magentis skrev:
...Därefter det rötskadade, sånt finns alltid, å bör tas omhand så fort som möjligt, annars kan rötan sprida sig fort..
Hur menar du att rötan sprider sig?
Om man får ordning på fukten kan väl rötan inte sprida sig mer, eller förstod jag fel?
 
M
frolsson skrev:
Hur menar du att rötan sprider sig?
Om man får ordning på fukten kan väl rötan inte sprida sig mer, eller förstod jag fel?
Rötskadat trä "smittar" friskt trä, så får du ordning på fukten så avstannar ju rötan åxå.
Vad jag eg menade var, att görs det inget åt det, så kan det snabbt bli mycket värre, i värsta fall med svampangrepp som kan ge riktigt vidriga skador, å det väldigt fort.
Sök på hussvamp på Internet, så ser du att jag inte försöker skrämma upp eller överdriver, utan bara vill upplysa om faran..

magentis
 
Tack så jättemycket för alla svar!
Som jag har skrivit innan så har vi tänkt att ta dit en besiktningsman (som vi hört gott om från flera håll) innan vi skriver på några kontrakt, men ville veta först om det var "lönt" att ens lägga något bud!
Han som säljer det har förövrigt inte bott i huset utan han köpte det i våras eftersom det tillhörde skog som gränsade till den han redan hade. Så därför har juh egentligen inte han heller så stor koll på skicket av huset!
 
magentis skrev:
Rötskadat trä "smittar" friskt trä, så får du ordning på fukten så avstannar ju rötan åxå.
Vad jag eg menade var, att görs det inget åt det, så kan det snabbt bli mycket värre, i värsta fall med svampangrepp som kan ge riktigt vidriga skador, å det väldigt fort.
Sök på hussvamp på Internet, så ser du att jag inte försöker skrämma upp eller överdriver, utan bara vill upplysa om faran..

magentis
Jag är helt med på vad fukt kan göra men jag missförstod och tolkade som att rötan skulle fortsätta skada virket även efter uttorkning - hade inte hört den vinklingen innan och var intresserad av det bakomliggande.
Men då har vi samma bild :)
 
Jag känner igen våndan. Januari ´06 köpte vi ett hus som varit obebott i många år. Köpet gjordes med friskrivningsklausul. Det är ju betydligt mindre ca 10 x 8 meter i 1 1/2 plan.

Jag var också inne på att byta ut fönster min bättre hälft övertalade mig att satsa på renovering. Och det ångrar jag inte. Går att få även gamla fönster hyfsat energisnåla. Däremot ångrar jag att vi inte gjorde en tilläggsisolering invändigt innan vi flytta in. Alla som snackar ner en tilläggsisolering är välkomna hem till mig en vinter. Värmepumpen går för fullt, men trots det måste jag använda en 5 kw byggfläkt. nu får vi i istället isolera utvändigt, det går ju också men blir kanske dyrare. En tilläggsisolering gör huset beboeligt och därmed mer värt att bevara. Skulle jag energideklarera mitt hus idag så skulle det i princip vara osäljbart. Tomten är attraktiv så någon skulle väl köpa fastigheten och riva huset.

När det gäller el betalade vi 19500:- för etapp ett av vår nya elinstallation. För det fick vi inkoppling vid mätarskåp på stolpen. Ny elcentral inkl jordfelsbrytare, 12 uttag (ett i varje rum samt ett separat till kyl/frys, värmepump och tvättmaskin samt 400 volt till spis och VV-beredare). Allt utanpåliggande Eijo Renova.



Jag
 
Enklast värdering är att utgå från tomten där huset står. Jämför med kommunala tomter, och addera anslutningskostnad för el, vatten och avlopp (ifall sådant finns). Ska man vara riktigt rättvis bör man dessutom från värdet dra kostnad för rivning.

Nyproduktion beräknas kosta 15 - 20 Kkr per kvadratmeter. Upprustning av äldre byggnad blir som regel dyrare än så. Ytterst få blir överraskade av att deras budget underskrids ...
 
Jag skulle vilja fråga om det är något fel som ni märkt ev dom påvisat under visningen av huset?

I så fall är det ju inte omöjligt att göra en deal och räkna av dom ev. kostnaderna som ni måste åtgärda på huset från det priset ni betalar för huset.
Vanligt förekommande och och en bra deal för alla, där kan ni tjäna in en slant:)

Oskar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.