm. Går jättefort och det är snorbilligt med klammer.
Jag spikade först upp min asfaboard med pappspik, cc ca 40-50 cm, sen gick jag över med en massa klammer snabbt sen.

Asfaborden ger dessutom carport-delen en anings sidostabilitet, men jag tycker inte det räcker med endast den. Så glöm inte minst en snedsträva i varje vägg i carporten, funkar bra med 28x70 som du spikar i varje regel som den passerar.
 
Mikael_L skrev:
Jag skulle bygga väggarna så här:
Panel
Spikläkt 28*70
Asfaboard
Stående reglar 45x145 (eller ev 45x170) isolerat i garaget oisolerat i carporten.
I garagedelen difftät plast
I garagedeln liggande regel 45x45 med isolering.
Elen dras här innan väggarna slås igen
Slutligen OSB + gips
Tack.
Säger min snickare samma sak som dig så är detta officiellt facit på en prisvärd och bra garagevägg. :)

5 - 10 mm stående luftningslist spikat mot regelverket är det något att bry sig om eller är det overkill? För att spikläkten inte ska täta för bra så att säga emot asfaboarden antar jag.

Så för att summera och se att jag hänger med i vilken ordning allt kommer.
Lockpanel, Panel,Spikläkt 28*70, Asfaboard (1200x2740x12), Stående 45x170, isolering, difftät plast,liggande 45x45, isolering, el-dragning, OSB, gips.

Dum fråga men om det kommer in fukt i isoleringen mellan asfaboard plasten då kommer den väl inte ut? Men den kanske inte ska komma in heller så det är ett ickeproblem :x
 
Redigerat:
Mikael_L
Suhagg skrev:
Dum fråga men om det kommer in fukt i isoleringen mellan asfaboard plasten då kommer den väl inte ut? Men den kanske inte ska komma in heller så det är ett ickeproblem :x
Den diffunderar ut genom asfaboarden.


Vad det gäller plast i väggen så finns det ett generellt råd att inte plasta ej uppvärmda byggnader.
Så just den biten kan säkert diskuteras en del ifall du inte tänkt värma upp garaget.
Men du har nämnt golvvärme, så jag skrev plast. :)

Själv har jag byggt ett kallställt garage med plast, så modig är jag. ;)
 
Ola78
Ola78 skrev:
Ett alternativ istället frö plast i väggarna kan vara att sätta en så kallad ångbroms, denna anpassar sig efter hur omgivningens relativa luftfuktighet. Här kan du läsa mer om dessa, först Isovers variant [länk], och här är Rockwools variant [länk]
Tack. Antar att priset rusar iväg en hel del jämfört med plast.
Du råkar inte ha någon siffra hur detta ligger i pris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.