Enligt nätägaren så kan det fortsätta vara sådär då det är dom själva som gjort installationen på det där sättet för ungefär 12 år sedan när fjärrvärmen installerades.
 
Då kan du ju passa på att koppla in dig med lite värmeelement i fjärrvärmecentralen (gratis ström) är säkringen 10 A så kan du plocka ut över 2 kW eller ca 50 kWh per dygn (y)
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag funderar på att sätta ett fasadmätarskåp på utsidan ändå, fick idag ett svar från nätägaren där dom som sagt inte har några problem med att skarva, men att det är jag som får ta allt ansvar om det blir en brand i skarven och att försäkringsbolag kan sänka ersättning om dom för vetskap om att skarv finns.
Känns som en mindre summa i sammanhanget att då installera fasadmätarskåp.

Är det någon här som har koll på om man kan använda kabeln som går in i källaren eller om jag kommer behöva gräva nytt från skåpet vid vägen? Borde ju gå att dra ut kabeln som går in och använda den i fasadmätarskåpet som kommer sitta precis ovanför där den går in i källaren.

Samt vilket skåp rekommenderas? Det är väl dessa två saker som ska sitta i skåpet (se bilder nedanför) eller är det något annat också?
Elskåp i källare med säkringar, en energimätare och en brandvarnare, markerat för potentiell användning i fasadmätarskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elanslutningskomponenter på vägg inklusive ASEA huvudsäkring och mätarutrustning, omgivna av en röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inkommande kabel kan, om den är en plastkabel backas och dras in i mätarskåpet är det en äldre tjärpappskabel klipper man av den och gör en kabelskarv mot en ny plastkabel i backen. Du gör ev mark jobb och drar en ny kabel från mätarskåp till centralen , nätägaren kommer och skarvar sin kabel och kopplar in/flyttar mätaren.
Ta kontakt med elfirman som ska sköta pappersexercisen och be om ett pris. Skåp är rätt lika både till pris och kvalitet så det spelar mindre roll, OM du inte har speciella önskemål om som extra stort utrymme för div. som utgående ledningar, ljusrelän, motorvärmaruttag, åskskydd mm mm
 
Går det att ta reda på om det är plastkabel eller tjärpappskabel på utsidan av kabeln?
Tänkte ta detta på löpande, men vill ju gärna veta om det är en kabel som går att använda så inte priset skenar iväg om det skulle vara tjärkabel.
 
Enklast är att öppna lådan där kabeln slutar och kolla hur den ser ut i änden.
 
Bäst. Men mest jobb är att byta inkommande kabel från gatan. Dra fram denna till rätt plats och där sätta ny mätartavla/huvudsändningar. Sen samtidigt byta till en modern elcentral. Så skulle jag gjort. Då får du ordning på allt
 
M Morgonskiftet skrev:
Bäst. Men mest jobb är att byta inkommande kabel från gatan. Dra fram denna till rätt plats och där sätta ny mätartavla/huvudsändningar. Sen samtidigt byta till en modern elcentral. Så skulle jag gjort. Då får du ordning på allt
Må hända, men onödigt jobb och kostnad. Att byta ut min elcentral med porslinsäkring mot en ny skulle jag aldrig få för mig att göra då den fungerar utmärkt som den är.

Mätarskåpet ska sitta precis ovanför där den går in i väggen nu, ca 1m högre bara, så är det plastkabel borde det inte vara några problem.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Må hända, men onödigt jobb och kostnad. Att byta ut min elcentral med porslinsäkring mot en ny skulle jag aldrig få för mig att göra då den fungerar utmärkt som den är.

Mätarskåpet ska sitta precis ovanför där den går in i väggen nu, ca 1m högre bara, så är det plastkabel borde det inte vara några problem.
så kan det vara… gjorde detta 2017 i vårt hus. Var en gammal tjärkabel. Grävde själv för ny kabel och lade flexslang. Mätartavlan köpte jag av elektrikern - 1200 kr. Kabeln fick jag gratis av samma elektriker (ren slump, de hade gjort ett stort jobb i området och hade kabel över) annars hade den gått på omkring 4 papp gissar jag. Installation av nya mätartavlan samt hjälp att skjuta in kabeln gick på 2 plattor öl.

Ny central samt överflyttning från gamla centralen (från rummet bredvid) gjordes av en lokal el-firma. Minns inte exakt men runt 15-20 tusen totalt har jag för mig.

30 tusen för det som du vill ha gjort låter väldigt dyrt…
 
Jag gjorde ett liknande jobb för ett drygt år sedan. Inkommande servis flyttade från ena sidan huset till den andra (blev 10-12 meter kortare, så inget behövde skarvas), Nytt mätarskåp på fasaden och flytt av elcentral invändigt. Jag har lite större grejer, så priserna blir därefter...
Jag skruvade upp mätarskåpet grävde och frilade serviskabeln själv, så det var i princip bara för berörda parter att koppla in prylarna. Markskåpet satte elbolaget dit.


Nyinstallerat mätarskåp på husfasad med uppskruvade ledningar och öppen grävning för serviskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



- Mätarskåp (63A) med tillbehör, markrör och 10 meter stigarledning (N1XV 5G16) plus lite småprylar kostade runt 8600:-
- Elektrikern som kopplade in stigaren och flyttade elcentralen inne kostade 2000:- Då var det bara en liten temporär 'byggcentral' med JFB och några få grupper.
- Elbolaget gjorde klart för mig innan att deras jobb skulle faktureras löpande, men jag har fortfarande inte fått någon faktura... Förmodligen nöjde dom sig med att det blev nya grejer och en mätare utvändigt.
- Grävningen gjorde jag i samband med att jag hyrde en grävare för en massa andra jobb, så kostnaden blev väl några hundringar.
 
Grillen Grillen skrev:
Går det att ta reda på om det är plastkabel eller tjärpappskabel på utsidan av kabeln?
Tänkte ta detta på löpande, men vill ju gärna veta om det är en kabel som går att använda så inte priset skenar iväg om det skulle vara tjärkabel.
Den kabel du har på bilderna är av typen EKKJ och alltså plastjordkabel av helt ok typ oavsett ålder. Den kan du använda antingen du flyttar ut eller gör jobb likt det du nämnde först. Det är av vad du visat som sagt ett litet och enkelt jobb i båda fallen skillnaden blir i princip mätarskåpet om du flyttar ut.
 
GK100 GK100 skrev:
Den kabel du har på bilderna är av typen EKKJ
Inte för att jag misstror dig, men vilken av bilderna får dig att vara så säker på det?


Skadad vägg och frestad elkabel genom ett hål, med sprickor och flagor runt öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Henibell
  • Laddar…
useless useless skrev:
Inte för att jag misstror dig, men vilken av bilderna får dig att vara så säker på det?


[bild]
Till exempel denna där kabeln ifråga är den som kommer nedtill från sidan in i säkringslådan via en vanlig metallförskruvning i en sk sido- eller rörfläns. Så ansluts inga blypapperskablar eller tjärkablar som det kallades här tidigare. Delen på din bild är plicarör med MK idragna vidare till mätartavlan dvs dåtida flexslang.

Kabel ansluten till en gammal säkringslåda med metallförskruvning och plicarör markerad med en röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henibell och 2 till
  • Laddar…
Ok. Jag fattade det som att den snett ovanifrån var inkommande och de vitmålade gick bort till mätaren/centralen.
 
useless useless skrev:
Ok. Jag fattade det som att den snett ovanifrån var inkommande och de vitmålade gick bort till mätaren/centralen.
Nej det är tvärtom, "plåtröret" går till elcentralen och den kabeln ansvarar jag för. Den vita som går åt vänster är nätägarens
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.