I vår nya villa skall vi ha ca 40 Philips Hue spotlights. Intallation sker medan väggar är öppna från ena sidan och taket enkelt kan nås ovanifrån (inget golv lagt än).

Om man är lite tidseffektiv och erfaren installatör/elektriker, hur lång tid borde man behöva per spot? Hue är ju enkla på det sättet att man drar fram 240v, borrar hål, kopplar i och skruvar fast så är det klart. Om vi säger att snittlängden på flexrör fram är 15m. Klara man sig på 15, 30,45min per spot? Jag är lite intresserad av vad ni med erfarenhet av liknande saker säger då vi kommer få ett estimat av elektrikern och jag vill kunna avgöra om det är realistiskt.
 
Hej

Grattis till nya huset. Har ingen tidsåtgång men iaf ett riktmärke i nutid.
Vi byggde nytt för ca 1,5 år sen. Vi använde elektrikern som drog elen i övriga huset för extra tillvalen som spottar var i vårt fall. Vi hade en jättebra diskussion med elektrikern som dock va lite grön och sa vad vad allt faktiskt kostade. Han fick revidera sin estimat efter samtal med sin chef då de hade fast priser på allt. Det var inget officiellt kostnadsförslag han kom med utan sa bara vad saker kostade ungefär så det var inget fel i sig. Han var jätteduktig och tycke förstås att det hela var jättepinsamt, tyvärr slutade efter han var klar med vårt hus och började som lärare istället. :)
Hursomhelst detta var vad vi fick betala, säkert "överpris" men jag antar att det är här de tjänar in brödfödan, huset i övrigt är nog plusminusnoll verksamhet.
Fönsterspot 600: + moms + 12% = 840:-
Takspot 800 + moms +12% = 1120
Data kabel med uttag = 1400 + moms +12% = 1960:-

Vi vart iaf nöjda med resultat och det är det viktigaste.
 
Byggglädje Byggglädje skrev:
Hej

Grattis till nya huset. Har ingen tidsåtgång men iaf ett riktmärke i nutid.
Vi byggde nytt för ca 1,5 år sen. Vi använde elektrikern som drog elen i övriga huset för extra tillvalen som spottar var i vårt fall. Vi hade en jättebra diskussion med elektrikern som dock va lite grön och sa vad vad allt faktiskt kostade. Han fick revidera sin estimat efter samtal med sin chef då de hade fast priser på allt. Det var inget officiellt kostnadsförslag han kom med utan sa bara vad saker kostade ungefär så det var inget fel i sig. Han var jätteduktig och tycke förstås att det hela var jättepinsamt, tyvärr slutade efter han var klar med vårt hus och började som lärare istället. :)
Hursomhelst detta var vad vi fick betala, säkert "överpris" men jag antar att det är här de tjänar in brödfödan, huset i övrigt är nog plusminusnoll verksamhet.
Fönsterspot 600: + moms + 12% = 840:-
Takspot 800 + moms +12% = 1120
Data kabel med uttag = 1400 + moms +12% = 1960:-

Vi vart iaf nöjda med resultat och det är det viktigaste.
Tack för svar. Antar ovanstående är inlusive hårvara? Jag var mest intresserad av jobbtid.. Datakabeln ser väldigt dyr ut för övrigt!
 
Japp inklusive hårdvara. Håller med om datauttagen. Tyckte iof alla moment var dyra ;) Dock jämfört att köpa ett begagnat för ungefär lika mycket så i det stora hela ganska "billigt".
För övrigt är det nog svårt att få en generell tidsåtgång. Det finns mycket som påverkar installationstiden. Men nog kan en elektriker på plats göra en rätt bra bedömning. Gäller bara hitta en man har förtroende för. Forumet framför datorn får det nog svårare :)
 
Byggglädje Byggglädje skrev:
Japp inklusive hårdvara. Håller med om datauttagen. Tyckte iof alla moment var dyra ;) Dock jämfört att köpa ett begagnat för ungefär lika mycket så i det stora hela ganska "billigt".
För övrigt är det nog svårt att få en generell tidsåtgång. Det finns mycket som påverkar installationstiden. Men nog kan en elektriker på plats göra en rätt bra bedömning. Gäller bara hitta en man har förtroende för. Forumet framför datorn får det nog svårare :)
Jag har en prislista. Elektrikern vill ha X kronor för att installera ett lamputtag och Y för att installera en spot (båda med hårdvara). Nu vill jag ha en HUE spotinstallerad och köpa den själv. Det gick bra. Då jag tänkte på det slog det mig att intallation av en HUE och ett vanlig lamputtag är väldigt lika
1. Fixa hål
2. Dra fram 240v
3. Installera och skruva fast

Inget drivdon eller annat att mecka med.

I mitt huvud borde då kostnaden för bara installationsjobbet vara ganska nära X (installation av lamputtag). Det var det dock inte det var nästan 2X, d.v.s dubbla priset. Är det en vettig skillnad och vad är det som motiverar merkostnaden i så fall? Jag sitter med känslan av att elektrikern har ganska bra provision på installation av just spottar och att mitt sätt att jämföra med vanliga lamputtag lyfter fram det på ett sätt som blir lite besvärligt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
H
L Lini skrev:
Jag har en prislista. Elektrikern vill ha X kronor för att installera ett lamputtag och Y för att installera en spot (båda med hårdvara). Nu vill jag ha en HUE spotinstallerad och köpa den själv. Det gick bra. Då jag tänkte på det slog det mig att intallation av en HUE och ett vanlig lamputtag är väldigt lika
1. Fixa hål
2. Dra fram 240v
3. Installera och skruva fast

Inget drivdon eller annat att mecka med.

I mitt huvud borde då kostnaden för bara installationsjobbet vara ganska nära X (installation av lamputtag). Det var det dock inte det var nästan 2X, d.v.s dubbla priset. Är det en vettig skillnad och vad är det som motiverar merkostnaden i så fall? Jag sitter med känslan av att elektrikern har ganska bra provision på installation av just spottar och att mitt sätt att jämföra med vanliga lamputtag lyfter fram det på ett sätt som blir lite besvärligt.
Om du köper in mtrl så går ju självklart priset upp arbetet per spot
 
HUR skall hue armaturen installeras. Om den kräver en skyddsbox mot isoleringen eller liknande så kan det vara lite mer arbete än med ett lamputtag. Det kan ev. också vara en del strul med övergång från fastförlagd, kabel till anslutning av armaturen. I lamputtagets dosa går det in rena FK trådar som kopplas till uttaget, slangen ansluter till dosan.

När du sätter en spot, så får inte FK trådarna gå till lampan, för slangen ansluter inte till lampan. Det finns en del mer eller mindre godkända lösningar på det problemet. I många fall drar man en kabeltyp som dessutom råkar vara värmetålig (den togs fram för att lösa problemet för halogenspottar), den är avsevärt dyrare än vanlig kabel.
 
Det talas om lamputtag, men är det inte en infälld spot med ex. GU10-fäste som ska installeras?
Därefter kan valfri person trycka in önskad Hue-ljuskälla.
 
H hempularen skrev:
HUR skall hue armaturen installeras. Om den kräver en skyddsbox mot isoleringen eller liknande så kan det vara lite mer arbete än med ett lamputtag. Det kan ev. också vara en del strul med övergång från fastförlagd, kabel till anslutning av armaturen. I lamputtagets dosa går det in rena FK trådar som kopplas till uttaget, slangen ansluter till dosan.

När du sätter en spot, så får inte FK trådarna gå till lampan, för slangen ansluter inte till lampan. Det finns en del mer eller mindre godkända lösningar på det problemet. I många fall drar man en kabeltyp som dessutom råkar vara värmetålig (den togs fram för att lösa problemet för halogenspottar), den är avsevärt dyrare än vanlig kabel.
Så här ser den ut i genomskärning, försöker hitta en installationsguide men det gå inte så bra ;)

Genomskärning av en elektrisk installation med kontakter och fästelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna är inte officiell men han verkar ju göra rätt...
ser superenkelt ut tycker jag men det han gör kanske inte möter kraven en elektriker har på sig?
 
E etompau skrev:
Det talas om lamputtag, men är det inte en infälld spot med ex. GU10-fäste som ska installeras?
Därefter kan valfri person trycka in önskad Hue-ljuskälla.
HUE säljer paket, så ja det blir en spot armatur som det följer med en HUE-GU10a- i
 
Hittade guide, det här kan ju inte ta så mkt tid

http://download.p4c.philips.com/files/3/3115531ph/3115531ph_qsg_aen.pdf
Illustration av installationssteg för elektrisk utrustning med kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av installationsanvisningar för ett elektriskt golvvärmeanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Illustration av installation av infälld belysning och en hand som aktiverar en strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller måste man ha någon bytta ovanför dessa som tar tid få på plats? Försöker vilka moment som ingår för elektrikern som inte ingår vid vanligt lamputtag...
 
Redigerat:
Utan att vara elektriker så skulle jag säga att minimum 30-45 minuter/spot, detta inkluderar då dragning och förläggning av kabel, inkoppling i central, håltagning, uppackning av armatur, inkoppling av kabel och fastgörande av armaturen i tak.
 
E etompau skrev:
Utan att vara elektriker så skulle jag säga att minimum 30-45 minuter/spot, detta inkluderar då dragning och förläggning av kabel, inkoppling i central, håltagning, uppackning av armatur, inkoppling av kabel och fastgörande av armaturen i tak.
Fair enough, men vad av det du beskriver ingår inte när man monterar ett nytt lamputtag? För spotten kostar mig 2X i pris att få upp (och jag betalar alltså själv för hårdvaran förutom kabel)

Och kan man inte optimera lite om man skall slänga upp 40 spottar varav de flesta är ganska klustrade?

Om jag räknar att flexslang + kabel kostar 100 fram till varje spot och sen delar kostnaden som är kvar med elektrikerns timtaxa så använder han dessutom 1h10min per spot som jag fått offererat nu...
 
Elektrikern vill också tjäna pengar utan att springa benen av sig. Kanske kan du göra en deal med dom och göra en del av arbetet själv (även om det inte är enligt regelverket.).
 
E etompau skrev:
Elektrikern vill också tjäna pengar utan att springa benen av sig. Kanske kan du göra en deal med dom och göra en del av arbetet själv (även om det inte är enligt regelverket.).
Förstår inte vad du syftar på med springa-liknelsen, att han inte vill ha ett högt tempo? Och om det är det du menar, varför är han isf ok med olika tempo beroende på om det är spot eller lamputtag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.