mats_o skrev:
Ledningsägaren får faktiskt betalt oavsett vem du tecknar teleavtal med. Detta regleras genom produkterna hel respektive delad ledning. Båda produkterna är kostnadsbaserade och övervakade av pts.

Den fasta avgiften ska täcka kostnaden för just kabel och stationer så ur kabelperspektiv gör man ingen förlust oavsett vem det är som sen levererar trafiken
Du missförstod vad jag menade.

Det finns idag fyra alternativ att via koppar få fast telefoni.

1. Helkund Telia. Där betalar du som kund Nätavgift till Telia samt all samtalstrafik
2. Halvkund Telia. Där betalar du som kund Nätavgift till Telia medans alla samtalstrafik går via den andra operatören (Ja, jag vet att betalsamtal fortfarande faktureras via Telia trots detta)
3. Skanova Telefoniabg. Även kallade TAB-abg. Kunden betalar allting till sin operatör tex Tele2, glocalnet osv. Den operatören betalar i sin tur Telia en månadshyra för denna näthyra. Denna summa regleras utav pts. (I princip innebär detta att Om jag vill låna din bil så får jag göra det och det är en myndighet som sätter priset. För att göra en liknelse)
4. Vi kan kalla 4:e alternativet Utporterad. Här har en operatör själv dragit kablen ut till kund eller köpt hela kablen! Här får Telia inte en spänn! Priset för köp utav kabel regleras utav PTS!

Hur blir Telia blåsta om de är tvingade att ansluta en kund för 975:-?

Den som tror att den sk nätavgiften finansierar en kabeldragning ut till ett nybygge etc kan juh inte ha räknat på detta. Jag vet inte vad PTS satt priset till att andra operatörer skall betala i nätavgift, därför räknar vi på Telia´s nätavgift.

Inkomst: 125:-/ mån
-moms 25:-
-skatt 30%

Kvar blir ca 70:-/mån

Detta blir på ett år 840:- Ibland går prylar sönder, ledningen går sönder, behöver underhållas osv.

Detta betyder att denna investering ALDRIG blir lönsam om inte Telia själva får behålla kunderna och tjäna pengar på ticket i nätet!

Så Mats_o Varför behöver då Telia ta ut minst 7 000:- i anslutningsavgift? Jag är ganska säker på att det beror på detta jag just beskrev. Jag kan ha fel men detta är vad jag tror? Jag är realist!

Edit:
Jag glömde nänma att dessa 840:- som Telia får in i nätavgift även skall täcka underhåll utav Telestationer, utrustning osv.
 
Och i slut änden så har jag inte sett någon som klagat på fortum, vattenfall eller komunala VVS när det där tas ut priser långt över dessa 7000:-
Jag väntar på den dagen då Teslas ideer om att transportera elkraft trådlöst slår igenom så jag kan slippa dessa avgifter.
 
ajdå, det var så du menade.

modellen är lite lätt sned ja men grundtanken är tyvärr att trafiken ska bära sina kostnader och det fasta ska bära sina men naturligtvis går det inte att göra några nyinvesteringar för några stackars 975 kronor inte. Utan som jag sa tidigare så var alternativen höjning av de 125 till en högre summa för att täcka kostnaderna. Tar vi då en höjning till tex 200 så blir det ju teoretiskt en hel del iom att alla betalar den kostnaden varje månad.

Problemet med det var ju bara att då hadde ännu fler sagt upp sina fasta abb och gått över till ren mobiltelefoni vilket troligen hadde givit en nettoförlust iom att kundtappet hadde varit större än inkomstökningen. Dessutom hadde det varit de "billiga" kunderna, dvs de i tättbebyggda områden med god mobil och infrastrukturtäckning som hadde klivit av och de "dyra" glesbyggdskunderna med taskig täckning hadde stannat kvar. Således ett synnerligen dåligt alternativ.

Därmed hadde Telia egentligen inget val utan man var i praktiken tvungna att ändra vilkoren istället så att man tar hela investeringen direkt av kunden.
 
Jag skulle inte klaga över 7000:- i installation om Telia bara skötte sig. Nu fick en granne betala för flytt, dvs 6-700:- och vi två andra går till konkurent och betalar nyanmälan då vi bägge skulle stå för varsina 7000:-.
Hade första också fått betala 7000:- så hade jag nog inte kollat upp mer men nu har jag bytt leverantör samt sparat 6000:-.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.