T thessao skrev:
Ja, det är en BRF. Badrummet har jag redan rivit, så det är inga överraskningar någonstans och inget som behöver korrigeras i någon större utsträckning för att uppnå dagens branschregler. Slitsen är öppen, och eftersom det är grovsoprum under så är det enkel åtkomst till all VVS. En vägg är murvägg, de andra tre är gips och reglar, så inga konstigheter där heller. Kaklet är vanligt kakel i 20x20, 5x5 och 10x20 i mönster, med alternativ bara 30x30 och jag har bett dem spec'a båda och jag är beredd att betala mer för mönstervarianten.

Jag tog in ett gäng via Proffs.se för jag hade hört att de var mer seriösa, men det var de inte, så det gänget som jag tog in nu i andra omgången för offert har jag bara tagit på rekommendation från människor jag känner.

Det är intressant att du skriver att du tycker det är dyrt, för det tycker jag också, men jag vet inte hur jag ska få tag på en seriös firma som gör ett bra jobb, och som tar ut ett vettigt pris, givetvis med ett bra påslag till dem, men inte ett hutlöst. Jag beredd att betala bra för ett bra jobb, jag är inte ute efter billigt utan de ska göra en juste vinst och kunna betala bra löner till sin personal, men det finns en övre gräns också där det inte längre är seriöst...

I sista offerten som kom hade de spec'at 15 000 kr för sophämtning, och 10 000 för etablering och rivning (trots att jag redan rivit badrummet och det inte behövs några dammfällor och täckning eftersom det är full renovering i hallen utanför också. När jag sa att jag gillade deras offert, men ville att de skulle ta bort rivning och dammtäckniong, och sophämtning (som jag kan fixa själv) så återkom de inte, trots att jag sökte dem flera gånger.

Om du har några bra firmor att rekommendera får du gärna skicka ett PM!
Lägg ut lite bilder så kan jag kika. Det är nästan alltid mer jobba än vad man förstår om man inte är insatt.
 
L Lord_tito88 skrev:
Jädrar vad trevlig du är då!

[bild]
Se till att du får ett våtrumscertifikat när det är färdigt!
 
P Peshmerga skrev:
Hej,

Jag har funderat på hur mycket det skulle kosta ungefär för att renovera mitt badrum som är på strax under 3 m2. Jag kan inte så mycket om renoveringar av badrum och hur de olika arbetsmomenten delas upp, men jag tänkte en totalkostnad för allt arbete osv. Jag väljer själv kakel, klinkers och inredning. Vill helst ha med golvvärme.

Några här som kanske har nyligen renoverat sina badrum i den storleken?

Kanske någon som vet en bra firma i Västerås som de rekommendera?

Tacksam för all hjälp :)
Sonen renoverade precis ett badrum i den sizen. 77000kr för el/rör/plattsättning. Detta var i Östersund
 
  • Gilla
thessao och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Ja, klart jag ska ta in några offerter för att se exakt vad det kan landa på men tänkte bara kolla ungefär vad det kan kosta.
Verkar variera en del i priset när man läser här, men det beror helt enkelt på hur det ser ut när man väl börjar riva.

Flyttade in för ca 3 år sen, så jag har ingen aning hur det ser ut bakom. Vet bara att det är kakel och klinkers i dagsläget.
 
P Peshmerga skrev:
Hej,

Ja, klart jag ska ta in några offerter för att se exakt vad det kan landa på men tänkte bara kolla ungefär vad det kan kosta.
Verkar variera en del i priset när man läser här, men det beror helt enkelt på hur det ser ut när man väl börjar riva.

Flyttade in för ca 3 år sen, så jag har ingen aning hur det ser ut bakom. Vet bara att det är kakel och klinkers i dagsläget.
Ta lite bilder och lägg upp
 
Här kommer lite bilder.

Det är ganska trångt där toastolen står pga väggen går ut en liten bit. Antar det är för att det ligger massa rör där.
 
  • Trångt badrum med vit toastol intill en utbuktande vägg, tvättmaskin, blå matta och duschdraperi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trångt badrum med utskjutande vägg nära en vit toastol och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trångt utrymme i badrum med vit toalett nära utstickande vägg med rör, bredvid handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lgströ
  • Laddar…
R Rolf Ericson skrev:
Se till att du får ett våtrumscertifikat när det är färdigt!
Firman är certifierad av BKR och rörisen som används har Säkert Vatten och det är avtalet med entreprenören att jag får intyg.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
P Peshmerga skrev:
Här kommer lite bilder.

Det är ganska trångt där toastolen står pga väggen går ut en liten bit. Antar det är för att det ligger massa rör där.
Det kommer nog bli ännu mera trångt. Det är väldigt svårt att se på bilderna men jag tycker det ser ut som om att väggen där dörren sitter är ca 7-8 cm tjock? Då har du endast enkelgips i den väggen. Du får räkna på 15 mm för en plyfa som ska in bakom gipsen. Kan vara samma sak med trumman bakom tvättstället. Jag gissar att rören kommer ut ur trumman ca 20 cm ovan golv mot duschen? Dom måste flyttas upp till minst 2 m ovan golv. Rörmokaren måste alltså bygga om rören inne inne i trumman.
Handdukstorken är nog kopplad till vvc. Det är inte tillåtet längre så den försvinner. Sen är placeringen av golvbrunn anpassad för badkar. Den vill du säkert flytta in närmare duschen. Alla avloppsrör som kommer upp ur golv ska vara placerade så det är minst 6 cm till tätskikt. Kan inte avgöra på dina bilder men det är vanligt att avlopp till wc och tvättställ behöver flyttas ut.
Inne i trumman så lär det behövas en ny slitsbotten med ett nytt skvaller rör.

Är inte badrummet större än 3 m2?

Jag skulle gissa på att du kommer få betala runt 190” kr inkl moms. Exkl. rotavdrag. Då ingår inte inredning eller kakel.
Observera att detta är en grov uppskattning och baserat på att du väljer standardkakel och klinker. Väljer du större plattor eller mosaik stiger priset.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det kommer nog bli ännu mera trångt. Det är väldigt svårt att se på bilderna men jag tycker det ser ut som om att väggen där dörren sitter är ca 7-8 cm tjock? Då har du endast enkelgips i den väggen. Du får räkna på 15 mm för en plyfa som ska in bakom gipsen. Kan vara samma sak med trumman bakom tvättstället. Jag gissar att rören kommer ut ur trumman ca 20 cm ovan golv mot duschen? Dom måste flyttas upp till minst 2 m ovan golv. Rörmokaren måste alltså bygga om rören inne inne i trumman.
Handdukstorken är nog kopplad till vvc. Det är inte tillåtet längre så den försvinner. Sen är placeringen av golvbrunn anpassad för badkar. Den vill du säkert flytta in närmare duschen. Alla avloppsrör som kommer upp ur golv ska vara placerade så det är minst 6 cm till tätskikt. Kan inte avgöra på dina bilder men det är vanligt att avlopp till wc och tvättställ behöver flyttas ut.
Inne i trumman så lär det behövas en ny slitsbotten med ett nytt skvaller rör.

Är inte badrummet större än 3 m2?

Jag skulle gissa på att du kommer få betala runt 190” kr inkl moms. Exkl. rotavdrag. Då ingår inte inredning eller kakel.
Observera att detta är en grov uppskattning och baserat på att du väljer standardkakel och klinker. Väljer du större plattor eller mosaik stiger priset.
Jadu, som sagt jag flyttade in för ca 3 år sen och det enda jag har lagt in är tvättmaskinen. Jag har absolut ingen aning om hur det ser ut invändigt, men det du skriver kan mycket väl stämma.

Fyfan, över 150k är galet mycket känns det som för den här storleken. Ja det är 3 kvm, handfatet är inte normalstor. Det är mindre än standard och det är trångt, inte mycket yta kvar när man står där inne. Får väl se vad de olika firmorna säger.

Tusen tack för dina svar, uppskattas.
 
P Peshmerga skrev:
Jadu, som sagt jag flyttade in för ca 3 år sen och det enda jag har lagt in är tvättmaskinen. Jag har absolut ingen aning om hur det ser ut invändigt, men det du skriver kan mycket väl stämma.

Fyfan, över 150k är galet mycket känns det som för den här storleken. Ja det är 3 kvm, handfatet är inte normalstor. Det är mindre än standard och det är trångt, inte mycket yta kvar när man står där inne. Får väl se vad de olika firmorna säger.

Tusen tack för dina svar, uppskattas.
Som jag skriver så är det en grov uppskattning. Tar du bättre bilder så ser jag mer.
Om badrummet hade varit 5 m2 hade priset endast stigit lite. Det går åt lite mer gips och plyfa och plattsättaren får några m2 till att jobba med. Men dom tunga kostnaderna med att anpassa badrummet efter dagens regler är desamma mer eller mindre.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Som jag skriver så är det en grov uppskattning. Tar du bättre bilder så ser jag mer.
Om badrummet hade varit 5 m2 hade priset endast stigit lite. Det går åt lite mer gips och plyfa och plattsättaren får några m2 till att jobba med. Men dom tunga kostnaderna med att anpassa badrummet efter dagens regler är desamma mer eller mindre.
Jo jag förstår vad du menar. Syftet med inlägget var bara att få lite uppskattning gällande priset, så man inte blir helt chokad om man har räknat med 80-100k och sen får man offerter på över 150k. Jag kan återkomma när jag har fått några offerter, så vet man mer om vad som ska göras osv.
 
Mitt badrum på 3,5m2 blev klart för en vecka sedan, tog 3 veckor och designades av tjejen som fick helt fria tyglar att köpa vad hon ville.
Allt material köptes in av mig själv och installerades sedan vitt av hantverkare.

Inredning INR & Tapwell (inkl dusch) samt vägghängd TECE toa: 90’
Dra om all el och installera 3 olika ljuskällor med mycket lull lull 20’
VVS, alla rör drogs på nytt: 10’
Golvvärme via gamla radiatorer: 12’
Hantverkare (även öppna/stänga tak i källaren etc för att kunna ta upp nya rör och el) ca 130’
Ljudsystem 10’
Kakel 15’

Totalt landade på ca 290’
 
Redigerat:
  • Wow
Erik9005 och 1 till
  • Laddar…
L Fredrik.hermansson skrev:
Mitt badrum på 3,5m2 blev klart för en vecka sedan, tog 3 veckor och designades av tjejen som fick helt fria tyglar att köpa vad hon ville.
Allt material köptes in av mig själv och installerades sedan vitt av hantverkare.

Inredning INR & Tapwell (inkl dusch) samt vägghängd TECE toa: 90’
Dra om all el och installera 3 olika ljuskällor med mycket lull lull 20’
VVS, alla rör drogs på nytt: 10’
Golvvärme via gamla radiatorer: 12’
Hantverkare (även öppna/stänga tak i källaren etc för att kunna ta upp nya rör och el) ca 130’
Ljudsystem 10’
Kakel 15’

Totalt landade på ca 290’
10” för rör låter sjukt billigt.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
10” för rör låter sjukt billigt.
Hantverkarna hade öppnat allt, dvs golv och tak under. Alla nya rör fanns på plats och jag stängde av vatten och sågade av rören själv. Röris var här 2 ggr och tot kanske 4h.

Golvvärme aktiverar jag själv just nu och justerar efter hand för att hitta rätt nivå.

Min nivå av kunnande är ganska nära noll. Jag har aldrig gjort något praktiskt i mitt liv och har ingen baskunskap. Andra huset vi äger men första där vi gör ens mer än att hänga upp en tavla. Jag har däremot på 6 månader blivit rätt bra på att googla :geek:
 
  • Haha
Ivana och 1 till
  • Laddar…
Vi renoverade vårt badrum precis innan jul, bor i villa i Huddinge. 2x1,5 m så ganska exakt tre kvadratmeter. men ingen tvättmaskin i badrummet
Vi köpte in allt synligt själva (kakel, klinker, kommod, handfat, handdukstork, toalettstol/fixtur, dusch etc) och det gick på 35.000 kr. Själva arbetet från byggfirman landade på 130.000 kr efter ROT-avdrag och då ingick allt byggmaterial, eljobb, rörjobb, elgolvvärme, golvbrunn etc.
Så totalt landade vi på 165.000 kr efter ROT.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.